Hur ska hojen stå när man kollar oljan?
Postat: sön maj 29, 2011 09:44
Jag märkte att det blir ju olika nivåer på mätstickan beroende på om hojen står på centralstödet eller sidostödet. Så vilket stöd ska den stå på när jag kollar oljan?
För och av VFR-folk Sedan 2006
http://vfr-forum.se/
1. Ställ motorcykeln på centralstödet.riktigadavid skrev:Jag märkte att det blir ju olika nivåer på mätstickan beroende på om hojen står på centralstödet eller sidostödet. Så vilket stöd ska den stå på när jag kollar oljan?
Om man nu inte tycker att Hondas egna instruktioner om hur man ska göra är bra kan man ju göra så också.blacken skrev:Om du vill ha ett exakt besked om oljenivån, så ställ den på centralstödet över natten, kolla oljan sedan på morgonen utan att starta motorn..
Jo, men kom inte vi överens om att jag inte var så bra på att läsa den?Tommy Gsson skrev:1. Ställ motorcykeln på centralstödet.riktigadavid skrev:Jag märkte att det blir ju olika nivåer på mätstickan beroende på om hojen står på centralstödet eller sidostödet. Så vilket stöd ska den stå på när jag kollar oljan?
2. Starta motorn och låt den gå 2-3 minuter.
3. Stanna motorn och ta bort mätstickan(står fel i i-bok står påfyllningsplugg)
torka av den och sätt tillbaka den utan att skruva in den. Nivån ska vara mellan strecken.
Hade inte du instruktionsbok? sidan 20.
T.
Har du fått till kopplingshydrauliken ordentligt?riktigadavid skrev:Jo, men kom inte vi överens om att jag inte var så bra på att läsa den?Tommy Gsson skrev:1. Ställ motorcykeln på centralstödet.riktigadavid skrev:Jag märkte att det blir ju olika nivåer på mätstickan beroende på om hojen står på centralstödet eller sidostödet. Så vilket stöd ska den stå på när jag kollar oljan?
2. Starta motorn och låt den gå 2-3 minuter.
3. Stanna motorn och ta bort mätstickan(står fel i i-bok står påfyllningsplugg)
torka av den och sätt tillbaka den utan att skruva in den. Nivån ska vara mellan strecken.
Hade inte du instruktionsbok? sidan 20.
T.![]()
Nej den boken låg kvar i sthlm och nu är jag nere vid morsan på gotland och fixa och donar.
Jag försöker komma på varför mina lameller gärna klibbar ihop. Men då verkar inte oljenivån vara boven.
Men, Tack!, då vet jag
Jo, den är nyluftat och bra.Tommy Gsson skrev: Har du fått till kopplingshydrauliken ordentligt?
Lameller som klibbar ihop hör till ovanligheterna, på bilar kan dom rosta fast men på en hoj där dom ligger i olja så har jag aldrig hört talas om det.
T.
Du ska ju veta om, att dom som översätter från Nippon till Svenska, inte alltid är dom "vassaste knivarna i lådan". Liasom det tar en "stund" för oljan att rinna ner till tråget efter avstängning..Tommy Gsson skrev:Om man nu inte tycker att Hondas egna instruktioner om hur man ska göra är bra kan man ju göra så också.blacken skrev:Om du vill ha ett exakt besked om oljenivån, så ställ den på centralstödet över natten, kolla oljan sedan på morgonen utan att starta motorn..![]()
T.