Tyrannosaurus skrev:Det ska rätt mycket till för att kröka ett stöd. Det räcker inte att man sitter och torrbryter eller tar upp hojen snett, vilket inte rekommenderas, inte p.g.a. att stödet skulle vika sig utan p.g.a. tapprisken.
De vanligaste orsakerna att stödet kröker sig är att man har lagt ner så att det tar i eller klotat/tappat hojen så att det har fått en smäll.
Tips för att undvika olustkänslor när man tar upp hojen även med rakt stöd.
När jag tar upp hojen på centralen ställer jag först ner den på sidostödet, ställer mig bredvid, trycker ner stödet, lyfter hojen sakta tills jag känner att båda klackarna är i backen och trycker till. Nu ska det iofs tilläggas att "ödlan" är löjligt lätt att ta upp på stödet trots sin vikt, faktiskt den hojen jag ägt som det går lättast på.
Hojen kanske var en USA import, som hade ett "Californiastöd" som användes i San Francisco, där dom har brist på tillräckligt plan mark.
Jag står över hojen och använder bägge benen, så minskar jag risken att tappa "Bettan" i marken.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Tyrannosaurus skrev:Jag står över hojen och använder bägge benen, så minskar jag risken att tappa "Bettan" i marken.
Senast jag gjorde så var på 125:an för typ 100 år sen. "Ödlan" är så hög att inte ens jag når ner att göra så och mina tidigare hojar har varit för tunga/för dålig utväxling för en sån manöver.
En variant jag tidigare använde på hojar med sämre utväxling på stödets hävarm är att ställa mig snett bakom hojen, trycka ner stödet med vänster fot, vinkla upp och sen trycka/dra. Polarna tyckte att det såg väldigt osäkert ut, men jag hade full koll
Tyrannosaurus skrev:Tips för att undvika olustkänslor när man tar upp hojen även med rakt stöd. När jag tar upp hojen på centralen ställer jag först ner den på sidostödet, ställer mig bredvid, trycker ner stödet, lyfter hojen sakta tills jag känner att båda klackarna är i backen och trycker till. Nu ska det iofs tilläggas att "ödlan" är löjligt lätt att ta upp på stödet trots sin vikt, faktiskt den hojen jag ägt som det går lättast på.
Sedan jag började med denna varianten av uppställning så känns det betydligt säkrare. Vänster hand på styret, och höger håller i ramen. Fick här då bekräftelse på att jag tänkt rätt