Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Generatorhaveri, Brunnit upp VFR800 -06

#1 Inlägg av feffe »

Bild
Bild

Detta känns lite tidigt på en 2006 som gått 3400mil?
Någon annan som råkat ut för detta?
Kan regulatorn pajjat generatorn? Som jag fattat är det en riktig bra regulator på dom nya årsmodellerna. Sitter vid styret med stora metallflänsar osv.

Det hela utspelades så med att jag var på långtur. Halvljuset slocknade (xenonet fick för låg spänning förmodligen). Sen lite senare dog hela instrumentet. Hojen gick inte att starta på startmotorn men gick att rulla igång. Höll på så ett tag tills allt och dog sedan tändningen också. Då var batteriet helt dött. Med andra ord inte fått någon laddning alls.

Hade under 1ohm per fas som man ska ha. Men gav 2.5V på två faser och ingenting på en under körning. Förhoppnings är det bara byta statorn.

Frågan är ju dock om man behöver vara orolig för att det händer igen. Kan xenon ballaster mm överbelasta generatorn? Har mätt och dom drar inte mer än 3A per enhet. För övrigt funkar dom fint.
Xenon drar ju mindre än Halogen tom. Jag har ett cigg uttag kopplat direkt på batteriet med säkring där jag laddat telefonen med en 1A laddare vilket är väldigt lite ström. Generatorn kan ju knappast vara så svag att den inte klarar det lilla extra? Är detta ett känt fel?

Tips mottages gärna :)


EDIT1:

Okej efter lite googling på forum utanför landet så verkar det som att detta är ett känt fel på gen6 tyvärr. Statorn får för lite olja till sig. Man kan tydligen fräsa upp kanalen lite som någon gjort för att få bättre flöde.

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... r-bbq-fix/

EDIT2:
Man ska nog inte ändra på oljeflödet på en VTEC hoj. Slutsatsen efter att ha läst tråden ovan är att man får kanske se statorn som en reservdel som byts efter hand. Jag ska nog ta av kåpan någon gång ibland när jag byter olja för att se om den gått varm. Vill inte få haveri 30mil hemifrån igen...
Billigaste på Ebay verkar vara runt 900kr + frakt. Ska kolla vad original kostar. Ny packning blir det också.

Ingen här på forumet som bränt sin stator? Det verkar ju vara jättevanligt.
Senast redigerad av feffe den mån okt 06, 2014 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#2 Inlägg av adrian_vg »

Hade ingen aning om att detta var vanligt på VTEC-modellerna!

Pre-2000-viffrar vet man ju har problem med regulator/likriktare, men inget sånt här haveri! :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#3 Inlägg av feffe »

adrian_vg skrev:Hade ingen aning om att detta var vanligt på VTEC-modellerna!

Pre-2000-viffrar vet man ju har problem med regulator/likriktare, men inget sånt här haveri! :shock:
Kan nog vara bra att kolla spolarna någon gång för att se om dom är mörka/svarta. Då bör man inte åka några längre sträckor innan man byter.

En lite förvarning jag har fått som jag inte fattat förens nu är att jag hade problem med mobilladdare.
Jag har kört med som sagt en 1A. Problemet är då att telefon inte laddats tillräckligt fort när man kör GPS loggning. Det har förbrukats mer än vad jag fick i laddning. Försökt att köra med en kraftig typ iPad laddare på 2.3A. Den ville inte ens gå igång. Lysdioden lös inte ens.
Detta kan ha varit en förvarning. Jag ska prova laddaren sen när jag bytt stator.

För övrigt ville Honda ha 5600kr för en original stator!!!
Helt galet mycket pengar. Jag ska chansa och hitta någon vättig på Ebay. Där ligger dom för strax över tusenlappen.

