Gnisslande och huggande frambroms

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#46 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:Ta av skivorna och lägg på platt yta. Du borde kunna få en indikation om de är vinda då.

Om inte, kanske köpa beggade originalskivor för test eller tredjepartsskivor från exvis Galfer?

Edit: Xlmoto har de billigaste depåstöden jag hittills har sett. Till och med billigare än på Biltema!
https://www.xlmoto.se/depastod-proworks-2in1-frambak
Jag har sett den där, men den klarar väl bara fram på VFRen? Var lite inne på detta från Biltema, tänkte att det är bättre att lyfta i gafelkronan än i gaffelbenen?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/De ... 000030177/
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#47 Inlägg av adrian_vg »

Något lite OT, dock ändå lite relaterat. ;-)

Kolla bara att styrhyvudslyften från Biltema lyfter tillräckligt för att hjulet som komma upp en bit från marken.
Jag köpte en sån för att använda till det österrikiska märket vars namn inte ska nämnas, men fann att Biltemas lyfthöjdsuppgift diffade på ca -5 cm. Lyften lyfte alltså inte tillräckligt på just min hojmodell.

Annars - ja - den lyfter bara fram. Du måste ha en bak också!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#48 Inlägg av vroom »

Fick ett durrande fram när bakbromsen användes och misstänkte något mankemang med delay valve som sitter på högerbenet. När jag rev isär framoken visade det sig att vänstra okets belägg mot anhållet hade blivit snedslitet någon mm. Belägget på kolvsidan var jämntjockt. När beläggen var nya satte jag dit skrikplåtar på alla det blev lite tajt för kolvarna att trycka ut. Den bakre kolven hade fastnat i sitt läge när jag monterat och inte svarat på varken fram eller/och bakbroms.
Slutsatsen blir att bara använda skrikplåtar mot kolvsidan och kolla så att alla kolvar skjuter ut innan man aningslöst tror sig veta bättre :gnissla
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#49 Inlägg av lappen »

lappen skrev:Bromsbeläggen på höger inner sida var helt slut. Dåligt av mig att inte kolla bättre :oops: Hursomhelst så införskaffades belägg och byttes. Det var fortsatt lite huggande i frambromsen, men trodde det skulle ge mied sig, men det gör fasiken inte det. HAr försökt analysera bromsskivorna fram, men kan inte se/känna något med dessa. Har inget depåstöd så lit svårt att ta av framhjulet...

Kan det vara knas med skivorna trots allt?

Satte dit Honda orig belägg.
Inte kommit mig för att fixa detta. Är så lite men dock lite pulserande när man bromsar lätt, eller vid låg hastighet. Vid hård inbromsning känns det inte (så mycket iaf..).

Hur är det, är det samma lika mellan bromskivor fram? Höger(vänster likadana? Tänkte om jag skulle införskaffa en beggad. Dock vet jag ju inte om det är höger (mest troligt) eller vänster bromsskiva som spökar. Har inte lyckats få loss framhjulet då depåstödet jag införskaffade inte riktigt lirar med min viffer. Finns beskrivet i annan tråd.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#50 Inlägg av blacken »

lappen skrev:
lappen skrev:Bromsbeläggen på höger inner sida var helt slut. Dåligt av mig att inte kolla bättre :oops: Hursomhelst så införskaffades belägg och byttes. Det var fortsatt lite huggande i frambromsen, men trodde det skulle ge mied sig, men det gör fasiken inte det. HAr försökt analysera bromsskivorna fram, men kan inte se/känna något med dessa. Har inget depåstöd så lit svårt att ta av framhjulet...

Kan det vara knas med skivorna trots allt?

Satte dit Honda orig belägg.
Inte kommit mig för att fixa detta. Är så lite men dock lite pulserande när man bromsar lätt, eller vid låg hastighet. Vid hård inbromsning känns det inte (så mycket iaf..).

