VFR750 -87 koppling slirar ibland vid uppväxling!

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Jepson75
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre apr 19, 2013 17:13
Ort: Vänersborg
Kontakt:

VFR750 -87 koppling slirar ibland vid uppväxling!

#1 Inlägg av Jepson75 »

Hittar inget exakt svar på en sökning, så jag lägger ut en ny tråd.
Min hoj slirar ibland vid snabba uppväxlingar (insåg efter ett tag att det inte var JAG som växlade så illa). Kopplingen känns dock inte sliten. Om nu en sliten koppling ska kännas som på en bil, det vill säga att den tar löjligt långt ut!
Vad jag har gjort är:
Oljan bytt till en Castrol (som jag inte har i skallen vad den heter mer, men jag kollade vid bytet att den uppfyllde specifikationerna - blev dessutom rekommenderad den på mc-firma)

Bytt kopplingsvätska och har dubbelkollat så jag inte har luft i systemet.

Vad skulle ni kolla/göra härnäst.

Den har ju bara gått 12.000 mil så den är väl knappt inkörd ;-)
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750 -87 koppling slirar ibland vid uppväxling!

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jepson75 skrev:Hittar inget exakt svar på en sökning, så jag lägger ut en ny tråd.
Min hoj slirar ibland vid snabba uppväxlingar (insåg efter ett tag att det inte var JAG som växlade så illa). Kopplingen känns dock inte sliten. Om nu en sliten koppling ska kännas som på en bil, det vill säga att den tar löjligt långt ut!
Vad jag har gjort är:
Oljan bytt till en Castrol (som jag inte har i skallen vad den heter mer, men jag kollade vid bytet att den uppfyllde specifikationerna - blev dessutom rekommenderad den på mc-firma)

Bytt kopplingsvätska och har dubbelkollat så jag inte har luft i systemet.

Vad skulle ni kolla/göra härnäst.

Den har ju bara gått 12.000 mil så den är väl knappt inkörd ;-)
Låter som slitna lameller när du beskriver det.
Ett bra sätt att testa är på hög växel, låg fart, mycket gaspådrag och hålla kvar en bit upp. Om varvet ökar snabbare än farten så kan det behövas nya lameller. 12.000 mil föresten, jo det kan tänkas att det är dags då :wink:

Var kopplingen tar på handtaget påverkas inte om den är sliten eftersom det är hydraulisk och justerar sig själv.

Luft i systemet bli snarare motsatt effekt, att den inte frikopplar ordentligt och då tar den väldigt långt in också.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR750 -87 koppling slirar ibland vid uppväxling!

#3 Inlägg av tersan »

Oljan kan påverka också. Prova att byta igen, till nåt helt annat.
VFR750F -92, grön

Skriv svar