OBS! Om man tar av kåpan måste man byta packning garanterat. 130kr Honda original :) Samt tånk på att massa olja kommer rinna ut från motorn.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#4 Inlägg av blacken »

Trist för dig :( Kanske det kan vara så att dels oljeröret till vtec:en bromsar flödet av "kylolja" och att du antagligen har "bara" lite över originals beräknade strömflöde i lindningarna (ampere) så att den beräknade oljemängden inte räcker till i längden, vi har ju som bekant halvljustvång i detta land och vi välan ganska ensamma om det i på detta klot? Dvs Honda visste om att det var "sämre"kylning men tog inte med i beräkningarna vårat halvljustvång, men hade beräknat precis att den begränsade oljeflödet skulle räcka till för att kyla, om man inte lade till "onödigt" strömflöde + allt annat extra som inte är original elutrustning, kan kanske få det berömda strået att "knäcka kamelryggen" typ "halvljustvång.

Men som det står i texten så kanske man kan leda om lite returolja ifrån oljekylaren till att kyla statorns övre lindningar?.
Senast redigerad av blacken den mån okt 06, 2014 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#5 Inlägg av blacken »

feffe skrev:
adrian_vg skrev:Hade ingen aning om att detta var vanligt på VTEC-modellerna!

Pre-2000-viffrar vet man ju har problem med regulator/likriktare, men inget sånt här haveri! :shock:
Kan nog vara bra att kolla spolarna någon gång för att se om dom är mörka/svarta. Då bör man inte åka några längre sträckor innan man byter.

En lite förvarning jag har fått som jag inte fattat förens nu är att jag hade problem med mobilladdare.
Jag har kört med som sagt en 1A. Problemet är då att telefon inte laddats tillräckligt fort när man kör GPS loggning. Det har förbrukats mer än vad jag fick i laddning. Försökt att köra med en kraftig typ iPad laddare på 2.3A. Den ville inte ens gå igång. Lysdioden lös inte ens.
Detta kan ha varit en förvarning. Jag ska prova laddaren sen när jag bytt stator.

För övrigt ville Honda ha 5600kr för en original stator!!!
Helt galet mycket pengar. Jag ska chansa och hitta någon vättig på Ebay. Där ligger dom för strax över tusenlappen.

OBS! Om man tar av kåpan måste man byta packning garanterat. 130kr Honda original :) Samt tånk på att massa olja kommer rinna ut från motorn.
Om du är försiktig när du lossar den när motorn är varm,så kanske den släpper snällt och fint. Om inte annat känner du inte någon som har "Klingerit" eller liknande?...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

blacken skrev:Trist för dig :( Kanske det kan vara så att dels oljeröret till vtec:en bromsar flödet av "kylolja" och att du antagligen har "bara" lite över originals beräknade strömflöde i lindningarna (ampere) så att den beräknade oljemängden inte räcker till i längden, vi har ju som bekant halvljustvång i detta land och vi välan ganska ensamma om det i på detta klot? Dvs Honda visste om att det var "sämre"kylning men tog inte med i beräkningarna vårat halvljustvång, men hade beräknat precis att den begränsade oljeflödet skulle räcka till för att kyla, om man inte lade till "onödigt" strömflöde + allt annat extra som inte är original elutrustning, kan kanske få det berömda strået att "knäcka kamelryggen" typ "halvljustvång.

Men som det står i texten så kanske man kan leda om lite returolja ifrån oljekylaren till att kyla statorns övre lindningar?.
Eftersom all ström som inte nyttjas till förbukare schuntas bort till värme, så spelar det ingen roll hur mycket "onödigt" strömflöde det går åt, det onödiga strömflödet sparar istället regulatorn från att bli varm. Vet inte om det blir olika belastning på statorn om man förbrukar eller schuntar bort strömmen, borde inte vara det.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#7 Inlägg av blacken »

Tommy Gsson skrev:
blacken skrev:Trist för dig :( Kanske det kan vara så att dels oljeröret till vtec:en bromsar flödet av "kylolja" och att du antagligen har "bara" lite över originals beräknade strömflöde i lindningarna (ampere) så att den beräknade oljemängden inte räcker till i längden, vi har ju som bekant halvljustvång i detta land och vi välan ganska ensamma om det i på detta klot? Dvs Honda visste om att det var "sämre"kylning men tog inte med i beräkningarna vårat halvljustvång, men hade beräknat precis att den begränsade oljeflödet skulle räcka till för att kyla, om man inte lade till "onödigt" strömflöde + allt annat extra som inte är original elutrustning, kan kanske få det berömda strået att "knäcka kamelryggen" typ "halvljustvång.

Men som det står i texten så kanske man kan leda om lite returolja ifrån oljekylaren till att kyla statorns övre lindningar?.
Eftersom all ström som inte nyttjas till förbukare schuntas bort till värme, så spelar det ingen roll hur mycket "onödigt" strömflöde det går åt, det onödiga strömflödet sparar istället regulatorn från att bli varm. Vet inte om det blir olika belastning på statorn om man förbrukar eller schuntar bort strömmen, borde inte vara det.
Tommy.
Okej då, om den lastas mera än vad den beräknade oljekylningen klara av. Så blir den varmare än beräknat, och att Honda helt enkelt missat den detaljen med oljehålet som blockeras av röret till vtec;en så kan det vara så att den brinner i ett längre perspektiv, för tydligen så är det så att just bara 06:orna har den "förmågan" att bränna spolarna och dom är den som har ett oljerör som delvis blockerar oljeflödet till lindningen, och det är ju tydligen bara den del av lindningen som ligger högst, som bränns upp, pga dålig kylning enligt flera röster på den sajten.
Eller så det vfr:ens berömda "kvalitets" regulator som spökar igen, men varför just då på bara 06:orna?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#8 Inlägg av feffe »

Idag var jag och kollade vad Honda ville ha för en stator. 5600kr! Halelulja :o

Jag chansade nu och beställde den här. Efter att summerat vad amerikanarna skriver så verkar "Ricks" stator vara bra.

http://www.amazon.com/gp/r.html?R=28TTJ ... 00_TE_item

~1300kr med allt. Sen lär jag väl åka på någon importavgift å skit på ~200kr när den kommer hit. Fortfarande väldigt mycket mindre pengar än 5600kr...
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Låter mest som att statorn har blivit överhettad av någon anledning och för lite eller fel typ av olja skulle ju kunna vara en orsak.

Däremot belastning eller brist på belastning kan knappast påverka för generatorn (eller alternatorn som det handlar om i det här fallet) pumpar ju bara ut sin växelström i tre faser till regulatorn som i princip är ett gemensamt ord för likriktare och laddningsrelä i samma enhet och det är där som strömmen tas om hand.

Det enda som därmed ska kunna sabba generatorn/alternatorn/statorn är antingen överhettning eller kortis. Kolla för säkerhets skull de tre gula sladdarna som går från generatorn till regulatorn. De klassiska VF-arna hade ett standardfel som gjorde att multikontakten på sladdarna smälte med kortis som följd, men oftast hände ingenting mer än att det smälte och att sätta dit en sockerbit eller kabelskor hjälpte inte utan dom smälte också. Enda lösningen är/var att löda och dra på krympslang, då håller det.

Sen kan det helt enkelt vara fabrikationsfel med för klena lindningar. Det är ju så man får ut mer ström genom att göra lindningarna tunnare, men då blir dom också svagare. Det är samma sak när man trimmar en elmotor i t.ex. en radiostyrd bil. Det går som fan men brinner upp lättare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#10 Inlägg av feffe »

Tyrannosaurus skrev:Låter mest som att statorn har blivit överhettad av någon anledning och för lite eller fel typ av olja skulle ju kunna vara en orsak.

Däremot belastning eller brist på belastning kan knappast påverka för generatorn (eller alternatorn som det handlar om i det här fallet) pumpar ju bara ut sin växelström i tre faser till regulatorn som i princip är ett gemensamt ord för likriktare och laddningsrelä i samma enhet och det är där som strömmen tas om hand.

Det enda som därmed ska kunna sabba generatorn/alternatorn/statorn är antingen överhettning eller kortis. Kolla för säkerhets skull de tre gula sladdarna som går från generatorn till regulatorn. De klassiska VF-arna hade ett standardfel som gjorde att multikontakten på sladdarna smälte med kortis som följd, men oftast hände ingenting mer än att det smälte och att sätta dit en sockerbit eller kabelskor hjälpte inte utan dom smälte också. Enda lösningen är/var att löda och dra på krympslang, då håller det.

Sen kan det helt enkelt vara fabrikationsfel med för klena lindningar. Det är ju så man får ut mer ström genom att göra lindningarna tunnare, men då blir dom också svagare. Det är samma sak när man trimmar en elmotor i t.ex. en radiostyrd bil. Det går som fan men brinner upp lättare.
Varit ganska noga med oljenivån och byten. Bara använt 10W 40. Känns långsökt...
Dom gula var det första jag kollade. Är väl det mest kända VFR800 felet. Har väl haft tur men dom men ska se över så det inte glappar mm (alt byta ut kontakten). Får ju nya honstift nu iaf :)
Det är sant att den kan ha varit dålig från början. Eftersom det verkar vara ganska vanligt så kanske Honda har problem med dom.
Lokala meken var inte jätteförvånad. Vissa BMW modeller har problem med detta också.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#11 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Låter mest som att statorn har blivit överhettad av någon anledning och för lite eller fel typ av olja skulle ju kunna vara en orsak.

Däremot belastning eller brist på belastning kan knappast påverka för generatorn (eller alternatorn som det handlar om i det här fallet) pumpar ju bara ut sin växelström i tre faser till regulatorn som i princip är ett gemensamt ord för likriktare och laddningsrelä i samma enhet och det är där som strömmen tas om hand.

Det enda som därmed ska kunna sabba generatorn/alternatorn/statorn är antingen överhettning eller kortis. Kolla för säkerhets skull de tre gula sladdarna som går från generatorn till regulatorn. De klassiska VF-arna hade ett standardfel som gjorde att multikontakten på sladdarna smälte med kortis som följd, men oftast hände ingenting mer än att det smälte och att sätta dit en sockerbit eller kabelskor hjälpte inte utan dom smälte också. Enda lösningen är/var att löda och dra på krympslang, då håller det.

Sen kan det helt enkelt vara fabrikationsfel med för klena lindningar. Det är ju så man får ut mer ström genom att göra lindningarna tunnare, men då blir dom också svagare. Det är samma sak när man trimmar en elmotor i t.ex. en radiostyrd bil. Det går som fan men brinner upp lättare.
Kan ju även vart glömt att fylla på ampereolja :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#12 Inlägg av feffe »

blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Låter mest som att statorn har blivit överhettad av någon anledning och för lite eller fel typ av olja skulle ju kunna vara en orsak.

Däremot belastning eller brist på belastning kan knappast påverka för generatorn (eller alternatorn som det handlar om i det här fallet) pumpar ju bara ut sin växelström i tre faser till regulatorn som i princip är ett gemensamt ord för likriktare och laddningsrelä i samma enhet och det är där som strömmen tas om hand.

Det enda som därmed ska kunna sabba generatorn/alternatorn/statorn är antingen överhettning eller kortis. Kolla för säkerhets skull de tre gula sladdarna som går från generatorn till regulatorn. De klassiska VF-arna hade ett standardfel som gjorde att multikontakten på sladdarna smälte med kortis som följd, men oftast hände ingenting mer än att det smälte och att sätta dit en sockerbit eller kabelskor hjälpte inte utan dom smälte också. Enda lösningen är/var att löda och dra på krympslang, då håller det.

Sen kan det helt enkelt vara fabrikationsfel med för klena lindningar. Det är ju så man får ut mer ström genom att göra lindningarna tunnare, men då blir dom också svagare. Det är samma sak när man trimmar en elmotor i t.ex. en radiostyrd bil. Det går som fan men brinner upp lättare.
Kan ju även vart glömt att fylla på ampereolja :mrgreen:
:banana
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#13 Inlägg av adrian_vg »

feffe skrev:OBS! Om man tar av kåpan måste man byta packning garanterat. 130kr Honda original :) Samt tånk på att massa olja kommer rinna ut från motorn.
Låter som en guide i vardande.
Ta mycket bilder och gör en guide, det kommer att uppskattas av VTEC-förarna! :tummenupp
blacken skrev:Men som det står i texten så kanske man kan leda om lite returolja ifrån oljekylaren till att kyla statorns övre lindningar?.
Vågar man ändra på flödet?
VTEC-funktionen är ju hydrauliskt styrd, och tänker mig att den kan börja becka ihop om oljan avleds någon annanstans, dvs trycket blir förändrat.
feffe skrev:Idag var jag och kollade vad Honda ville ha för en stator. 5600kr! Halelulja :o

