Fryst blinkers?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Fryst blinkers?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Märker att blinkersen inte går i gång när det är runt fem plusgrader eller lägre, får hålla på och fippla en stund för att "mjuka upp" blinkersknappen innan det händer nåt.
Tycker vidare att det verkar som om blinkersen börjar funka okej sen efter en stund när man kört några kilometer. Kan motorvärmen ha tinat blinkersreläet?

Kort sagt, kan blinkersreläer frysa och hur kommer man runt det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Sv: Fryst blinkers?

#2 Inlägg av Tritanium »

adrian_vg skrev:Märker att blinkersen inte går i gång när det är runt fem plusgrader eller lägre, får hålla på och fippla en stund för att "mjuka upp" blinkersknappen innan det händer nåt.
Tycker vidare att det verkar som om blinkersen börjar funka okej sen efter en stund när man kört några kilometer. Kan motorvärmen ha tinat blinkersreläet?

Kort sagt, kan blinkersreläer frysa och hur kommer man runt det?
Jag och Burnis har haft samma problem. Det är oxid i blinkersknappen. Sparaya oxide clean från Biltema eller motsvarande så fungerar det fin fint igen :)
Behöver inte öppna reglaget bara spraya i spåret vid blinkersknappen.
Jag brukar få göra detta varje vår.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Fryst blinkers?

#3 Inlägg av andreas »

Jag hade ett likande problem med helljuset när jag köpte min. När jag slog på det tog det ibland någon halvsekund innan det tändes. Lelles löste det på samma sätt när jag servade hojen och nu fungerar det perfekt.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Fryst blinkers?

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Kort sagt, kan blinkersreläer frysa...?
Tack, dagens bästa fråga. Jag ser framför mig ett huttrande relä och hur du försöker hälla varmt kaffe över det, ta in det i stugvärmen och sätta på en liten mössa innan du startar. :D

Fast tipset från Tritanium är nog bättre.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fryst blinkers?

#5 Inlägg av adrian_vg »

Ok, tack, var inte säker på vad problemet var eftersom det verkade följa motortempen.
Provar iaf med lite wd40 imorgon bitti, det är det jag har hemma.

Och en liten, liten mössa att sätta på reläet om det inte blir bättre. Och en styrmuff på vänsterhandtaget för de riktigt kalla oktobernätterna. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Fryst blinkers?

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Och en liten, liten mössa att sätta på reläet om det inte blir bättre. Och en styrmuff på vänsterhandtaget för de riktigt kalla oktobernätterna. :wink:
:tummenupp
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fryst blinkers?

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Låter lite som min hel- och halvljusomkopplare, men den var alltid så oavsett värmen så jag bytte hela skiten och det blev bättre men inte helt bra.

Symptomen var att växla från halv till hel var inga problem, men tillbaka... Tänk er, kolmörkt och kör på hel (2x100W), får möte och ska ändra till halv (55+90W) *klick* svart... FAN! :shock: *klicka-klicka* halv.
Kan tänka mig att det är samma fel, har testat med Biltemas elektronikrengörare (samma sak som oxide clean?)

Det löjliga är att när jag har testat i garaget så funkar till alltid, men inte ute på vägen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fryst blinkers?

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Låter lite som min hel- och halvljusomkopplare, men den var alltid så oavsett värmen så jag bytte hela skiten och det blev bättre men inte helt bra.

Symptomen var att växla från halv till hel var inga problem, men tillbaka... Tänk er, kolmörkt och kör på hel (2x100W), får möte och ska ändra till halv (55+90W) *klick* svart... FAN! :shock: *klicka-klicka* halv.
Kan tänka mig att det är samma fel, har testat med Biltemas elektronikrengörare (samma sak som oxide clean?)

Det löjliga är att när jag har testat i garaget så funkar till alltid, men inte ute på vägen.
Nåt med spänningen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fryst blinkers?

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Låter lite som min hel- och halvljusomkopplare, men den var alltid så oavsett värmen så jag bytte hela skiten och det blev bättre men inte helt bra.

Symptomen var att växla från halv till hel var inga problem, men tillbaka... Tänk er, kolmörkt och kör på hel (2x100W), får möte och ska ändra till halv (55+90W) *klick* svart... FAN! :shock: *klicka-klicka* halv.
Kan tänka mig att det är samma fel, har testat med Biltemas elektronikrengörare (samma sak som oxide clean?)

Det löjliga är att när jag har testat i garaget så funkar till alltid, men inte ute på vägen.
Nåt med spänningen?
Ja det är iaf spännande när det blir svart :twisted:
Men nä, jag har reläer så det är iofs bara styrström genom handtagen, men det borde å andra sidan göra att det blir mindre risk för oxid, inte mer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar