Trasigt startrelä?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Trasigt startrelä?
Nu behöver jag er hjälp.
Hur beter sig ett trasigt startrelä?
Jag har under våren startat hojen med kablar två - tre gånger och knuffat igång den tre gånger.
Jag var säker på att den laddade dåligt och att batteriet var slut, men med ett helt nyladdat batteri direkt i hojen så vägrar den att starta.
Det blir lite smatter någon sekund och sedan stopp. När hojen väl är igång (knuffad) så går den klockrent.
När den vägrar att starta, lite smatter bara, så nollställer den oxå klockan och trippmätare.
Några idéer??
Hur beter sig ett trasigt startrelä?
Jag har under våren startat hojen med kablar två - tre gånger och knuffat igång den tre gånger.
Jag var säker på att den laddade dåligt och att batteriet var slut, men med ett helt nyladdat batteri direkt i hojen så vägrar den att starta.
Det blir lite smatter någon sekund och sedan stopp. När hojen väl är igång (knuffad) så går den klockrent.
När den vägrar att starta, lite smatter bara, så nollställer den oxå klockan och trippmätare.
Några idéer??
VFR -03
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Trasigt startrelä?
Låter som glappkontakt nånstans, kolla jordningen från batteriet.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Trasigt startrelä?
Börja med att kolla alla kabelanslutningar, först på startmotor där det är vanligaste stället med dålig kontakt.
insu
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Trasigt startrelä?
Svaret på den frågan är: Inte alls.Frippe skrev:Nu behöver jag er hjälp.
Hur beter sig ett trasigt startrelä?
Är startreläet paj så händer det ingenting när du trycker på knappen utom möjligen att lamporna dimmar.
Så jag ansluter till HondaHasses och Insus förslag - Kolla anslutningarna (det blev en ofrivillig ordlek här)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Trasigt startrelä?
Bara för att batteriet är nyladdat behöver det inte vara OK. Ett kass batteri är ett kass batteri hur mycket man än laddar. Men som sagts innan, anslutningarna är troligen problemet.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: Trasigt startrelä?
Jag hade ett trasig laddrelä förra året. Vad jag förstod så var det ett ganska vanligt fel. Vet inte om det kan vara ett alternativ?
Honda VFR750 -92
Re: Trasigt startrelä?
Pröv med et nyt bateri - hur gammelt är det du har?
Har haft batterier som bare klarede av sig et år.
Har haft batterier som bare klarede av sig et år.
Re: Trasigt startrelä?
Jag var precis nere i garaget och satte kablar från bilen till hojen. Den starta på ett kick! skönt, men ändå inte.
Batteriet som jag har är inte ens ett år gammalt och det har aldrig varit helt urladdat, så naiv som jag var trodde jag inte att det skulle vara det.
Bara att åka iväg till Polo och köpa ett nytt, tur att dom bara ligger 10 min bort, eller kanske ska åka till Honda... i-landsproblem.
Tack för hjälpen.
Batteriet som jag har är inte ens ett år gammalt och det har aldrig varit helt urladdat, så naiv som jag var trodde jag inte att det skulle vara det.
Bara att åka iväg till Polo och köpa ett nytt, tur att dom bara ligger 10 min bort, eller kanske ska åka till Honda... i-landsproblem.
Tack för hjälpen.
VFR -03
Re: Trasigt startrelä?
Du bör nog kolla upp din regulator, så att den inte är sönder. Om den är det så kommer det nya batteriet 'brinna' upp innan sommaren är över.Frippe skrev:Jag var precis nere i garaget och satte kablar från bilen till hojen. Den starta på ett kick! skönt, men ändå inte.
Batteriet som jag har är inte ens ett år gammalt och det har aldrig varit helt urladdat, så naiv som jag var trodde jag inte att det skulle vara det.
Bara att åka iväg till Polo och köpa ett nytt, tur att dom bara ligger 10 min bort, eller kanske ska åka till Honda... i-landsproblem.
Tack för hjälpen.
VFR800FI - 1998, röd
CB900F - 1983, vit/röd
CB400N - 1982, svart
- if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system
CB900F - 1983, vit/röd
CB400N - 1982, svart
- if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Trasigt startrelä?
+1!dvalfrid skrev:Du bör nog kolla upp din regulator, så att den inte är sönder. Om den är det så kommer det nya batteriet 'brinna' upp innan sommaren är över.
* Mät över batteriet först med motorn igång. Spänningen ska öka upp till 14,2-nånting volt upp till ca 5000 rpm, vid högre varv ska regulatorn reglera och spänningen sjunka till runt 13,8 V.
* Leta sen reda på de tre gula sladdarna på regulatorn, ta av kontakten och följ sladdarna ner till statorn (så att du mäter på rätt sladdar!).
Starta motorn igen och mät mellan vardera gula sladden och jord. Du ska ha runt 60-70 V på alla tre, och helst inte alltför stor skillnad inbördes (nån enstaka procent bara om jag minns rätt), och ökande med ökande varvtal om allt är normalt.
Har du mindre än 60 V vid säg 5000 rpm kan det vara nån vajsing med statorn.
Detta är ett lätt test. För mer avancerad felsökning lämnar jag fältet fritt för dem med mer erfarenhet!
Edit: Å andra sidan sägs regulator/likriktarproblemet var obefintligt f.r.o.m. gen 2002 och framåt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Trasigt startrelä?
Då gäller det att hitta voltmetern någonstans... och sen fatta hur den funkar
Annars får jag väl inhandla en ny sådan med.
Annars får jag väl inhandla en ny sådan med.
VFR -03
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Trasigt startrelä?
Mät på batteriet med mätaren inställd på max 20 V och "=".
Mät på statorn med mätaren inställd på max ca 100 V och "~".
Mät på statorn med mätaren inställd på max ca 100 V och "~".
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Trasigt startrelä?
Ok, nytt batteri, ny voltmeter. När jag mäter laddningen med motorn på så börjar den vid ca 13 volt och från ca 4000 varv upp till max ligger den på 14,4 - 14,5 volt, låter det ok för er insatta?
VFR -03
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Trasigt startrelä?
Ganska.
Glöm inte ladda nya batteriet helt åtminstone en gång!
*Med batteriladdare!*
Glöm inte ladda nya batteriet helt åtminstone en gång!
*Med batteriladdare!*
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Trasigt startrelä?
Det är lugnt Sorin, det var det första jag gjorde.
Gjort så med alla batterier jag köpt.
Gjort så med alla batterier jag köpt.
VFR -03