Sida 1 av 1

Raisers or not raisers, thats the Q

Postat: lör jul 30, 2011 12:38
av HandLegger
Lossade lite på de raisers som förre ägaren monterat. Upptäckte att styrhalvorna bara är spända mot gaffelbenet med ca 50% av godset, andra halvan är spänd mot en tom "kopp" som sitter ovanpå styrhalvan. Tog bort skiten, kändes osäkert med en sådan montering. Vad säger ni? Monteringen försvagar ju avgjort styrhalvornas fäste mot gaffelbenen.

Re: Raisers or not raisers, thats the Q

Postat: lör jul 30, 2011 19:11
av adrian_vg
HandLegger skrev:Lossade lite på de raisers som förre ägaren monterat. Upptäckte att styrhalvorna bara är spända mot gaffelbenet med ca 50% av godset, andra halvan är spänd mot en tom "kopp" som sitter ovanpå styrhalvan. Tog bort skiten, kändes osäkert med en sådan montering. Vad säger ni? Monteringen försvagar ju avgjort styrhalvornas fäste mot gaffelbenen.
Som du säger; osäkert. Koppen är ju mest utfyllnad, om jag förstått din beskrivning rätt, och inget som håller nånting.

Bilder?

Re: Raisers or not raisers, thats the Q

Postat: lör aug 06, 2011 08:19
av HandLegger
En otrolig skillnad gällande körbarheten utan dessa fruktansvärda raisers.
Nu ligger tyngdpunkten rätt och det går ju helt plötsligt att svänga riktigt bra med Viffern.
När mer jag tänker på dessa raisers blir jag mer o mer övertygad om att de faktiskt inte borde få lov att finnas.
Konstruktionen är direkt livsfarlig!

På min gamla TL1000 hade jag något som heter Helibars. Ett par styrhalvor som var något högre än orginal men framförallt vinklade mer uppåt/bakåt. Dessa monterades på ett trafiksäkert sätt och ersatte allstå orginal styrhalvor helt.
Om någon här funderar över att få en mer upprätt körställning så välj Helibar, välj INTE raisers.