Vinda bromsskivor

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Vinda bromsskivor

#31 Inlägg av Björnbär »

adrian_vg skrev:
vroom skrev:INGET skivbromslås :fakta
Aha! Du är varken den förste eller den sista att göra det misstaget... :roll: :lol:
Jag har (numera) Biltemas senil-snöre till mitt skivbromslås, på grund av ... reasons. :roll:

PS: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-l ... 2000020751

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vinda bromsskivor

#32 Inlägg av blacken »

Björnbär skrev:
blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Åtdragningsmomenten som finns angivna i verkstadshandböcker är för rena torra gängor (i de allra flesta fall). Smörjer du gängorna kan du dra sönder bultar och eller förstöra gängorna för då kan du belasta bulten mer än specificerat på grund av den lägre friktionen från smörjningen. Så smörj inte om det inte står specifikt att det skall smörjas i verkstadshandboken...
Och samma gäller om det är skit i gängorna, men har inte råkat ut för att gängor /bultar har pajjat för att jag har smort skiten innan, tvärtom, det har hänt att bultar/muttrar har lunchat, för att dom har varit för "torra" dvs fulla av skit o rost. Generellt så är det oavsett vad någon bok än skriver, att om det är stål o aluminium, så är det aldrig fel att smörja skiten innan, dels det går lätt och man får lättare önskvärt moment, än om det är torrt och fullt av oxid i gängorna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#33 Inlägg av adrian_vg »

Björnbär skrev:Jag har (numera) Biltemas senil-snöre till mitt skivbromslås, på grund av ... reasons. :roll:

PS: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-l ... 2000020751
Senast jag hade en glömde-skivbromslås-incident tog jag bort senilsnöret och fortsatte raskt med att glömma ta bort låset innan jag for iväg...
Numera har jag alltid skivbromslåset på bakre bromsskivan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar