VTEC-ventilkoll 2400 mil

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

VTEC-ventilkoll 2400 mil

#1 Inlägg av Salabackemicke »

Ventilkollen vid 2400 mil, den är väl inte så avancerat att göra i en hobbyverkstad? Om det nu inte behöver justeras då. Och att gå igenom övriga servicepunkterna som en märkesverkstad gör är väl inte raketforskning heller? Tänkte spara en massa sköna tusenlappar :banana

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Ventilkoll 2400 mil

#2 Inlägg av Maciver »

Fick förklaring när min hade varit inne vid 2400 mil. (Nu är det ett tag sedan min var inne så det kan vara att jag minns fel)

Man får plocka av en del saker, sen när du ska mäta måste man lyfta kammen för att sätta dit något i de koppar som tillhör vtecen, sedan på med kammen igen och mäta. Stämmer det inte blir det till att lyfta kammen igen, byta koppar på de som tillhör vtecen och shims i de andra. Inte glömma att ha i "specialverktyget", på med kammen, mäta. Stämmer det då ska du skruva av kammen igen för att ta bort "specialverktyget" och skruva dit kammen igen för att sätta ihop allt igen.

Som du kanske förstod i texten så har hälften av ventilkopparna shims och den andra hälften har koppar med fasta shims, här byter man hela koppen om avståndet är fel.

Dock sägs det att om det görs rätt på första storservicen (2400 mil) brukar det inte behövas att göra några justeringar senare. Men man vet aldrig.

Har du ingen haynes manual att läsa i innan??

Jag är glad att jag lämnade in min.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Ventilkoll 2400 mil

#3 Inlägg av Salabackemicke »

Låter som en Hondaverkstad är bättre lämpad för det.
Maciver skrev:Fick förklaring när min hade varit inne vid 2400 mil. (Nu är det ett tag sedan min var inne så det kan vara att jag minns fel)

Man får plocka av en del saker, sen när du ska mäta måste man lyfta kammen för att sätta dit något i de koppar som tillhör vtecen, sedan på med kammen igen och mäta. Stämmer det inte blir det till att lyfta kammen igen, byta koppar på de som tillhör vtecen och shims i de andra. Inte glömma att ha i "specialverktyget", på med kammen, mäta. Stämmer det då ska du skruva av kammen igen för att ta bort "specialverktyget" och skruva dit kammen igen för att sätta ihop allt igen.

Som du kanske förstod i texten så har hälften av ventilkopparna shims och den andra hälften har koppar med fasta shims, här byter man hela koppen om avståndet är fel.

Dock sägs det att om det görs rätt på första storservicen (2400 mil) brukar det inte behövas att göra några justeringar senare. Men man vet aldrig.

Har du ingen haynes manual att läsa i innan??

Jag är glad att jag lämnade in min.

bonett
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor dec 24, 2015 16:27

Re: VTEC-ventilkoll 2400 mil

#4 Inlägg av bonett »

Jag är ny på detta forum, men jag tänkte hoppa in här. Kan man inte bara köpa dom verktyg som man behöver plus koppar om man vill eller? :?

Användarvisningsbild
Tobiasvnyberg
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: sön feb 15, 2015 11:27
Ort: Trollhättan

Re: VTEC-ventilkoll 2400 mil

#5 Inlägg av Tobiasvnyberg »

Kolla om någon firma har vinter rabbat på service.
BIKE i Trollhättan har 50% i arbetskostnad januari o Februari.
Kan vara värt att kolla upp
I mitt garage finns följande:
Honda XR 600 -92
Honda VFR 750 -90 såld & saknad!
Honda CBR 1100 XX -98 säljes
Yamaha XT 1200Z -11

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VTEC-ventilkoll 2400 mil

#6 Inlägg av tersan »

bonett skrev:Jag är ny på detta forum, men jag tänkte hoppa in här. Kan man inte bara köpa dom verktyg som man behöver plus koppar om man vill eller? :?
Jovisst.
VFR750F -92, grön

Skriv svar