Är det enkelt att demontera och montera fram och bakdäcket?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

Är det enkelt att demontera och montera fram och bakdäcket?

#1 Inlägg av Deltatracker »

Måste fråga då jag aldrig gjort det innan (men än på ett bakdäck) Men är det något speciellt man skall tänka på om man vill demontera fram och bakdäck? Är det stor risk att montera detta (framdäcket) fel?

Med Enkelsving så blir bakdäcket ganska lätt att ta av och även att montera. Det är mest framdäcket jag är orolig för.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Däck eller hjul?

#2 Inlägg av Göingen »

Hej!
Antar att du menar hjul och inte däck. I vilket fall som helst måste du ta av hjulen för att få av däcken.
Utan att gå ut och kolla i min, så är jag ganska säker på att det står i din instruktionsbok hur man gör.
Ser att du har en -98:a. Det kan skilja lite mellan årsmodellerna.
Bak (om du har standardljuddämparen) måste du lossa och vrida undan dämparen, sen är det bara att skruva ungefär som på en bil.
Fram måste man lossa och ta bort minst ett bromsok. Jag brukar ta båda, tycker det blir enklast så. Vidare kan det vara ide att ta bort framskärmen, den är bara i vägen. Passa på att tvätta den på den biten som pekar mot motorn, den brukar man missa då man tvättar resten av hojen.
När man monterar framhjulet ska man kolla så att skivan går fritt från vänster bromsok, det finns ett bladmått i verktygssatsen för att kolla att spelet överstiger 0,7mm.
Lycka till!!!

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#3 Inlägg av Deltatracker »

Tack så mycket. Ja det stämmer att jag menar hjul och inte själva däcken i sig. Det låter som att allt som behövs finns med. Kanske inte så svårt som jag trodde.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#4 Inlägg av Frippe »

Tänk på att palla upp cykeln ordentligt, den är jäkligt framtung.

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#5 Inlägg av Deltatracker »

Frippe skrev:Tänk på att palla upp cykeln ordentligt, den är jäkligt framtung.
Har du något tips? I boken så står det att man skall palla upp under motorn. Är det bäst där eller skall man palla upp framgaffeln?

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#6 Inlägg av viffer »

Deltatracker skrev:
Frippe skrev:Tänk på att palla upp cykeln ordentligt, den är jäkligt framtung.
Har du något tips? I boken så står det att man skall palla upp under motorn. Är det bäst där eller skall man palla upp framgaffeln?
Försök hitta nån som har ett främre depåstöd i närheten som du kan låna, överlägtset bästa sättet att lyfta framhjul, jag rekommenderar annars att du skaffar ett själv för det är praktiskt också vid tvätt mm. mm.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#7 Inlägg av Deltatracker »

Det var ett bra tips. Har aldrig tänkt på det då VFR:n har både sidostöd och centralstöd så har det alltid kännts som att den kan allt. Men utan framdäck så blir även VFR:n lite handikappad :lol:

Får se om jag hittar någon racingpolare som har ett sådant. Snart så lurar någon på mig däcksvärmare också, ha ha. Det skulle vara något för grannarna att fundera över. Varför har han däcksmuffar (motsvarigheten till rattmuff) på sin hoj?

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#8 Inlägg av Frippe »

Jag köpte ett depåställ när jag plocka loss mina fälgar, en sur kostnad på ca 1000 kronor :cry: , men nu efter att cykeln har stått utan hjul i två månader ångrar jag det definitivt inte :D det är värt var enda krona..

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#9 Inlägg av Deltatracker »

Frippe skrev:Jag köpte ett depåställ när jag plocka loss mina fälgar, en sur kostnad på ca 1000 kronor :cry: , men nu efter att cykeln har stått utan hjul i två månader ångrar jag det definitivt inte :D det är värt var enda krona..
Kanske en dum fråga, men hur funkar depåstället där bak då det är enkelsving?

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#10 Inlägg av Frippe »

Du har väl centralstöd på mc:n :?:
Plocka loss bakhjulet när den står på centralstödet, sen in med depåstöd vid framhjulet och lyft. (jag var lite skeptisk ifall det skulle funka, så jag tog det väldigt försiktigt)
Jag har inte behövt något bak. :D

Skriv svar