Lufta broms.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Lufta broms.

#1 Inlägg av blacken »

Det behöver inte vara svårt att självt kunna lufta sina bromsar
http://www.speedbleeder.com/ :)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lufta broms.

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har sett de där förut, verkar populära i USA.
Men för viffrarna med DCBS kommer det att kosta multum att utrusta dessa med de där nipplarna. Det finns ca fem st på hojen. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Lufta broms.

#3 Inlägg av Petero1981 »

Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.

tack på förhand!
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Lufta broms.

#4 Inlägg av Göingen »

Petero1981 skrev:Ny på forumet, och har bara några månader i sadeln på min vfr800fi-00.
Tänkte redan nu börja vårrusta den, så den är fit for fight i mars/april. Det innebär bland annat ett byte av bromsvätska, och det är ju inga problem på "vanliga" bromssystem, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga på denna med kombinerat system.
Jag har en verkstadsmanual, men om någon har praktisk erfarenhet av tillvägagångssättet vore jag tacksam för tips och råd. Jag råkar hata att lämna hojen på verkstad, om det finns en chans att klara av jobbet själv.

tack på förhand!
Grattis till en kanonhoj, jag har kört många mil med en dylik.
Kolla den gamla tråden viewtopic.php?f=3&t=798 en bit ner bland inläggen.
Här får du några användbara tips om i vilken ordning man bör ersätta bromsvätskan i systemet. Detta står i Haynes-manualen som finns att köpa för några 100-lappar.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Lufta broms.

#5 Inlägg av Petero1981 »

Tack för svar!

Ok. Det känns som att jag bör investera i en vacuum sug för att suga vätskan genom rören. Eller går det att göra på det gamla sättet? Pumpa upp tryck & öppna/stänga nippeln snabbt.
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Lufta broms.

#6 Inlägg av Mister »

Smidigast är att köpa en bromsluftare. Templet har (Biltema) . Lufta manuellt tar toklång tid.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Lufta broms.

#7 Inlägg av Petero1981 »

ok. jag har hittat flera vacumpumpar på ebay för 300 spänn med frakt. samma modell som biltemas 699kr norS pump. så får det bli :)
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lufta broms.

#8 Inlägg av blacken »

Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lufta broms.

#9 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.

Honda är som alltid lite ... "over-engineered". :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lufta broms.

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Man kan även skjuta oljan (vätskan) baklänges, ta en ren eller helst en ny oljepump/flaska/spruta, och trä en plast/gummislang som tål oljan (vätskan) över pipen på oljetjofräsen, öppna nippeln trä på slangen och sedan pumpa upp oljan till behållaren Repetera på alla nipplar...
Jag tror inte det är så enkelt på med Hondas DCBS-system, möjligen på kopplingen, men bromsarna är en helt annan historia. Speciellt runt PCV-ventilen uppe vid tanken och vänster främre kaliper, som tydligen inte går att lufta utan att man trycker in hävarmen först och fixerar med exvis en skruvtving och sen pumpar för allt man är värd på fotbromsen.

Honda är som alltid lite ... "over-engineered". :wink:
Så det finns en backventil som hindrar vätskan att strömma tillbaka ifrån bromskolvarna till behållaren efter ansättning av bromscylindren/na??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lufta broms.

#11 Inlägg av adrian_vg »

Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lufta broms.

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Njae, mer att delar av kaliprarna (en av de tre om jag minns rätt) vänster fram inte kan luftas om man inte trycker in hävarmen. Denna kaliper är vidare om jag minns rätt kopplad till PCV-ventilen bakom bensintanken på ett "sinnrikt" sätt.
Om inte vätskan i alla kolvarna tillåts att fritt få strömma tillbaka efter ansättning av bromskolv/arna så blir det snabbt ganska intressant:) Och "lite" segt efter ett tag, har jag lagt märke till under årens lopp. Normalt så ska bromskolven/na skapa ett litet "vacum" "baksug"i ledningarna när den går tillbaka, för att dra tillbaka kolvarna en liten bit, så att beläggen inte "Ligger an". Och under sådana "omständigheter" så kan man obehindrat "skjuta" vätskan baklänges in i systemet. Men som du säger, att ibland så är japsar inte riktigt kloka :lol:...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Lufta broms.

#13 Inlägg av Petero1981 »

Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lufta broms.

#14 Inlägg av blacken »

Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Rekommenderat att göra som tillverkaren säger, när allt kommer omkring, så har dom konstruerat knarren, så dom om några bör veta hur det fungerar och ska hanteras. Speciellt om man är osäker på om det finns alternativa "genvägar" till förfarandet. Men det är mina "5 cent"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lufta broms.

#15 Inlägg av adrian_vg »

Petero1981 skrev:Skiljer sig arbetsbeskrivningen åt mellan Haynes manualen och Hondas service manual? Jag har kollat igenom Hondas manual och proceduren för byte av bromsvätska, dock inte med hojen i närheten. Finns en del av beskrivningen som säger att man ska tilta främre vänster ok 15 grader vid luftning....??
Är det nån här som bytt bromsvätska på denna hoj, eller är det teorier?
Har gjort fulluftningar av främre kretsen enbart utan att tilta nånting.

Till våren får jag göra en genomgång av vänster kaliper då besiktningen kommenterat att belägget låg på lite grann. Efter det kommer luftning att behöva göras.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar