Sida 1 av 1

Bromsvätskebyte CBS

Postat: tor apr 05, 2007 06:17
av R
Tjenare allesammans...

I går var jag tvungen att försöka mej på den fina uppgiften med att byta bromsvätska i viffern.
Det ska ju vara jäkligt möe jobb så det var jag inställd på...
Och jag kan erkänna. Det var en hel del jobb, men resultatet verkade bli bra.
Hade lite svampig bakbroms från början, men efter att ha sköljt igenom systemet med ny och fin bromsvätska på alla de sätt som det stod om i verkstadshandboken så kändes både fram och bakbromsen kanon.
Ska försöka få en provtur i eftermiddag åxå så att det fungerar i verkligheten åxå.
Vätskan jag fyllde på med var Motul RBF600 som sägs vara en bra vätska. Och det är DOT4 precis som det skall vara i viffern enligt alla skrivningar.

(lite fult var det att lufta bakbromsen via båda framoken)

Mitt tips om ni ska byta. Läs manualen noga och var två stycken, ha tålamod och myket bromsvätska att skölja systemet med så ni slipper få in nån onödig luft i systemet.

Postat: tor apr 05, 2007 12:48
av Frippe
Jag är definitivt novis på detta område.. :?

Tömmer du ut all bromsvätska eller lite åt gången och fyller på efter hand?
Har funderingar på det själv men som du själv sa, har ju hört att det ska vara krångligt.

Postat: tor apr 05, 2007 13:24
av R
Fyllde jättemöe i behållarna och sen trykte jag ut via luftnipplarna, fyllde i behållarna och tryckte ut via nipplarna...osv... tills det hade kommit tillräckligt mycket vätska så jag visste att den var färsk hela vägen... gjorde så till varje luftnippel...

Postat: fre apr 06, 2007 17:36
av Frippe
Okey, tummen växer sakta men säket ut från mitten på handen..
När man tömmer ut via nipplarna ska man ta bort den helt eller bara öppna en bit. Provade idag att bara öppna en bit, skulle kunna hållt på till nästa vecka på det viset, är det meningen???

Postat: fre apr 06, 2007 17:53
av elias
Frippe skrev:Okey, tummen växer sakta men säket ut från mitten på handen..
När man tömmer ut via nipplarna ska man ta bort den helt eller bara öppna en bit. Provade idag att bara öppna en bit, skulle kunna hållt på till nästa vecka på det viset, är det meningen???
Testa att trycka in bromsen så händer det grejjer.

Postat: lör apr 07, 2007 08:59
av Frippe
Har provat pumpa med bromsen så jag nästan blev blå....ett par små droppar bara. Känns inte som att detta är rätt. Kanske köpa en oljesug från Biltema och prova med?

Postat: lör apr 07, 2007 10:15
av R
I instruktionsboken står det att man skall öppna nippeln ett kvarts varv trycka in handbromsen och sedan stänga nippeln. När man stängt nippeln så släpper man sakta ut handbromshandtaget.

En del gånger fick man lossa nippeln lite drygt ett kvarts varv men inte så möe mera... ett halvt varv max.

Postat: lör apr 07, 2007 10:19
av R
På biltema finns det bromsluftningsslangar med backventil på. De borde funka fint att ha på nipplarna.
Körde med vanlig genomskinlig slang jag och en 0,5liters petflaska som skräp behållare.

Men det största tipset som jag har är att du ska läsa igenom intruktionerna i verkstadsmanualen riktigt noga..
har du ingen sådan så finns den här på forumet att ladda ner.
Bara att söka efter den.

Postat: lör apr 07, 2007 11:04
av jacken
R skrev:På biltema finns det bromsluftningsslangar med backventil på. De borde funka fint att ha på nipplarna.
Jag har testat det,och det gick inget vidare.. :(

Postat: lör apr 07, 2007 14:30
av Frippe
Okey, då är jag igång :D för andra gången denna helg
Fram gick efter mycket om och men otroligt fort och lätt, det gäller ju att öppna rätt nippel :? Sen var dags att byta, öppna den bakre nippeln och få ur den gamla bromsvätskan där, då började problemet :x rinner ut jättefint, sen när jag fyller i ny vätska i behållaren och ska fortsätta blir jag torsk,Totalt. hur mycke jag än trycker, låser, trycker, låser, vägrar det komma ut någon mer vätska, som inte det var allt så har jag plötsligt ingen, nada, nothing, bromsverkan bak nu istället :( , hur f.......n blir jag av med luften som måste kommit in. Någon snälla hjäääälp. Försöker tyda verkstadshandboken med den :twisted: är ju på engelska, varför kan de inte lära sig svenska istället?

Postat: mån apr 09, 2007 19:11
av Frippe
Tänkte bara meddela att jag har fått ordning på mina bromsar nu :lol:
Följde verkstadshandboken slaviskt i två dar men det gick åt h-vete, ingen reaktion på bakbromsen. ( Måste ha med Murphy att göra ) Gick på känsla och var på var enda nippel som finns på cykeln. Nu funkar den perfekt men fråga inte hur jag lyckats, men det har jag gjort ialla fall. :D
Slut mekat för det närmaste för min del.

Som Henning skrev i en annan tråd, vill man meka ska man byta cykel.

Postat: mån apr 09, 2007 19:37
av jacken
Kul att det gick bra till slut....man lär sig genom egna misstag.. :wink:

Postat: mån apr 09, 2007 20:18
av Tyrannosaurus
jacken skrev:Kul att det gick bra till slut....man lär sig genom egna misstag.. :wink:
Kallas även för "learning by doing". Problemet är bara att det kan bli så jävla dyrt :wink:
Frippe skrev:Tänkte bara meddela att jag har fått ordning på mina bromsar nu :lol:
Följde verkstadshandboken slaviskt i två dar men det gick åt h-vete, ingen reaktion på bakbromsen. ( Måste ha med Murphy att göra ) Gick på känsla och var på var enda nippel som finns på cykeln. Nu funkar den perfekt men fråga inte hur jag lyckats, men det har jag gjort ialla fall. :D
Får väl gratulera till att det gick bra :)
Som Henning skrev i en annan tråd, vill man meka ska man byta cykel.
Det stämmer till viss del. Köper man en Hardley Ablesson så får man garanterat meka. Eller som en kille som ägde en sån själv sa: "Kör aldrig längre än du orkar leda hem den" :lol:

Men samtidigt finns det flera stora fördelar med att skruva och göra servicar själv. Man vet vad som är gjort och hur det är gjort. Jag har gjort alla servicar själv ända sen hojen var ny och därför vet jag ALLT om den. Utöver det har jag fört servicebok med mil, datum och vad som är gjort. Ok det har väl blivit lite slarv att fylla i boken ibland, men i stort sett är den komplett sen 1987 när jag fick hojen.