Sida 1 av 2

Startkoppling, eller något annat

Postat: tis maj 13, 2014 16:09
av Jonass7
Min gamla 86a låter såhär ( https://www.youtube.com/watch?v=kfgqjgIeoqk#t=24 ) vid start, är det startkopplingen som ska bytas eller finns någon annan förklaring till beteendet?

Någon i sthlmsområdet med erfarenhet av att svetsa startkopplingen?

MVH Jonas

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: ons maj 14, 2014 00:19
av Tyrannosaurus
Jonass7 skrev:Min gamla 86a låter såhär ( https://www.youtube.com/watch?v=kfgqjgIeoqk#t=24 ) vid start, är det startkopplingen som ska bytas eller finns någon annan förklaring till beteendet?

Någon i sthlmsområdet med erfarenhet av att svetsa startkopplingen?

MVH Jonas
Det låter onekligen som startmotorkopplingen, men det är inte säkert att den behöver svetsas, utan det kan räcka med att byta rullar och fjädrar.
Hur som helst så måste den tas loss för att fixas och då kan du kolla om godset är spräckt, om det inte är det så räcker det troligen med att bara byta nämnda delar.

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: ons maj 14, 2014 17:59
av David
Hej och Välkommen!

Nu kanske inte detta är någon jämförelse i övrigt, men exakt samma problem hade jag med min gamla CB750F från 82. I det fallet var det de tre skruvarna som håller fast startmotorkopplingen som gängat ur sig. Det skramlade också en hel del när cykeln väl startade. För mig räckte det att öppna kåpan och skruva fast den igen.

Så, jag håller nog med föregående talare om att det låter som startmotorkopplingen, men man måste nog öppna för att se hur och vad som behöver åtgärdas.

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: sön maj 18, 2014 14:04
av Tyrannosaurus
David skrev:Hej och Välkommen!

Nu kanske inte detta är någon jämförelse i övrigt, men exakt samma problem hade jag med min gamla CB750F från 82. I det fallet var det de tre skruvarna som håller fast startmotorkopplingen som gängat ur sig. Det skramlade också en hel del när cykeln väl startade. För mig räckte det att öppna kåpan och skruva fast den igen.

Så, jag håller nog med föregående talare om att det låter som startmotorkopplingen, men man måste nog öppna för att se hur och vad som behöver åtgärdas.
Det där var ett ganska specifikt "fel" på på CB750/900 -79-82-3 eller vad det nu var som berodde på att skruvarna lossade lite varje gång startmotorkopplingen slog över lite med sitt klassiska "klonk" (möjligt att CB1100 också hade det).

Hade samma sak på min CB750KZ -79, efter lite Loctite och ordentlig åtdragning så satt det. Men jag har aldrig hört talas om det på andra hojar än på dessa gen1 dubbelkammare från Honda som också hade lite andra egenheter med tändningen på vänster sida och en kolalternator på höger sida, till skillnad mot alla andra hojar som antingen har magnetalternator eller riktig generator.

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: sön maj 18, 2014 17:21
av blacken
Kan vara "rullarna" i kopplingen som är sletna, det finns repsatser för dom...

http://www.masi-import.dk/filelib/MAX/M ... erdele.pdf Scrolla ner till Startkoppling-repsats Honda...

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: tor jul 03, 2014 13:39
av Jonass7
Jag drog åt skruvarna och det blev markant bättre, nu vet man lite hur det ser ut och hur det är uppbyggt. Så nästa gång drar jag av allt och byter det som är trasigt.

Om någon läser här och har koll på bromsskivor så vilka passar till en 86a? Antar iaf 87an passar men senare modeller?

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: tor jul 03, 2014 15:11
av Tommy Gsson
Jonass7 skrev:Jag drog åt skruvarna och det blev markant bättre, nu vet man lite hur det ser ut och hur det är uppbyggt. Så nästa gång drar jag av allt och byter det som är trasigt.

Om någon läser här och har koll på bromsskivor så vilka passar till en 86a? Antar iaf 87an passar men senare modeller?
Av vfr så är det bara 87 som passar, sen kanske det finns någon annan modell som passar.
T.

Re: Startmotorkoppling

Postat: fre okt 03, 2014 07:48
av Jonass7
Ska göra ett litet trådlyft.

Bytte startmotorkopplingen i veckan då jag hittade en reserv. Dock så får jag inte hojen att starta efter ingreppet utan den baktänder.
Så kan man sätta startmotorkopplingen fel?
Kan jag ha skadat pulsgeneratorn när jag varit där och skruvat och den gör att det inte tänder korrekt.
Har jag lyckats med något annat konstigt


MVH Jonas

Re: Startmotorkoppling

Postat: sön okt 05, 2014 15:15
av Tyrannosaurus
Jonass7 skrev:Ska göra ett litet trådlyft.

Bytte startmotorkopplingen i veckan då jag hittade en reserv. Dock så får jag inte hojen att starta efter ingreppet utan den baktänder.
Så kan man sätta startmotorkopplingen fel?
Kan jag ha skadat pulsgeneratorn när jag varit där och skruvat och den gör att det inte tänder korrekt.
Har jag lyckats med något annat konstigt
Det kan finnas en möjlighet att man kan montera drevet bakofram, men i det läget lär inte startmotorn dra runt motorn överhuvudtaget utan bara frisnurra. Däremot om man springer igång hojen så kommer motorn att dra med sig startmotorn vilket inte är speciellt nyttigt för den senare.

Men det kan du lätt testa genom att dra runt motorn för hand med ett verktyg. Framåt ska allt vara som vanligt och om du har kåpan öppen så ska du se att stora drevet står still. Bakåt ska du dra med dig startmotorn, och det hörs.

Ett troligare fel när den baktänder är att du på nåt sätt har monterat pulsgeneratorn fel, men den ska bara gå att montera på ett sätt eftersom den har ett spår/pigg för rätt läge, då är det mer troligt att du bara har kopplat den fel. För det låter lite som att sätta tändkablarna fel, då pangar och skjuter det men startar inte.
Kom ihåg att hojen parallelltänder, ena spolen är för 1-4 och den andra för 2-3.
OBS! Gäller inte V4, då är det 1-3 respektive 2-4.

För pulsgeneratorns del kan du nog vara lugn, det ska mer till för att skada den/dom, såvida du inte har skadat den/dom mekaniskt på nåt sätt.

Re: Startmotorkoppling

Postat: lör okt 11, 2014 12:02
av Jonass7
Tyrannosaurus skrev:
Jonass7 skrev:Ska göra ett litet trådlyft.

Nyttig text.
Tackar för bra svar, har dock en annan fundering och hoppas min fina bild kommer med. Såg att den nya kopplingen jag bytte till såg annorlunda ut mot den tidigare. Är detta något som kan vara orsak till att den inte startar.

Re: Startmotorkoppling

Postat: lör okt 11, 2014 12:05
av Tommy Gsson
Jonass7 skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Jonass7 skrev:Ska göra ett litet trådlyft.

Nyttig text.
Tackar för bra svar, har dock en annan fundering och hoppas min fina bild kommer med. Såg att den nya kopplingen jag bytte till såg annorlunda ut mot den tidigare. Är detta något som kan vara orsak till att den inte startar.
Utskotten på sidan är det som triggar tändningen, så den där ska inte funka.
Har du skador även i ytterdelen eller kan sätta tillbaks den gamla?
Tommy.

Re: Startmotorkoppling

Postat: lör okt 11, 2014 12:11
av Jonass7
Nyttig text.

Den gamla är kass (bifogar bild), det där är ingen idé svetsa mer i väl?

Någon som vet om någon annan modell passar till VFR 1986a

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: sön okt 12, 2014 19:55
av blacken
om möjligt, prova att flytta innanmätet från nya (rullarna med tillbehör) till din gamla startkoppling.

Re: Startmotorkoppling

Postat: sön okt 12, 2014 21:17
av Tyrannosaurus
Jonass7 skrev:Den gamla är kass (bifogar bild), det där är ingen idé svetsa mer i väl?

Någon som vet om någon annan modell passar till VFR 1986a
Den ser ut att ha sett sina bästa dagar.

Någon annan gen 1 koppling borde passa, men kolla reservdelsfichen, det gäller att numret stämmer. Men det borde väl gå att få tag på en ny eller bättre begagnad koppling till -86:an.

Re: Startkoppling, eller något annat

Postat: mån okt 13, 2014 07:40
av Jonass7
Blacken! Det är ju tyvärr ytterhöljet som är helt spräckt och det nya är till en annan modell.

Men ska lämna den via en kompis till en magiker på mekanisk verkstad får vi se va han kan trolla fram.


Måste numret stämma så är man begränsad till endast 1986 års modell av vfr...


Råkar någon ha en liggandes hemma i en låda så är jag väldigt intresserad av att komma över den