Styrlagerbyte

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
R
Donator 2007
Inlägg: 73
Blev medlem: lör feb 24, 2007 02:25
Ort: Segmon

Styrlagerbyte

#1 Inlägg av R »

Tjenare allesammans. Nu när solen skiner å vägarna är torra så vill man ju ta sig de första MC turerna... Men tydligen så är det nån som tycker att man bör vänta.
För i fredas plockade jag av framhjulet för att lämna in det för däcksbyte hos den lokala gummikrängaren. När jag kommer dit och lämnar hjulet så talar de om för mig att tyvärr däcken var slut på det svenska centrallagret men ditt däck kommer i början av nästa vecka..
jaja.. får väl vänta tills nästa vecka då. Åkte tillbaka till garaget och tröstade mig med att kika lite på viffern känna och klämma, (ja ni vet säkert) men det skulle jag inte ha gjort för det kändes som att jag hade självcentrerande styre på den.. Skummt det ska det väl inte vara, vred och bände ett tag på styret fram och tillbaka.. Jo mina farhågor besannades ett ordentligt läge i mitten av styrlagret var det fasen också.
Visserligen har jag inte kännt nått när jag kört viffern men det verkar bara som att läget kändes när framgaffeln var obelastad drog man i den frammåt samtidigt som man vred så var det inte alls lika markant.
men vem vill åka ut på vårturerna och veta om att man har ett kasst styrlager? Inte jag iaf så det blev att slänga sig in till la stada och köpa en lagersats och sedan åka till garaget och knacka lager.
När vi fått isär allting så visar det sig att det sitter kullager i original och utbyteslagren var koniska rullager(uppdatering). Men hur ska en dra det? momentet som står med i verkstadshandbokens är ju för kullager drar man rullagrena så hårt så lär man inte kunna styra mycket.
Det var det undre lagret som det var riktigt fina markeringar var kulorna mestadels hade stått så jag såg iaf att det var fel på grejjerna som man knackade bort.

Nån som bytt i sin hoj får gärna tipsa mig om hur de gick tillväga för att få det bra.

Om nu nån orkar läsa igen hela min tråd. (mycket ordbajseri blev det)
//Robin

VFR800FiX

www.lortis.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag har bytt styrlager på ett antal hojar. Inte nuvarande hoj och jag ser inte fram emot heller den dagen det ev. skulle behövas för det är ett jävla jobb och mycket bankande.
En gasolbrännare (eller värmepicka) och kylspray är bra hjälpmedel verktyg i sammanhanget.

Det brukar finnas en del tips i verkstadshandboken.

En något förenklande metod är att lyfta av övre styrkronan och sen lyfta hojen och dra ur styrröret med gaffel, framhjul och allt som en enhet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
R
Donator 2007
Inlägg: 73
Blev medlem: lör feb 24, 2007 02:25
Ort: Segmon

#3 Inlägg av R »

Har gjort enligt din förenklade princip lyft övre kronan och sedan tagit ner gaffeln hel. Har ä'ven bankat ur de gamla lagrena och sedan fått i de nya.
Ska bara dra te grejjerna nu men hur hårt ska man våga dra???
//Robin

VFR800FiX

www.lortis.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Börja med mycket fett på lagrena, men det antar jag att du har.

Jag har för mig att det finns ett rekommenderat dragmoment, men i princip ska styret ha ett visst motstånd men gå ganska lätt och utan att glappa.
Hur beskriver man sånt i text :?:

Kolla sen efter 100 mil eller nåt om det behöver efterdras. Troligen behövs det inte, men det kan vara värt att kolla med lite ryck och slit i gaffeln.

En bra idé om du har besiktning i år är att be gubbarna att kolla såna grejer lite extra. Det gillar dom för då förstår att man själv är intresserad och vet vad det handlar om. Dessutom är dom ju proffs på området.

I så fall är det bara att säga som det är: "Jag har bytt styrlager i vinter, kan ni kolla lite extra så det är ok och sitter ordentligt?"
Då blir det lite extra ryck och slit, har du gjort ett bra jobb är det inga problem, hittar dom något litet glapp så blir det troligen ingen anmärkning eftersom du själv påpekade och därmed alltså själv är intresserad att det ska vara bra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
R
Donator 2007
Inlägg: 73
Blev medlem: lör feb 24, 2007 02:25
Ort: Segmon

#5 Inlägg av R »

Bra tips...

Mycket fett har det blitt i grejjerna... Bra att jobba på fabrik då de har oljor och fettor i överflöd... öhhh. det lät ju skummt.. aja...

Drar tills styrningen känns bra då i princip å känna på grejjorna.

har inte besiktning förräns nästa år.
//Robin

VFR800FiX

www.lortis.se

Skriv svar