Laddar konstigt VFR750-93

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#61 Inlägg av Frippe »

Gjorde en mätning igen för säkerhetsskull på strömmen från generatorn. vid tomgång vara det ca 18 volt vid tomgång till 55 volt vid 5000 varv, ca 16,5 volt till ca 53 volt och sista mätningen ca 18 volt till ca 55 volt.

Verkar detta ok?

Min gamla r/r hade bränd kontakt och stenhårda kablar plus en kortslutning nära r/r.
VFR -03

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#62 Inlägg av Tommy Gsson »

Har du provat med det gamla batteriet i cykeln?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#63 Inlägg av adrian_vg »

Frippe skrev:Gjorde en mätning igen för säkerhetsskull på strömmen från generatorn. vid tomgång vara det ca 18 volt vid tomgång till 55 volt vid 5000 varv, ca 16,5 volt till ca 53 volt och sista mätningen ca 18 volt till ca 55 volt.
Känns sponant lite lågt med bara 55 V.
Det jag läst mig till på internätet säger att det ska vara 60-70 V som mest.

Men 55 V kanske är nära nog?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#64 Inlägg av Tyrannosaurus »

Frippe skrev:Har nu gjort en koppling från RR direkt till batteriet.
När jag mätte med allt kopplat som det skulle visade det samma som tidigare. Började på 12.6 volt och sjönk efter hand ner till 12.3 volt när jag stängde av hojen.
När jag kopplade från RR direkt till ett löst batteri (det gamla), så laddade det 13.9 - 14.1 volt på tomgång.
Kan det vara RR som är felaktig (fast ny) eller ännu värre, ett problem i kabelstammen?
Bara en tanke. Det kan faktiskt vara det nya batteriet det är fel på att det inte tar emot laddning. Sånt har hänt förr.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#65 Inlägg av Frippe »

Kommer en uppdatering till helgen när jag får tid igen att kolla med både det gamla och det nya batteriet.
Båda batterierna tar laddning från min batteriladdare.

Måste vara så att min Viffer försöker säga mig att hon inte trivs i England. Vi hade aldrig några problem i Tyskland eller Sverige tidigare. [WINKING FACE]

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#66 Inlägg av Tyrannosaurus »

Frippe skrev:Båda batterierna tar laddning från min batteriladdare.
Är det en smart laddare, typ CTEK, du har?
Jag har konstaterat att dessa laddare har en inbyggd svaghet. Ett batteri som är tekniskt helt men av någon anledning inte tar laddning (sånt har som sagt hänt förr) reagerar inte smarta laddare på utan visar grönt och tror att dom är fulladdade. Men när man försöker starta så säger motorn bara "NJÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ".

Det kan helt enkelt bero på att cellerna är hela och batteriet därmed visar 12V men har inga Ah och då tror smartladdaren att det är fullt. En anledning till att sånt inträffar kan vara om det har stått länge på hyllan hos handlaren, men det kan också vara ett fel i batteriet.

I vissa lägen kan det gå att vålda batterier med en vanlig dum laddare. Men det ska inte behövas om det är friskt/helt. Ett riktigt besked kan man få genom att testa med en belastningstestare, de flesta bemannade mackar brukar ha såna.

Å andra sidan, om batteriet är nytt, fulladdat och hojen ändå "njöar" så kan man nästan utgå ifrån att det är kajko och i det läget är det bara att gå tillbaka till handlaren med det. Har dom verkstad så har dom också oftast en belastningstestare. Jag vet iaf att Feltema har såna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#67 Inlägg av Frippe »

Tror jag har hittat problemet....
Nu ska jag bara linda upp tejpen och kolla närmare på kablarna.
Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#68 Inlägg av Frippe »

Trodde jag ja...[PERSEVERING FACE]
Kablarna var jätte fina men fuktiga.
Har provat mäta laddningen med både det nya och gamla batteriet. Samma resultat.
Med halvljuset inkopplat laddar det 12.4 volt vid 2300 varv.
När jag plockar bort halvljusen så laddar det 13.4 volt vid 2300 varv.
Vad tror ni om kassa relän??

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#69 Inlägg av Tommy Gsson »

Du ska ha upp till 15,5v med helljuset på vid 5000varv/min så ganska troligt är att regulatorn inte släpper igenom tillräckligt med spänning, vilken sida av regulatorn hade du kortslutningen?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#70 Inlägg av Björnbär »

Tommy Gsson skrev:Du ska ha upp till 15,5v med helljuset på vid 5000varv/min så ganska troligt är att regulatorn inte släpper igenom tillräckligt med spänning, vilken sida av regulatorn hade du kortslutningen?
T.
Ladd-spänningen bör aldrig överstiga 14,5V. Gör den det har du nog en trasig laddregulator. Överstiger laddspänningen 15V så kokar du sönder batteriet rätt kvickt.

Edit: Efter att ha läst verkstadsmanualen så inser jag att jag hade fel. Ignorera... :wink:
Senast redigerad av Björnbär den sön feb 05, 2017 23:09, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#71 Inlägg av Frippe »

Jag hade kortslutningen på kablarna till regulatorn.

Testade reläna. Funkade fint.
Enligt manualen för VFR 2003 så ska laddningen ligga mellan 13.5-15.5 volt.

Ska mäta en gång till i morgon med och utan lamporna inkopplade.
Återkommer med resultat.

Blir väl att investera i en ny regulator och prova igen...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#72 Inlägg av Frippe »

Blir till att beställa regulator igen.
Honda original eller Shindengen Mosfet, vad säger ni?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#73 Inlägg av adrian_vg »

Frippe skrev:Blir till att beställa regulator igen.
Honda original eller Shindengen Mosfet, vad säger ni?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Mosfet!

Vill ha en till min österrikiska harv också...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#74 Inlägg av insu »

http://www.ebay.com/itm/KR-Regler-Licht ... zI&vxp=mtr

Den här satte jag på min 750 F 1993 för 3 år sedan (ca.1000 mil) sedan
insu

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddar konstigt VFR750-93

#75 Inlägg av Tommy Gsson »

Frippe skrev:Blir till att beställa regulator igen.
Honda original eller Shindengen Mosfet, vad säger ni?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Shindengen FH020AA
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar