Lacka/serva bromsok, tips?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Lacka/serva bromsok, tips?

#1 Inlägg av moshh »

För ett par år sedan penslade jag på Biltemas 1-komponents bromsoksfärg på mina bromsok vilket var lite av ett misstag. Råkar det hamna lite bromsvätska på färgen vilket det rimligen gör om jag t.ex. luftar bromsarna så förstörs färgen som har blivit matt och sliten nu.

Jag tänkte plocka av alla tre oken, blästra dem och måla om dem. Denna gång tänker jag mig denna färg:

http://www.streetperformance.se/bromsok ... tec/8212-0

Någon som har någon erfarenhet av den? Tror ni den skulle fungera bättre? Har ni andra förslag?

Jag tänkte i samma veva passa på och byta kolvpackningarna i samtliga ok. Cykeln är en VFR750 -90 och jag gissar att packningarna aldrig blivit bytta. Skulle ni säga att de behöver bytas? Kommer jag märka någon förbättring i bromsprestanda eller kan jag lika gärna låta packningarna sitta kvar?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#2 Inlägg av blacken »

Det verkar att funka, lite matt tycker jag att finishen blev dock. Om du funderar på att du ska renovera oken, så kan du ju fundera på att pulverlacka dom istället. Klart hårdare, hållbarare och blankare resultat.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#3 Inlägg av Göingen »

Pulver ska man ha i motorn, inte i bromsarna :-)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#4 Inlägg av tersan »

moshh skrev:Jag tänkte i samma veva passa på och byta kolvpackningarna i samtliga ok. Cykeln är en VFR750 -90 och jag gissar att packningarna aldrig blivit bytta. Skulle ni säga att de behöver bytas? Kommer jag märka någon förbättring i bromsprestanda eller kan jag lika gärna låta packningarna sitta kvar?
Upplever du några problem med bromsarna idag? "If it ain't broke, don't fix it" är en bra devis att påminna sig om ibland... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#5 Inlägg av moshh »

blacken skrev:Om du funderar på att du ska renovera oken, så kan du ju fundera på att pulverlacka dom istället. Klart hårdare, hållbarare och blankare resultat.
Har du någon uppfattning om vad det kan kosta att få tre ok pulverlackade? Jag gör förarbetet själv, har en bekant som kan blästra.
tersan skrev:Upplever du några problem med bromsarna idag? "If it ain't broke, don't fix it" är en bra devis att påminna sig om ibland... :wink:
Nja problem kan jag nog inte säga. Dock är det väldigt låg bromseffekt bak jämfört med andra cyklar jag kört, även äldre. Samma sak fram, måste klämma en hel del för att få bra bett, och då har jag dessutom stålomspunna slangar fram.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#6 Inlägg av tersan »

moshh skrev:
tersan skrev:Upplever du några problem med bromsarna idag? "If it ain't broke, don't fix it" är en bra devis att påminna sig om ibland... :wink:
Nja problem kan jag nog inte säga. Dock är det väldigt låg bromseffekt bak jämfört med andra cyklar jag kört, även äldre. Samma sak fram, måste klämma en hel del för att få bra bett, och då har jag dessutom stålomspunna slangar fram.
RC36 har väl aldrig varit berömd för sina bromsar, ska man få bra bett krävs modernare grejor. Men om du känner dig tveksam så skadar det förstås inte att renovera oken, varför inte prova att byta belägg också till nåt som biter bättre?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#7 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Nja problem kan jag nog inte säga. Dock är det väldigt låg bromseffekt bak jämfört med andra cyklar jag kört, även äldre. Samma sak fram, måste klämma en hel del för att få bra bett, och då har jag dessutom stålomspunna slangar fram.
Precis som det ska vara.

Inte ens med stålomspunnet blir det så mycket bättre.

Det bästa du kan göra faktiskt är att byta ut greppen mot tredjeparts, dessa brukar ge bättre känsla.

Det är trots allt en några decennier gammal modell.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#8 Inlägg av blacken »

Har du någon uppfattning om vad det kan kosta att få tre ok pulverlackade? Jag gör förarbetet själv, har en bekant som kan blästra.
Har inte en aning, men så rackarns "blodigt" kan det inte bli. Snacka med en lackare eller flera för ett pris.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#9 Inlägg av blacken »

Göingen skrev:Pulver ska man ha i motorn, inte i bromsarna :-)
Givetvis ska man ha det, men det har ju alla i sina spisar, eller hur? Men hur många kan säga att dom har "pulver" i sina hejdare? :lol: :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#10 Inlägg av moshh »

Bromsoken har blästrats och målats med Foliatec 2k bromsoksfärg och hänger på tork i päronens garage.

Nästa vecka tänkte jag montera på dem igen och undrar vad ni har för synpunkt på bromsvätskor.

Nu när det är en 25år gammal motorcykel, spelar det någon roll om jag häller i en ordentlig bromsvätska från
t.ex. Motul eller skulle Biltemas bromsvätska för 35kr/halvlitern funka lika bra?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#11 Inlägg av blacken »

Det är ju en säkerhetsgrej det däringa med sjyssta hejdare, visserligen så är ju klassningen eller certifieringen av olika vätskor som "bestämmer" hur "bra" dom är och funkar, men är dom som "feltemas" oljor? mjaaa, då skulle jag nog bara för att vara helt säker välja en bromsvätska utav känt märke.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#12 Inlägg av adrian_vg »

Och jag använder Biltermas. Byter ändå ungefär vartannat år, eller när färgen blir misstänkt mörk.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#13 Inlägg av tersan »

moshh skrev:Nästa vecka tänkte jag montera på dem igen och undrar vad ni har för synpunkt på bromsvätskor.

Nu när det är en 25år gammal motorcykel, spelar det någon roll om jag häller i en ordentlig bromsvätska från
t.ex. Motul eller skulle Biltemas bromsvätska för 35kr/halvlitern funka lika bra?
Bromsvätskefrågor är inte lika känsliga som oljefrågor, så jag törs nog flika in mina synpunkter...

Ska du inte köra bana så kan du hälla i vad som helst som uppfyller kraven. B**temas går bra, själv brukar jag använda OKQ8s variant som har bra kokpunkter i både torrt och vått tillstånd. Det viktiga är att byta regelbundet.
Dyra racingvätskor har i regel bra torrkokpunkt men tappar sina fina egenskaper fort och måste bytas oftare än en enklare vätska.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lacka/serva bromsok, tips?

#14 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Bromsvätskefrågor är inte lika känsliga som oljefrågor, så jag törs nog flika in mina synpunkter...

Ska du inte köra bana så kan du hälla i vad som helst som uppfyller kraven. B**temas går bra, själv brukar jag använda OKQ8s variant som har bra kokpunkter i både torrt och vått tillstånd. Det viktiga är att byta regelbundet.
Dyra racingvätskor har i regel bra torrkokpunkt men tappar sina fina egenskaper fort och måste bytas oftare än en enklare vätska.
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar