Sida 1 av 1

Framgaffel

Postat: mån okt 27, 2014 17:20
av Kjell-Ove
Har sänkt den bak men vill sänka den fram också hur gör jag Honda VFR 800 -04

Re: Framgaffel

Postat: mån okt 27, 2014 17:58
av blacken
Lossar gaffelrörens klämskruvar på bägge gaffelkronorna och justerar rören till önskad nivå.
Förstås att dels ställa järnhästen på centralstödet och att palla upp i framkant under knotan så att framhjulet lättar lite ifrån underlaget innan, kan vara en fördel, samt förenklar operationen "litegranna" :D

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 08:59
av adrian_vg
Knotan??
Kjell-Ove skrev:Har sänkt den bak men vill sänka den fram också hur gör jag Honda VFR 800 -04
Hur sänkte du bak förresten?

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 09:31
av blacken
Knotan??
"knoten/an" "spisen", "skrammelburken", "maskinrummet", "vevskrammlet", "soppaförintaren" = Motorn. :D

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 09:43
av Kjell-Ove
Sänkningssats

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 09:47
av adrian_vg
blacken skrev:
Knotan??
"knoten/an" "spisen", "skrammelburken", "maskinrummet", "vevskrammlet", "soppaförintaren" = Motorn. :D
Aha, tack. :roll: :)
Kjell-Ove skrev:Sänkningssats
Coolt! Hur mycket sänkte du?

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 12:11
av Kjell-Ove
3 cm

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 12:47
av adrian_vg
Tack.

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 16:16
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Hur sänkte du bak förresten?
adrian_vg skrev:
Kjell-Ove skrev:Sänkningssats
Coolt! Hur mycket sänkte du?
Ok, jag antog att du ville veta hur, inte hur mycket.

Det finns i princip två sätt att sänka en hoj bak.
Det dyra men enkla: Köpa och montera en kortare dämpare.
Det billigare men lite mer avancerade: En slags distans som flyttar oftast det nedre dämparfästet. Normalt har jag bara sett det på hojar med "vanliga" dubbeldämpare, men det är möjligt att det finns satser för centraldämpare också. Alternativt kan man bygga en sån distans själv eftersom dom inte brukar vara så jätteavancerade. Men som sagt, jag vet inte hur det ser ut på hojar med centraldämpare, det är möjligt att man då byter hela aluminiumklumpen (den som sköter den progressiva utväxlingen) vid nedre fästet.

Re: Framgaffel

Postat: tis okt 28, 2014 17:09
av Mister
Sänkning med centraldämpare brukar vad jag vet ske med längre hundben. De går göra rätt så lätt själv eller köpa.(har på gammelhojar kört med kortare ben för att få till "fattigmanskvickstyrning" Då man inte vill satsa på dyr fjädringsuppdatering) Det blir lite annan chassigeometri dock. Fram är det ju också och släppa gafflarna som nämndes ovan. Det kan ju i sin tur kompensera ändringen i geometrin till positivt igen :)

Re: Framgaffel

Postat: ons okt 29, 2014 08:51
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Ok, jag antog att du ville veta hur, inte hur mycket.
Jo, jag ville veta hur mycket.
Tre cm är ganska mycket på en hoj som redan i standardskick skrapar i centralstödet vid entusiastisk körning på tex bana.

Re: Framgaffel

Postat: tis feb 20, 2018 14:35
av vroom
Inställt på 6mm förspänning(eftermarknadsfjädrar). Nyckeln är egentligen avsedd för trampcykel men passar perfekt i spåret som är 2mm.