Ojämn gång i gashandtaget!

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tobias67
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön maj 15, 2011 18:42
Ort: Göteborg

Ojämn gång i gashandtaget!

#1 Inlägg av Tobias67 »

Kunskapsbasen anropas.

Har en viffer 06:a som gått 3500 mil. Går som en klocka, men har svårt att finna ett bra läge på gasen.
Tycker nästan att det är "av eller på". Har väldiga problem att hitta ett bra flyt vid exempelvis rondell körning eller kurvtagning där jämn gas är att föredra. Någon som känner igen problemet eller vet vad som är fel. Vad kan jag göra själv åt det o.s.v.??

Tobias
Honda VFR 800 VTEC -06
Honda CBX 600E -83 (Renovering skall börjas nångång)

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#2 Inlägg av Göingen »

Vad har du för växel/varvtal? Prova växla ner ett hack och få bättre snurr på grejorna, det kanske hjälper
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#3 Inlägg av Donner »

Eller tvärtom, på lite lägre varv så svarar motorn inte lika snabbt på gaspådrag. Kör man på högre varv så blir gasresponsen hetsigare och roligare men det är inte att föredra i rondeller :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#4 Inlägg av tersan »

Kärvande vajer eller nåt annat på vägen mellan handtag och trottel som inte löper som det ska?
VFR750F -92, grön

Tobias67
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön maj 15, 2011 18:42
Ort: Göteborg

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#5 Inlägg av Tobias67 »

Göingen skrev:Vad har du för växel/varvtal? Prova växla ner ett hack och få bättre snurr på grejorna, det kanske hjälper
Har testat detta och visst....det hjälper till viss del. Men inte så mycket att rondelkörning eller kurvtagning känns säker.
Hela hojen hoppar till vid gas pådrag även om jag försöker smyg-öka!

/Tobias
Honda VFR 800 VTEC -06
Honda CBX 600E -83 (Renovering skall börjas nångång)

Tobias67
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön maj 15, 2011 18:42
Ort: Göteborg

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#6 Inlägg av Tobias67 »

Donner skrev:Eller tvärtom, på lite lägre varv så svarar motorn inte lika snabbt på gaspådrag. Kör man på högre varv så blir gasresponsen hetsigare och roligare men det är inte att föredra i rondeller :D
Har prövat även denna. Men då hoppar den till ännu mer.
Honda VFR 800 VTEC -06
Honda CBX 600E -83 (Renovering skall börjas nångång)

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#7 Inlägg av Ajax »

Du kanske ska ta den till en verkstad och be någon provköra?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Tobias67
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön maj 15, 2011 18:42
Ort: Göteborg

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#8 Inlägg av Tobias67 »

tersan skrev:Kärvande vajer eller nåt annat på vägen mellan handtag och trottel som inte löper som det ska?
Det skulle förklara beteendet. Men vid kontroll av gas (utan motor igång) så känns den helt ok. Vet du om det finns nått smart sätt att få detta verifierat.

Tobias
Honda VFR 800 VTEC -06
Honda CBX 600E -83 (Renovering skall börjas nångång)

Tobias67
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön maj 15, 2011 18:42
Ort: Göteborg

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#9 Inlägg av Tobias67 »

Ajax skrev:Du kanske ska ta den till en verkstad och be någon provköra?
Får nog göra det! Men det är så jäkla långa väntetider att få in den. Så jag tänkte kolla med er först.

Tobias
Honda VFR 800 VTEC -06
Honda CBX 600E -83 (Renovering skall börjas nångång)

Användarvisningsbild
Apexx
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: lör feb 12, 2011 20:41

Ojämn gång i gashandtaget!

#10 Inlägg av Apexx »

Har du provat den vanliga modden med flapper mod och pair valve? Tyckte min var ryckig i lågfart utan att slita på kopplingen också innan. Kan ju vara värt att testa - tar ju bara 10 min. Sök i forumet så finns det en guide med bilder hur man ska göra.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#11 Inlägg av tersan »

Tobias67 skrev:
tersan skrev:Kärvande vajer eller nåt annat på vägen mellan handtag och trottel som inte löper som det ska?
Det skulle förklara beteendet. Men vid kontroll av gas (utan motor igång) så känns den helt ok. Vet du om det finns nått smart sätt att få detta verifierat.

Tobias
Tyvärr känner jag inte till några smarta genvägar, utan om det verkar kärva är det bara att plocka isär och kontrollera ordentligt. Att det känns bra vid torrkörning behöver inte betyda att allt är ok när man kör.

Fast i ditt fall skulle jag nog börja med att leta upp nån med en likadan hoj och jämföra.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
proffan
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jul 10, 2011 21:32
Ort: S-tälje

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#12 Inlägg av proffan »

Tobias67 skrev:Kunskapsbasen anropas.

Har en viffer 06:a som gått 3500 mil. Går som en klocka, men har svårt att finna ett bra läge på gasen.
Tycker nästan att det är "av eller på". Har väldiga problem att hitta ett bra flyt vid exempelvis rondell körning eller kurvtagning där jämn gas är att föredra. Någon som känner igen problemet eller vet vad som är fel. Vad kan jag göra själv åt det o.s.v.??

Tobias
Har precis samma problem med min VFR.
Jag har också moddat om min med det här FLAPPER and PAIR som rekomenderat här på forumet men ej hunnit provkört den ännu pga att den just nu är nerplockad för initial rengöring samt drivpakets byte.
Kan återkomma med besked efter provkörning.

//Tomas.
VFR 800-02

It´s not the fart that kills, it´s the smell.

Tobias67
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön maj 15, 2011 18:42
Ort: Göteborg

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#13 Inlägg av Tobias67 »

Tack för alla råd och svar!

Speciellt du Apexx, det är andra gången du (förhoppningsvis) räddar mig. Ska följa ditt råd o modda om, och se om det hjälper. Får lâ enâ bjuda dig på en fika eller nått nån gång. Återkommer med resultat!

/Tobias
Honda VFR 800 VTEC -06
Honda CBX 600E -83 (Renovering skall börjas nångång)

Användarvisningsbild
Apexx
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: lör feb 12, 2011 20:41

Ojämn gång i gashandtaget!

#14 Inlägg av Apexx »

Ojdå. Thx! Men jag är bara mig själv, jag är alltid så här trevlig... Hahaha ;-)

Tobias67
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön maj 15, 2011 18:42
Ort: Göteborg

Re: Ojämn gång i gashandtaget!

#15 Inlägg av Tobias67 »

Tjena!

Har nu gjort både pair o flapper, mellan regnskurarna. Resultatet fungerar skitfint. Kan hålla de varven jag vill i kurvor o.s.v. samt att den juckar inte längre på låga varv. Som någon nämnde i pair resp, flapper tråden om dessa "problem" kring övergång till V-tec, så blir även den lugnare. Det sparkar inte till lika mycket. Motorbromsen lugnar sig också viket jag finner bra. Tycker att hojen inte längre är lika nervös som den var förut. Kan således koncentrera mig mer på annan trafik än att vara orolig för att nu sparkar den igång när jag pecis lagt ner den inför en kurva o dylikt.

Löjligt enkelt var det ju ochså! :D

Tack till alla som gett input i ämnet! You rock! :headbang

/Tobias
Honda VFR 800 VTEC -06
Honda CBX 600E -83 (Renovering skall börjas nångång)

Skriv svar