Vinda bromsskivor

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Vinda bromsskivor

#16 Inlägg av Conseal »

De borde fungera .... Om nu Sorins web funkar :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#17 Inlägg av adrian_vg »

DevilsChild skrev:Vore ju kalas om bilderna till skivbromsbytar-guiden kunde fungera igen så man kan ta en titt där innan man sätter igång :)
Det är fixat, tack vare lite bistånd från Conseal. :)

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3094
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
DevilsChild
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
Ort: Åkersberga

Re: Vinda bromsskivor

#18 Inlägg av DevilsChild »

Problemet åtgärdat!

Letade runt lite på nätet och hittade en begangnad :oops: skiva från en 95:a som rullat 5500 mil (ca 1000 mil mindre än min). Levererad och klar så kostade den mig 810 kr. Att byta skivan var inte särskilt svårt, inte heller att montera de nya beläggen, men som vanligt så får det aldrig gå för enkelt att mecka. För när jag bara hade oken kvar att sätta fast så drog jag av den nedre bulten, jag kan inte förstå hur eftersom det aldrig blev något riktigt motstånd.
Jag trodde att det var oket som flyttade sig i sidled eftersom den ny beläggen var tjockare och att det måste anpassa sig efter detta, där av den fjädrande känslan när jag skruvade åt bultarna.

Som tur var så satt den biten som var kvar i oket så till att jag kunde få ut den med en polygrip. För övrigt så att hade jag skruvat i bulten så långt så att den tog emot nitarna i skivan, vet inte om det är normalt att man ska kunna det, men med tanke på hur lite kraft jag behövde använda för att få in bulten så långt så fick jag känslan av att dessa är aningen för långa.

Hur som helst, nu är hojen hel och vibrationerna har försvunnit. I morgon är det dags för en rejäl provtur och inkörning av de nya beläggen :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#19 Inlägg av adrian_vg »

DevilsChild skrev:För när jag bara hade oken kvar att sätta fast så drog jag av den nedre bulten, jag kan inte förstå hur eftersom det aldrig blev något riktigt motstånd.
Får man rekommendera ett snart inköp av en momentnyckel från exvis Biltema? Jag har haft ganska stor användning av min. Mellanstorleken som funkar till det mesta på viffern brukar räcka.

Som tur var så satt den biten som var kvar i oket så till att jag kunde få ut den med en polygrip. För övrigt så att hade jag skruvat i bulten så långt så att den tog emot nitarna i skivan, vet inte om det är normalt att man ska kunna det, men med tanke på hur lite kraft jag behövde använda för att få in bulten så långt så fick jag känslan av att dessa är aningen för långa.[/quote]

Låte lite kostigt att de skulle gå att skruva in så långt.

Bra att det löste iaf! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#20 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
DevilsChild skrev:För när jag bara hade oken kvar att sätta fast så drog jag av den nedre bulten, jag kan inte förstå hur eftersom det aldrig blev något riktigt motstånd.
Får man rekommendera ett snart inköp av en momentnyckel från exvis Biltema? Jag har haft ganska stor användning av min. Mellanstorleken som funkar till det mesta på viffern brukar räcka.
Jobbar man med aluminiumlegeringar är en momentnyckel ett måste. Anser jag iaf.
"Momentet i fingrarna", det har enbart moppefuckon. (Till verkstädernas stora glädje.. :mrgreen: )
Har en 3/8" som funkar till det mesta. Swedol har fö en utmärkt konverteringssats för olika dim 1/4 3/8 1/2"
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#21 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Har en 3/8" som funkar till det mesta. Swedol har fö en utmärkt konverteringssats för olika dim 1/4 3/8 1/2"
Bra att du nämnde det! Biltemas mellannyckel har en liten 1/4 anslutning som inte funkar med de lite större hylsorna, så en adapter kan vara på sin plats.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vinda bromsskivor

#22 Inlägg av blacken »

Får man rekommendera ett snart inköp av en momentnyckel från exvis Biltema?
Ähhh! momentnyckel är för fikusar, en riktig karl och meck drar till det blir blodsmak i käften, Det är lagom åtdraget då. :D
Skämt åsido aluminium ska man alltid vara försiktig med. Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#23 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Är grafitpasta juste att ha i närheten av bromsdelar?

Har för mig att nån på forumet sagt att det enda man ska ha nära bromsarna är silikonfett, och sparsamt av det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Är grafitpasta juste att ha i närheten av bromsdelar?

Har för mig att nån på forumet sagt att det enda man ska ha nära bromsarna är silikonfett, och sparsamt av det.
Man kan har lite fett på gängorna, men som sagt sparsamt. Själv använder jag sällan fett om gängorna är rena och är dom inte rena brukar jag spruta på lite 5-56.

Sen behöver man inte ha momentnyckel till allt om man har lite känsla :wink:
Momentnyckel är dock ett måste när man skruvar motor, typ toppbultarna. Nackdelen med momentnycklar äör att de ofta är så långa så man tappar känslan och är det en dålig eller paj momentnyckel så kan man då dra sönder.
En regel jag brukar följa:
M6 = Liten 8+10 lednyckel och grepp med två fingar och handstyrka, eller 1/4" spärrskaft.
M8 = Handstyrka med lite underarm och max 3/8" spärrskaft.
M10 = Underarmsstyrka 3/8" eller 1/2" spärrskaft.
M12 och över = Där kan man nästan ta i så man skiter på sig, men allt är relativt :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vinda bromsskivor

#25 Inlägg av blacken »

Är grafitpasta juste att ha i närheten av bromsdelar?
Inga som helst problem med det, underförstått att man inte ska ha det på dom ytor som ska bromsa så att säga :). Det är bättre än kopparpastan ur smörjsynpunkt på heta detaljer som ska smörjas, det tål avsevärt mera värme utan att rinna som kopparditon gör, plus att den är "torrare" så att säga, dvs den attraherar inte en massa skit på samma sätt som kopparpastan gör. Enda nackdelen med den, är att den är apdyr..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Vinda bromsskivor

#26 Inlägg av vroom »

Har dragit bromsskivebultarna med momentnyckel som föreskrivits i denna suveräna tråd. Dom ska dras med 23Nm som rekommenderas i handboken..lite längre ner i texten står det 20Nm..så jag drog 18Nm och med torra gängor. Drog även hjulaxelbulten till 52nånting..ska vara 59Nm enligt bok. Gaffelbensbultar(pinch) dras till 19-20Nm..ska vara 22 osv. Inte så orolig att det lossnar..har gjort så förut.

Nitarna på mina nästan nya EBCskivor stänker jag på lite penetrationsolja(Presto) från Swedol i förebyggande syfte för att dom inte ska fastna och orsaka skevhet. INGET skivbromslås :fakta
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vinda bromsskivor

#27 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:INGET skivbromslås :fakta
Aha! Du är varken den förste eller den sista att göra det misstaget... :roll: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Vinda bromsskivor

#28 Inlägg av vroom »

adrian_vg skrev:
vroom skrev:INGET skivbromslås :fakta
Aha! Du är varken den förste eller den sista att göra det misstaget... :roll: :lol:
Skulle nog aldrig förlåta mig själv..men det fanns väl en baktanke hos den lilla människan som "uppfann" detta j-a hänglås :gnissla
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vinda bromsskivor

#29 Inlägg av blacken »

vroom skrev:
adrian_vg skrev:
vroom skrev:INGET skivbromslås :fakta
Aha! Du är varken den förste eller den sista att göra det misstaget... :roll: :lol:
Skulle nog aldrig förlåta mig själv..men det fanns väl en baktanke hos den lilla människan som "uppfann" detta j-a hänglås :gnissla
Antagligen så har uppfinnaren av skivbromslåset, en släkting eller polare som tillverkar bromsskivor till MC...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Vinda bromsskivor

#30 Inlägg av Björnbär »

blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Åtdragningsmomenten som finns angivna i verkstadshandböcker är för rena torra gängor (i de allra flesta fall). Smörjer du gängorna kan du dra sönder bultar och eller förstöra gängorna för då kan du belasta bulten mer än specificerat på grund av den lägre friktionen från smörjningen. Så smörj inte om det inte står specifikt att det skall smörjas i verkstadshandboken...

Skriv svar