VFR750-'94 tänder inte

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
anflyg
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tor aug 04, 2011 20:02

VFR750-'94 tänder inte

#1 Inlägg av anflyg »

Hejsan,
Jag startade upp min VFR (-94) imorse för andra gången i år och åkte den långa resan på 4 km till jobbet. På lunchen skulle jag ge mig ut på en tur, men då startar inte hojen. Den tänder inte alls. Jag har nytt batteri, så den har får snurra länge, utan resultat.

Förutsättningar:
* RUN/STOP knappen står i RUN och jag har ändrat den fram och tillbaka flera gånger.
* Bensinkranen är på.
* Jag har i neutralläge och stödet uppfällt. Jag har bytt den sensorn tidigare.
* Bensinen är från förra säsongen och har stått förvarad med full tank. Den gick ju imorse med samma besin.

Tankar:
* Får ingen bensin? Bränslepumpen kanske?
* Ingen gnista. Någon givare? Tändsystemet?

Någon som har tips att dela med sig av?

MVH
Anders
Honda VFR750 -92

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR750-'94 tänder inte

#2 Inlägg av adrian_vg »

Klickar det nåt från startmotorn när du trycker på startknappen eller är det helt dött?

Kollat startmotorsäkringen?

Om helt dött, testa att ta isär startknappspanelen och spruta på lite WD-40 eller liknande.

Är inte helt ovanligt att startknappen oxiderar under vintern med ingen kontakt som följd.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750-'94 tänder inte

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

anflyg skrev:Hejsan,
Jag startade upp min VFR (-94) imorse för andra gången i år och åkte den långa resan på 4 km till jobbet. På lunchen skulle jag ge mig ut på en tur, men då startar inte hojen. Den tänder inte alls. Jag har nytt batteri, så den har får snurra länge, utan resultat.

Förutsättningar:
* RUN/STOP knappen står i RUN och jag har ändrat den fram och tillbaka flera gånger.
* Bensinkranen är på.
* Jag har i neutralläge och stödet uppfällt. Jag har bytt den sensorn tidigare.
* Bensinen är från förra säsongen och har stått förvarad med full tank. Den gick ju imorse med samma besin.

Tankar:
* Får ingen bensin? Bränslepumpen kanske?
* Ingen gnista. Någon givare? Tändsystemet?

Någon som har tips att dela med sig av?

MVH
Anders
Om jag har fattat det rätt så snurrar startmotorn men den startar inte. Modellen har förgasare så om det finns en soppapump så är det en lågtryckare därför skulle den hosta till även om pumpen inte går. Pumpen är lätt att kolla om du lokaliserar den. Sätt ett finger på den när du gör startförsök så ska du kunna känna att den ger ifrån sig "tickanden".

Gammal soppa har ingen betydelse om den inte är extremt gammal. Den tappar förvisso lite oktan när den står, men motorn ska gå ändå.

Är den helt död d.v.s. startmotorn snurrar men det händer inget mer, så är det med all sannolikhet ett tändningsproblem. Börja med att kolla säkringarna, det är mycket möjligt att det finns en säkring för tändningen.

Du nämner sensorn till stödet. Jag vet inte exakt hur den funkar men kan tänka mig att det är en enkel kortslutningsvariant med två sladdar. Prova att bygla med en sladdstump i kontaktstycket.

Om inget av det hjälper så får du kolla RUN/STOP-knappen så inte den har lagt av.
Nästa steg är att kolla tändningen. Är inte 100 på hur det ser ut på VFR, men det brukar vara två pulsgeneratorer på hojar och lägger den ena av så borde den gå på två burkar, samma sak gäller med tändspolarna. Det är alltså i princip två separerade men parallella tändsystem och det är låg sannolikhet på att båda pajar samtidigt.

Sen är frågan om det är en eller två tändboxar (CDI enheter). Är det en till alla fyra och den är paj så går inte hojen. Men det är heller inte säkert eftersom CDI enheterna egentligen bara har med tändförställningen att göra och hojen då borde gå men dåligt.

Neutralläget och kontakten i kopplingshandtaget som förhindrar start med växel i och utan indragen koppling är egentligen inte aktuell här för den bryter strömmen till startmotorn.

Sista tanken är om den av någon anledning har blivit sur, då får man samma symptom som om den inte tänder. I det läget är lösningen att göra startförsök med full gas för att blåsa rent (släpp direkt om den startar).

Om inga av de enklare testerna hjälper så få du ta ur ett stift och kolla om du har gnista.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
anflyg
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tor aug 04, 2011 20:02

Re: VFR750-'94 tänder inte

#4 Inlägg av anflyg »

Tack för engagemanget!

Jag tog hem hojen på kärra igår kväll. Den var fortfarande död. Jag började med att kolla alla säkringar, men de var hela. Sedan plockade jag bort reläet till bensinpumpen, men av någon anledning satta jag dit det igen innan jag gjorde någon mer (förmodligen för att det bara var tre stift och jag hade väntat mig fyra), och provade och starta. Vipps så gick den igång.

Att det skulle oxidera på säkringar som sitter på plats känns väl inte så troligt, så min gissning är att reläet är glapp i. Annars så mådde den bra av att studsa runt på kärran. Känns som elektriskt glapp någonstans. Idag på morgonen gick den igång igen.

MVH
Anders
Honda VFR750 -92

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750-'94 tänder inte

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

anflyg skrev:Tack för engagemanget!

Jag tog hem hojen på kärra igår kväll. Den var fortfarande död. Jag började med att kolla alla säkringar, men de var hela. Sedan plockade jag bort reläet till bensinpumpen, men av någon anledning satta jag dit det igen innan jag gjorde någon mer (förmodligen för att det bara var tre stift och jag hade väntat mig fyra), och provade och starta. Vipps så gick den igång.
Kablarna på soppapumpsreläet brukar vara svart, vit och blå. Dom två första är + och - som man kan bygla och köra pumpen manuellt när man slår på tändningen för att t.ex. fylla förgasarna efter vintern. Den blåa är aktivering som brukar vara kopplad på ena tändspolens sekundär så att pumpen startar vid start och stängs av vid stopp. Det är mest en säkerhetsgrej så att om man t.ex. kör omkull och motorn stannar så ska pumpen inte fortsätta att pumpa ut soppa.
Att det skulle oxidera på säkringar som sitter på plats känns väl inte så troligt, så min gissning är att reläet är glapp i. Annars så mådde den bra av att studsa runt på kärran. Känns som elektriskt glapp någonstans. Idag på morgonen gick den igång igen.
Svaret är ja, säkringar kan oxidera där dom sitter. När du kollade säkringarna (antar att du vickade lite på dom eller tog ur och tittade) så skavdes oxiden bort och "felet" fixade sig själv. En dutt elektronikrengöringsspray kan göra underverk här :fakta
Funkar även med 5-56 eller WD-40, det har längre verkan men blir lite kladdigt.

Som jag sa ovan har inte soppapumpen någon direkt betydelse här för även om den inte går så ska hojen starta och gå på den soppan som finns kvar i förgasarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
anflyg
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tor aug 04, 2011 20:02

Re: VFR750-'94 tänder inte

#6 Inlägg av anflyg »

Ok, då ska jag ta lite spray på säkringarna ändå. :-) Tack!
Honda VFR750 -92

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR750-'94 tänder inte

#7 Inlägg av adrian_vg »

Försiktigt med 5-56!

Den käkar gummi och möjligen plast också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar