Gnisslande och huggande frambroms

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Gnisslande och huggande frambroms

#1 Inlägg av adrian_vg »

Frambromsen på svartviffern har börjat gnissla en del när man bromsar, och även hugga lite.

Finns gott om belägg kvar och skivan ser rak ut, trots ett par skivbromslåsincidenter. Bytte till stålomspunna slangar, men är tveksam till om detta skulle vara orsaken.

Nån aning om varför gnisslet och hugget har börjat nu just??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#2 Inlägg av tersan »

Mycket belägg kvar, men i vilket skick är det som är kvar? Snedslitet? Vassa kanter?
Hur har du kört på sistone, nån bankörning som avslutats utan avsvalkning?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#3 Inlägg av adrian_vg »

Ser inte snedslitet ut. Vassa kanter kanske, har inte plockat av dem, bara visuell inspektion på plats innan Knixpremiären för några veckor sen.

Pendelkör mest inom stan, en och annan tvärbroms blir det ju då. :roll:
Har kört kanske tre-fyra Knixkörningar på gokortbana, varav en gång i näst snabbaste gruppen.
Bromsavsvalkning efter bankörning har jag aldrig ägnat mig åt, bara kört in i depå efter avflaggning och parkerat där.

Hur menar du att man ska avsvalka dem?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Hur menar du att man ska avsvalka dem?
Ta ett lugnt varv så att värmen får ventileras bort. Parkerar man med heta bromsar riskerar man att material förs över mellan belägg och skiva.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#5 Inlägg av LinusE »

Fick inte bromsvätska på klossarna o skivor vid bytet ?
De trorkar ut matrialet o kan ge symptom som de du beskriver.
Läger min röst på att du behöver byta klossar o tvätta skivorna ordentligt.

Sen de där med svalkande.
Om man stanar en väldigt varm skivka så bräner de in ett ytskickt i skivan från klossen.
Blir som en glaserad/härdad yta har man väldig otur så slårsig skivan men ovanligt med flytande skivor. De går att få bort genom att få upp tempen ordentligt i skivorna igen o bromsa bort det o kylla ner ordentligt innan man stannar igen.

Typ. Håll in bromsen lite lite vid normal körning gör sen 100-0 5-6 gånger kraftigt. Kör sedan lugnt med minimalt av bromsanväning. Är glaseringen inte allt för hård så kan man få bort det.
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#6 Inlägg av adrian_vg »

LinusE skrev:Fick inte bromsvätska på klossarna o skivor vid bytet ?
De trorkar ut matrialet o kan ge symptom som de du beskriver.
Läger min röst på att du behöver byta klossar o tvätta skivorna ordentligt.
Ingen aning om jepparna på Sulas spillde nåt när de bytte slangarna. Men lite torkning med sprit kanske hjälper.

Men varför skulle gnisslet komma nu och inte tidigare, det var ju nån månad sen bytet skedde? Är det väderberoende?
LinusE skrev:Blir som en glaserad/härdad yta har man väldig otur så slårsig skivan men ovanligt med flytande skivor.
Flytande skivor. Där sa du nåt! Tack för påminnelsen. Vill minnas att jag reagerade i slutet av förra säsongen att skivorna fram inte "klickade" längre när man ruckade på dem. De ska ju kunna "flyta" i sin hållare och inte sitta helt stumt.

Kan man fulfixa det lite snyggt och snabbt när skivorna verkar ha fastnat i hållarna?
Eller är det bara massiva mängder Bräkleen på nitarna och borsta som en borstbindare(...) som gäller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#7 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#8 Inlägg av LinusE »

Bromsvätskan tar tid innan den torkar i belägget.
Belägget är väldigt sugande och tyvärr omöjligt o återfå bra efter man fått vätska på dom.

Vi provade en gång o värma med brännare men blev ingen vettig skillnad.

Bromsarna är en av dom största säkerhetsprylarna du har så några 100i gar för nya klossar
Är ingenting den gången man verkligen behöver dom ;)
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#9 Inlägg av adrian_vg »

LinusE skrev:Bromsarna är en av dom största säkerhetsprylarna du har så några 100i gar för nya klossar
Är ingenting den gången man verkligen behöver dom ;)
Förvisso. Men vill även kolla flytningen först. Enkla fixarna först. ;-)

Tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Hur menar du att man ska avsvalka dem?
Ta ett lugnt varv så att värmen får ventileras bort. Parkerar man med heta bromsar riskerar man att material förs över mellan belägg och skiva.
Fast man tar ju det lugnt efter målflagg på varvet runt innan man kör in i depån. Det borde väl räcka?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#11 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Fast man tar ju det lugnt efter målflagg på varvet runt innan man kör in i depån. Det borde väl räcka?
Jo, det borde det. En Knix sliter ju inte så mycket på bromsarna heller. Men om du hamnar på t ex Sviestad nångång så... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#12 Inlägg av LinusE »

Ett lugnt varv räker aldeles utmärkt.

När vi körde ercup hade vi ca 850 grader på skivan när vi kom in på bilen
O efter att kört genom hela depån o tillbaka ner till vår plats på mitten (knutstorp)
Hade 275 grader och det är fasta skivor.
Så ett lugnt varv är mer än tillräkligt :)

Sen ska du ju så klart kolla nitarna innan byte av belägg, vore nästan korkat annars :)
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#13 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Fast man tar ju det lugnt efter målflagg på varvet runt innan man kör in i depån. Det borde väl räcka?
Jo, det borde det. En Knix sliter ju inte så mycket på bromsarna heller. Men om du hamnar på t ex Sviestad nångång så... :wink:
LinusE skrev:Ett lugnt varv räker aldeles utmärkt.

När vi körde ercup hade vi ca 850 grader på skivan när vi kom in på bilen
O efter att kört genom hela depån o tillbaka ner till vår plats på mitten (knutstorp)
Hade 275 grader och det är fasta skivor.
Så ett lugnt varv är mer än tillräkligt :)

Sen ska du ju så klart kolla nitarna innan byte av belägg, vore nästan korkat annars :)
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#14 Inlägg av Jimmy.S »

Riktigt bra länk!! ska nog sätta mig ner och gå igenom mina med :)

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#15 Inlägg av LinusE »

Gick faktiskt över mina idag oxå o där var alkt några som verkligen satt ordentligt :)
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Skriv svar