Jag chansade nu och beställde den här. Efter att summerat vad amerikanarna skriver så verkar "Ricks" stator vara bra.

http://www.amazon.com/gp/r.html?R=28TTJ ... 00_TE_item

~1300kr med allt. Sen lär jag väl åka på någon importavgift å skit på ~200kr när den kommer hit. Fortfarande väldigt mycket mindre pengar än 5600kr...
Ricks rockar! Har deras bamseregulator! :headbang
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Men som det står i texten så kanske man kan leda om lite returolja ifrån oljekylaren till att kyla statorns övre lindningar?.
Vågar man ändra på flödet?
VTEC-funktionen är ju hydrauliskt styrd, och tänker mig att den kan börja becka ihop om oljan avleds någon annanstans, dvs trycket blir förändrat.
Jag tror inte att det är en bra idé.
De flesta här har nog hörts talas om VF-arnas kamproblem som i grunden var ett smörjproblem, men även berodde på taskig härdning på första generationen kammar tillsammans med lite konstig konstruktion på kamöverfallen.

Hur som helst, den amerikanske V4-gurun Dave Dodge konstruerade ett uppdaterat kamsmörjningssystem som allmänt går under namnet "oil mod" som han säljer för runt $150-200 (tror jag, minns inte riktigt). Sen fanns det dom som tyckte att det var för dyrt och fixade en adapter och ett par stålomspunna slangar själv för ett betydligt lägre pris.
Resultat: Flera avledde i stort sett all olja upp till topparna vilket ledde till att vevaxeln skar.
Sensmoral: Man ska nog inte mickla med smörjsystemet om man inte verkligen vet vad man håller på med.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den tis okt 07, 2014 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Generatorhaveri; Brunnit upp VFR800 -06

#15 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Men som det står i texten så kanske man kan leda om lite returolja ifrån oljekylaren till att kyla statorns övre lindningar?.
Vågar man ändra på flödet?
VTEC-funktionen är ju hydrauliskt styrd, och tänker mig att den kan börja becka ihop om oljan avleds någon annanstans, dvs trycket blir förändrat.
Jag tror inte att det är en bra idé.
De flesta här har nog hörts talas om VF-arnas kamproblem som i grunden var ett smörjproblem, men även berodde på taskig härdning på första generationen kammar tillsammans med lite konstig konstruktion på kamöverfallen.

Hur som helst, den amerikanske V4-gurun Dave Dodge konstruerade ett uppdaterat kamsmörjningssystem som allmänt gick under namnet "oil mod" som han säljer från runt $150-200 (tror jag, minns inte riktigt). Sen fanns det dom som tyckte att det var för dyrt och fixade en adapter och ett par stålomspunna slangar själv för ett betydligt lägre pris.
Resultat: Flera avledde i stort sett all olja upp till topparna vilket ledde till att vevaxeln skar.
Sensmoral: Man ska nog inte mickla med smörjsystemet om man inte verkligen vet vad man håller på med.
I och för sig, men tror åsså att det är en "dödfödd" idè, men då mest för hur utföra en sådan "moddning", blir ju typ "apsvårt med stereoider" att kunna "presentera" oljan på ett så pass adekvat sätt att den verkligen fyller en funktion. (statorn sitter dumt till för det). Men tänkte då mest på returoljan (ifrån bypassen/oljetryckregulatorn) ner i tråget som lämplig "kandidat" för projektet, den har ju som bekant ingen som helst betydelse för trycket och flödet i det övriga smörjsystemet, (nåja näst intill i allafall)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar