Sida 1 av 1

Motorn blir för varm

Postat: ons sep 28, 2011 09:52
av moshh
Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?

Re: Motorn blir för varm

Postat: ons sep 28, 2011 09:59
av tersan
moshh skrev:Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
Nej, det låter lite häftigt... men med tanke på att du satt den extra tutan mitt för kylaren så skulle jag prova att sätta den nån annanstans (eller ta bort den helt och kör en vända, så ser du direkt om det är den som är felet).

Re: Motorn blir för varm

Postat: ons sep 28, 2011 10:19
av moshh
tersan skrev:
moshh skrev:Jag bytte kylvätska på hojen i juli och har inte märkt av några problem.
Nu den här veckan (efter att jag monterat på en till tuta) så blir motorn ovanligt
varm bara av att jag kör till skolan (ca.15km) i 12 graders kyla.
Temperaturmätaren går över hälften och till och med fläkten gick igång.
Motorn ska väl inte bli så varm av 15min körning i 12 grader?
Nej, det låter lite häftigt... men med tanke på att du satt den extra tutan mitt för kylaren så skulle jag prova att sätta den nån annanstans (eller ta bort den helt och kör en vända, så ser du direkt om det är den som är felet).
Tror du den påverkar så mycket? Jag ska testa det.

Re: Motorn blir för varm

Postat: ons sep 28, 2011 11:23
av adrian_vg
moshh skrev:Tror du den påverkar så mycket? Jag ska testa det.
Är inne på samma spår som Tersan. Det är en liten kylare, så även en mindre anskärmning kommer att spela roll.

Re: Motorn blir för varm

Postat: ons sep 28, 2011 19:56
av Donner
Njaaa....har svårt att tro att den där tutan kan påverka, men jag kan ha fel. Kolla nivån så det finns tillräckligt med kylarvätska.

Re: Motorn blir för varm

Postat: tor sep 29, 2011 16:16
av danlse
Beror väl på vilken typ av körning det är - Jag har 6km till jobbet som tar ca 10 min och fläkten går igång varje morgon. I mitt fall är det först ett par km på motorväg och sen kökörning där tempen går upp direkt.

Re: Motorn blir för varm

Postat: tor sep 29, 2011 22:15
av blacken
danlse skrev:Beror väl på vilken typ av körning det är - Jag har 6km till jobbet som tar ca 10 min och fläkten går igång varje morgon. I mitt fall är det först ett par km på motorväg och sen kökörning där tempen går upp direkt.
:D Där så är nog ditt "dilemma" Inget ovanligt alls att det "fenomenet" uppstår då, liasom först så har du bra flås i spisen en längre sträcka på motorväg. Och sedan så svänger du av den och sänker hastigheten, motorn har då en hel del "överskottsvärme" som tar en stund för kylsystemet att "brotta" ner så att säga. Ganska så normalt för Ottomotorer, samma fenomen har man även på bilar. Bara det att dom har större mängd vatten i sina kylsystem, så tempsvängningen är inte lika påtaglig på dom.