Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jag tror inte att det är en bra idé.
De flesta här har nog hörts talas om VF-arnas kamproblem som i grunden var ett smörjproblem, men även berodde på taskig härdning på första generationen kammar tillsammans med lite konstig konstruktion på kamöverfallen.

Hur som helst, den amerikanske V4-gurun Dave Dodge konstruerade ett uppdaterat kamsmörjningssystem som allmänt gick under namnet "oil mod" som han säljer från runt $150-200 (tror jag, minns inte riktigt). Sen fanns det dom som tyckte att det var för dyrt och fixade en adapter och ett par stålomspunna slangar själv för ett betydligt lägre pris.
Resultat: Flera avledde i stort sett all olja upp till topparna vilket ledde till att vevaxeln skar.
Sensmoral: Man ska nog inte mickla med smörjsystemet om man inte verkligen vet vad man håller på med.
I och för sig, men tror åsså att det är en "dödfödd" idè, men då mest för hur utföra en sådan "moddning", blir ju typ "apsvårt med stereoider" att kunna "presentera" oljan på ett så pass adekvat sätt att den verkligen fyller en funktion. (statorn sitter dumt till för det). Men tänkte då mest på returoljan (ifrån bypassen/oljetryckregulatorn) ner i tråget som lämplig "kandidat" för projektet, den har ju som bekant ingen som helst betydelse för trycket och flödet i det övriga smörjsystemet, (nåja näst intill i allafall)
Nja snarare är det väl isf så att eftersom statorn varken har någon trycksmörjning eller cirkulation utan att det bara skvätter runt lite olja där inne så har hålstorleken knappast någon betydelse.

Så jag tror snarare på det jag sa tidigare att det är för klena lindningar. Jag vet inte vad VFR800:s generatorn har för effekt, men jag har 350W på 1100:n och jag kan tänka mig att VFR800 som är modernare och har sprut har en bit mer vilket i en klassisk alternator som i princip har haft samma konstruktion sen 1960-talet och CB750K0 SOHC ger klenare statorlindningar och högre intern värme.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#17 Inlägg av adrian_vg »

Viffermotorerna har väl torrsump? Det finns väl ingen olja att avleda därifrån heller, eller?

I vilket fall, det känns som en bättre idé att om möjligt bara byta till en bättre stator och köra på som vanligt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#18 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Viffermotorerna har väl torrsump? Det finns väl ingen olja att avleda därifrån heller, eller?

I vilket fall, det känns som en bättre idé att om möjligt bara byta till en bättre stator och köra på som vanligt.
Nee det har dom inte. och då skulle det varit ännu lättare, för då så har man en "färdig" oljeledning att "leka" med. Ett annat alternativ är att smacka på magnettändning och karbidlyktor, "problem definitely solved" :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#19 Inlägg av adrian_vg »

:)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Viffermotorerna har väl torrsump? Det finns väl ingen olja att avleda därifrån heller, eller?

I vilket fall, det känns som en bättre idé att om möjligt bara byta till en bättre stator och köra på som vanligt.
Det är inte många hojar som har torrsump och dom som har det kan lätt kännas igen på att dom har någon form av oljetank separerat från motorn.
Det brukar vara mest crossar, enduro och offroader som har det åså Honda CB750 SOHC 1969-1978.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#21 Inlägg av adrian_vg »

Meh, tänkte på KTM. Sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#22 Inlägg av feffe »

Då var statorn utbytt. Guide är skapad 8)

viewtopic.php?f=3&t=5393
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#23 Inlägg av feffe »

Gjorde inspektion vid oljebyte nu. 600mil sedan stator bytet. Vad fan är detta... Dålig stator eller dålig motordesign? Fan så trött man blir.
Det är designmiss på sjätte generationen av att döma tyvärr. Dom flesta kommer få detta problem.
sadsad.jpg
sadsad.jpg (181.98 KiB) Visad 7736 gånger
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Laddningen verkar tyvärr vara Honda V4:s eviga dilemma.
Brinner inte anslutningen till de tre gula kablarna upp som på de klassiska VF så är det statorn eller regulatorn på VFR.
Anslutningarna var lätta och billiga att fixa, det var bara att förlänga kablarna lite, löda ihop och dra på krympslang. Det är värre när statorn eller regulatorn sticker.

Vad det beror på är nog svårt att säga, men det jag kan tänka mig är att en alternator med liten diameter inte klarar den spänningen som nyare hojar ska leverera samtidigt som man vill hålla grejerna hyfsat små och smidiga. Många radfyror har ju numera riktiga generatorer, fast små, bakom cylinderraden som troligen klarar med stryk. Men det finns det ju inte plats för på en V4.

Jag vet inte om VFR1200 har samma problem, men den kanske har större diameter.

Har den lagt av att ladda igen? Om inte, Kör!

Sen kanske man skulle ta kontakt med Honda i Sverige, Belgien (centrallagret) eller Japan (fabriken) och höra sig för om de inte kan uppdatera eller har uppdaterat grejerna för att hålla bättre och isf försöka få tag på senaste uppdateringen.

Det var ju som kammarna och kamkedjespännarna på VF som fortsatte att uppdateras långt efter att modellerna hade slutat tillverkas.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#25 Inlägg av adrian_vg »

feffe skrev:Gjorde inspektion vid oljebyte nu. 600mil sedan stator bytet. Vad fan är detta... Dålig stator eller dålig motordesign? Fan så trött man blir.
Det är designmiss på sjätte generationen av att döma tyvärr. Dom flesta kommer få detta problem.
sadsad.jpg
Är det svarta/brunna lindningar på höger sida i bild?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar