Sida 1 av 2

Detta ska provas! (sänka hojen 10mm fram)

Postat: tis mar 27, 2007 10:37
av Andersson
http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... php?t=1652


Fick syn på den tråden nyss och blev genast sugen att testa.

Någon här som provat?

Postat: tis mar 27, 2007 12:43
av Andersson
Okej nu har jag moddat hojen....nu ska det testas.

Min hoj var för övrigt redan något sänkt fram...en 4mm ungefär. Så skillnaden kanske inte blir så stor. Men vi får se.

Återkommer...

Postat: tis mar 27, 2007 15:14
av Andersson
Ja efter en tur på ca 10 mil så kan jag bara säga till er alla som vill han en sportigare VFR.

Sänk hojen fram 10mm!!!

Vilken skillnad det blev!

Kändes direkt!

Visst gick det att svänga innan men nu behöver man bara tänka på en kruva så lägger sig hojen ner snyggt & fint.

Den blev alltså mycket mer lättsvängd och mycket lättare att hålla linjen genom kruvan.

Jag upplevde en mycket bättre kontroll på hojen och känslan för vad framdäcket håller på med är klart bättre nu.

Postat: tis mar 27, 2007 15:20
av Qwerty
Effekten blev inte mer nervös och att den vill lägga sig in i kurvor?

Att höja bak för att få samma effekt är std i racing, men där sitter man med styrdämpare och helt andra avåkningszoner samt vetskapen om att den blir nervösare.

Jag ska prova samma och testa hojen ordentligt.

Postat: tis mar 27, 2007 15:23
av Andersson
Qwerty skrev:Effekten blev inte mer nervös och att den vill lägga sig in i kurvor?

Att höja bak för att få samma effekt är std i racing, men där sitter man med styrdämpare och helt andra avåkningszoner samt vetskapen om att den blir nervösare.

Jag ska prova samma och testa hojen ordentligt.
Jag upplevde inget nervöst alls. Det är ju en så liten sänkning men det gjorde ändå stor skillnad i beteende på hojen.

Prova och låt höra vad du tycker sen.

Jag är skit nöjd!

Postat: tis mar 27, 2007 15:26
av Andersson
Det var för övrigt inget svårt ingrepp...
tog mig 15 min, man behöver inte plocka bort några kåpor eller så.

Glöm bara inte att flytta ner handtagen efter så ni slipper obehagliga överaskningar vid en ev hård inbromsning.

Postat: tis mar 27, 2007 15:27
av Qwerty
1cm är ganska så stor sänkning fram.
Viktfördelningen på hojen ändras rätt mycket.
Självklart ska jag prova och se vad som händer, det är ju så enkelt att göra samt att återställa.

Postat: tis mar 27, 2007 15:28
av Andersson
Qwerty skrev:det är ju så enkelt att göra samt att återställa.
Precis...ska bli spännande att höra vad du tycker sen.

Postat: tis mar 27, 2007 20:11
av elias
En rolig detalj.... kollade på min hoj idag och det visade sig att den redan var sänkt! Cirkus 1 cm, om inte mer. Nu har jag inget att jämnföra med iofs, men det känns inte så tokigt alls. (?)

Postat: tis mar 27, 2007 20:13
av Andersson
elias skrev:En rolig detalj.... kollade på min hoj idag och det visade sig att den redan var sänkt! Cirkus 1 cm, om inte mer. Nu har jag inget att jämnföra med iofs, men det känns inte så tokigt alls. (?)
Ja om jag fattat rätt så är det en väldigt vanlig modd på VFR:er.

Om man vill åka lite sportigare vill säga. Ska man åka långt och kanske ha mycket packning och passagerare på så ska man nog köra orginal höjd.
Kan tydligen bli rätt ostabilt annars...

Postat: tis mar 27, 2007 20:23
av elias
Det som jag känner rent generellt mot andra cyklar är egentligen att påfrestningen blir större på underarmar och handleder vid körning.

Speciellt när min flickvän sitter på bak. Hon är av kortare modell och glider lätt fram vid motorbroms eller vanlig broms, då hade det vart skönt att sitta lite mer upprätt.

Fast, som idag, när jag tackade kungen för att han byggt Viggen. Efter Lidköping finns det några "gömda" start/landsträckor för stridsflyg. (Gömda kan man inte kalla dem, helt plötsligt blir den annars krokiga vägen rak och tre gånger så bred :) )
Där är det bara att bränna på och i strax över 90km/h är det skönt att kunna ta skydd.

Standardinställning

Postat: ons mar 28, 2007 18:52
av Göingen
Klipp ur Hayens Manual - "position the fork so that the upper surface of the top cap is exactly 39mm above the surface of the top yoke".

Detta mått kan vara bra att känna till då ni byter olja i gaffelbenen. Det rekommenderas att göra då och då. Jag har gjort det på de beg-hojar jag skaffat och ofelbart har det varit gröt i stället för olja i gaffeln.

Postat: tis apr 03, 2007 15:42
av Calle
Bara för att kolla om min är sänkt..

Hur ska det se ut om det är original?
Jag misstänker att min är sänkt ca 7-8 mm, och visar ca 2 ringar uppe på kronan.

Ska den vara i jämnhöjd när det är original?

Postat: tis apr 03, 2007 17:22
av Göingen
Calle, jag tror du går och sneglar på fjäderförspänningen, vi snackar hela gaffelbenet

Postat: tis apr 03, 2007 20:12
av Calle
Ok. Var ska jag titta? Kanske ett foto??? Vad är det som händer med fjäderförspänningen då om den är skruvad? Är det hårdheten på fjädringen i framdämparen?