Sida 1 av 2
Batteriladdning
Postat: lör dec 29, 2012 14:49
av Rydh
Hittar inte min underhållsladdare men hittade en laddare bland farsans prylar. Den är enkel med två krokodilklämmor och en klump att sätta i uttaget. Inga lampor som visar spänning eller när batteriet laddas eller är fullt.
Hur länge ska jag låta laddaren stå inkopplad? Kan ju mäta spänningen för att se när det är fullt men vad jag förstår så ska jag inte mäta spänningen direkt efter laddning utan vänta några timmar, eller?
Rydhman
Sv: Batteriladdning
Postat: lör dec 29, 2012 22:02
av jenshenrik
Om laderen lader med tex. 12v (maks 14,4v) 1 ampere och batteriet har en kapacitet på 12ah (amperetimer), må du lade i 12 timar + 10%
Batterikapacitet / ladestrøm x 1,1 = Ladetid i timer

Re: Batteriladdning
Postat: lör dec 29, 2012 22:14
av tersan
Som jenshenrik säger... du behöver veta storleken på ditt batteri och hur många ampere laddaren levererar för att räkna ut laddtiden. Om inte laddaren har så stor kapacitet så kan du låta den sitta lite för länge utan problem, men en kraftig laddare kan knäcka batteriet vid överladdning. Ska du mäta på batteriet måste du belasta det, eller mäta syravikten.
Re: Batteriladdning
Postat: lör dec 29, 2012 22:56
av Rydh
Ok, så det säger inte ett skit att mäta på polerna med batteriet urtaget?
Jaja, det är ett nytt batteri sen i somras och jag lät laddaren stå på i fem timmar så det är nog ok. Ska se var min andra laddare tagit vägen eller köpa en ny som kan stå inkopplad hela vintern.
Tack för infon!
Re: Batteriladdning
Postat: sön dec 30, 2012 11:36
av adrian_vg
Ctek Zafir 45 finns att köpa billigt på Clas Ohlson. Lagom för ett mc-batteri.
Jag använder vår till fruns bil också...
Zafir 45, 499 kr:
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... r363762000
Jag ser nu att de även har en Zafir 100, men vågar inte säga nåt om hur den är för mc-batterier. Dessutom är priset så pass högt att man lka gärna kan skaffa en Ctek MX5 ist.
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... r363763000
Re: Batteriladdning
Postat: sön dec 30, 2012 18:04
av tersan
Rydh skrev:Ok, så det säger inte ett skit att mäta på polerna med batteriet urtaget?
Jodå.. fast utan belastning kan du i princip bara avgöra om nån cell är död (och då behövs ett nytt batteri). Har du mindre än 12 volt kommer inte laddning att hjälpa så länge.
Re: Batteriladdning
Postat: sön dec 30, 2012 23:56
av StigH
tersan skrev:Rydh skrev:Ok, så det säger inte ett skit att mäta på polerna med batteriet urtaget?
Jodå.. fast utan belastning kan du i princip bara avgöra om nån cell är död (och då behövs ett nytt batteri). Har du mindre än 12 volt kommer inte laddning att hjälpa så länge.
Brukar inte vara så petigt...Bara man har tillräckligt med mos i acken för att starta, (40-60% av fullt) sen sköter det sig självt..
Men billladdare till mc-batterier är vanligen inte så lyckat, de kan lätt kräma i 3-4 A...
Ack skall laddas med ett A-tal som är 1/10 eller 1/20 del av Ah:t
dvs med 14Ah ack skall laddströmmen vara o.7-1.4A
Ju högre laddström ju bättre koll på läget/laddningstillstånd MÅSTE man ha..
Själv äger jag en LIDL-kopia av CTEK (199:-), den ger max 0.8A i MC-läge och 3-4A i "billäge" med möjlighet att öka på maxspänningen om det är mycket kallt ute..
Blir en del fibblande under vintern, har sådär 5-6 mc-ackar i tjänst som måste underhållas + några bil-ackar..
Missade ett år (lämnade acken i hojen med nåt som samtidigt drog ström) och konstaterade på våren att 18Ah Goldwingackar kostar en slant..

Re: Batteriladdning
Postat: lör jan 05, 2013 15:33
av Rydh
Ok, batteriet är på 10 Ah och laddaren på 0,5 med ert resonemang så kan jag ha den på 22 timmar? Men är detta oberoende om det är ett tomt eller nästan fullt batteri eller endast vid tomt?
Re: Batteriladdning
Postat: lör jan 05, 2013 17:25
av tersan
Rydh skrev:Ok, batteriet är på 10 Ah och laddaren på 0,5 med ert resonemang så kan jag ha den på 22 timmar? Men är detta oberoende om det är ett tomt eller nästan fullt batteri eller endast vid tomt?
Det gäller tomt batteri. Men å andra sidan är 0,5 så låg laddström att du kan lämna den på lite för länge utan att batteriet tar skada.
Re: Batteriladdning
Postat: lör jan 05, 2013 17:43
av Rydh
Det blir en underhållsladdare till nästa säsong...
Sv: Batteriladdning
Postat: lör jan 05, 2013 21:33
av jenshenrik
Denne lader fra Lidl har holdt mit batteri aktivt i 4 - snart 5 sæsoner

Re: Batteriladdning
Postat: lör mar 02, 2013 12:53
av Rydh
Hittade en ctek MSX 3,6 på blocket för 400.
Skulle den vara ett ok köp efter lite prut?
/R
Re: Batteriladdning
Postat: lör mar 02, 2013 17:04
av StigH
Rydh skrev:Hittade en ctek MSX 3,6 på blocket för 400.
Skulle den vara ett ok köp efter lite prut?
/R
CTEK ZAFIR kostade idag på Jula 299:-
Re: Batteriladdning
Postat: lör mar 02, 2013 17:05
av adrian_vg
Rydh skrev:Hittade en ctek MSX 3,6 på blocket för 400.
Skulle den vara ett ok köp efter lite prut?
/R
Hur mycket prut? Kostar inte de där laddarna ca 400 kr nya?
Re: Batteriladdning
Postat: lör mar 02, 2013 17:24
av tersan
Rydh skrev:Hittade en ctek MSX 3,6 på blocket för 400.
Skulle den vara ett ok köp efter lite prut?
/R
Jadå, det är en bra laddare. Fast priset ska nog ner en bra bit till, med tanke på att de verkar gå att hitta för 5-600 kr nya.