Hur är det, är det samma lika mellan bromskivor fram? Höger(vänster likadana? Tänkte om jag skulle införskaffa en beggad. Dock vet jag ju inte om det är höger (mest troligt) eller vänster bromsskiva som spökar. Har inte lyckats få loss framhjulet då depåstödet jag införskaffade inte riktigt lirar med min viffer. Finns beskrivet i annan tråd.
Du har ju ett centralstöd. använd det och en saxdomkraft under motorn, lyft framhjul. Fixa ett stadigt anhåll vid hjulets sida, snurra hjulet och mät om skivor är skeva.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#51 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Hur är det, är det samma lika mellan bromskivor fram? Höger(vänster likadana? Tänkte om jag skulle införskaffa en beggad.
Oftast inte, troligen aldrig. Kolla skivorna, de brukar vara märkta L & R.
blacken skrev:Du har ju ett centralstöd. använd det och en saxdomkraft under motorn, lyft framhjul. Fixa ett stadigt anhåll vid hjulets sida, snurra hjulet och mät om skivor är skeva.
Förutom det som Blacken sa... Om du tar loss en skiva och/eller köper en beggad så kan lätt kolla skevhet genom att lägga den på en glasskiva och kolla om den vickar, alternativt använda ett bladmått. Det finns en "service limit" för skevhet i boken.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#52 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:Oftast inte, troligen aldrig. Kolla skivorna, de brukar vara märkta L & R.
blacken skrev:Du har ju ett centralstöd. använd det och en saxdomkraft under motorn, lyft framhjul. Fixa ett stadigt anhåll vid hjulets sida, snurra hjulet och mät om skivor är skeva.
Förutom det som Blacken sa... Om du tar loss en skiva och/eller köper en beggad så kan lätt kolla skevhet genom att lägga den på en glasskiva och kolla om den vickar, alternativt använda ett bladmått. Det finns en "service limit" för skevhet i boken.

Givetvis var den skev. Tog en stållinjal, och den är skev ca 1-1,5 mm eller nåt sånt. Och, ja den var högerspecifik.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#53 Inlägg av lappen »

Nu har jag sökt land och rike runt, men hittar ta mig tusan ingen bromsskiva till min 92:a.

Söker alltså original bromsskiva fram höger.

Ingen som har en rak liggandes? :) Eller har tips på var jag hittar...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#54 Inlägg av Tommy Gsson »

Kom ihåg att du söka fr,o,m 88-93!
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#55 Inlägg av Göingen »

Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#56 Inlägg av lappen »

Tommy Gsson skrev:Kom ihåg att du söka fr,o,m 88-93!
Passar 88-89 också?

Edit: Stämmer verkligen detta? Verkar som att 88-89 har "samma" skivor både höger och vänster medan 90 och senare har olika för höger respektive vänster..?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#57 Inlägg av blacken »

lappen skrev:
Tommy Gsson skrev:Kom ihåg att du söka fr,o,m 88-93!
Passar 88-89 också?

Edit: Stämmer verkligen detta? Verkar som att 88-89 har "samma" skivor både höger och vänster medan 90 och senare har olika för höger respektive vänster..?
Följ Göings tips. :fakta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#58 Inlägg av lappen »

blacken skrev:Följ Göings tips. :fakta
Var så förbåjnat dyra där...blir väl uppåt en 2 lapp med frakt.. :shock:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#59 Inlägg av Tommy Gsson »

lappen skrev:
Tommy Gsson skrev:Kom ihåg att du söka fr,o,m 88-93!
Passar 88-89 också?

Edit: Stämmer verkligen detta? Verkar som att 88-89 har "samma" skivor både höger och vänster medan 90 och senare har olika för höger respektive vänster..?
Olika på 88:an sen kan det säkert finnas tillverkare som har samma på bägge sidor.
Så här står det att vänster skivan passar till på lelles.
Bromsskiva vänster VFR 88.PNG
Bromsskiva vänster VFR 88.PNG (17.23 KiB) Visad 8583 gånger
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gnisslande och huggande frambroms

#60 Inlägg av lappen »

Ok, kan nog vara så att 88-89 passar både höger och vänster. "Mönstret" på den är ju liksidigt. De passar nog även på 90-93. De senare har dock mönster specifikt för höger respektive vänster. Så isf får jag nog byta båda sidor.

Dock undrar jag lite om diametern. Hittade nåt om 284 mm för 88 men 296 till min 92:a..?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar