Oljenivå?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

Oljenivå?

#1 Inlägg av Torque »

Om man öppnar oljelocket, ska man då se att det finns olja i eller syns inte det uppifrån?

Kollar i den lilla kontrollrutan men där syns ingenting. Antingen är det fullt eller helt tomt.

Vilken olja föreslår ni?

jonas
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 01, 2006 20:34
Ort: Skruv

#2 Inlägg av jonas »

Hej det finns en övre och undre markering i inspektions fönstret
oljenivån ska ligga därimellan ,cykeln ska stå på centralstödet.

Står i instruktionsboken som jag köpte på hondamc.se ca 150 kr
den är på svenska knappt 70 sidor med de vanligaste kontrollerna och åtdragningsmoment man behöver till VFR800FI 98-01

Vilken olja du ska ha finns nog många som kan det bättre än jag ?? Jag köpte valvolines mcolja 10-40 på mc -firma
mvh /jonas
VFR800FI-01

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Kolla oljenivå

#3 Inlägg av Göingen »

Se till att cykeln står på plant underlag. Övertala en kompis som du litar på att luta cykeln i sidled åt båda hållen, Vid något tillfälle bör du se en oljeyta i fönstret. Beroende på vilket håll du lutar kan du ju räkna ut om där är för mycket eller för lite olja i motorn.
Ev. påfyllning bör ske med samma olja som du har i motorn sedan innan.
OBS! Då motorn är igång eller just stoppats så ser du ingen olja i fönstret, den är ivägpumpad på annat håll i motorn.

Att rekommendera olja är inte lätt, läs på annan plats i forumet. Det finns ungefär lika många åsikter som det finns oljefabrikat. Se i alla fall till att det är en olja för fyrtakts MC. Slår du i bilolja lär du få trubbel med kopplingen (jag har provat).

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Qwerty »

Det roliga med 01an. Är att den ska stå på centralstödet när man kollar oljenivå.

Det är nog först hojen jag hört talas om som ska göra så med.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

Re: Kolla oljenivå

#5 Inlägg av Hedlund »

Göingen skrev:Se till att cykeln står på plant underlag. Övertala en kompis som du litar på att luta cykeln i sidled åt båda hållen, Vid något tillfälle bör du se en oljeyta i fönstret. Beroende på vilket håll du lutar kan du ju räkna ut om där är för mycket eller för lite olja i motorn.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#6 Inlägg av Göingen »

Att luta cykeln i sidled med centralstödet nerfällt är inte att rekommendera om man är rädd om kåpor m.m. Annars är det ett helt riktigt påpekande. Skillnaden är obefintlig om man har cykeln på centralstöd eller den står med hjulen på plant underlag när du kollar oljenivån.
Däremot är det enklare att bocka sig ner för att ordentligt kunna se i fönstret när cykeln står på centralstödet och du slipper hålla.

Skriv svar