VF750F -84 slitna kammar...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VF750F -84 slitna kammar...
Tjena, i helgen gjorde jag en ventil justering. Hojen tickade inte direkt men tänkte att kan vara kul att lära sej justera ventilerna + att jag vet ju inte när det blivit gjort senast.. Många av ventilerna var antigen för tajta eller lösa. Rätt mått är 0,12. Jag hade endast 0.10-0.15 bladmått. Nästa gång ska jag köra med dubbla 0,12.
När jag lyfte på ventilkåporna så fick jag mej en chock samtliga kammar såg gropiga och skadade ut..
Frågan är vad ska jag göra .. Hojen gick hur bra som helst innan och även efter justeringen men nu tickar den lite granna istället och att veta att kammarna ser ut som dom gör så är man ju orolig att det ska ta stopp när som...
Sälja hojen vill jag inte göra
kan jag köra med hojen som den är nu ?
Passar en vfr motor i ramen ? vilken årsm isf?
Eller ska man köpa en bättre beg vf750f motor ?
Eller byta samtliga kammar (4st) dyrt antar jag.... Då ska man väll byta en del andra delar med antar jag ?
Någon som har delar liggandes och vet på ungefär vad man kan komma att behöva byta ?
När jag lyfte på ventilkåporna så fick jag mej en chock samtliga kammar såg gropiga och skadade ut..
Frågan är vad ska jag göra .. Hojen gick hur bra som helst innan och även efter justeringen men nu tickar den lite granna istället och att veta att kammarna ser ut som dom gör så är man ju orolig att det ska ta stopp när som...
Sälja hojen vill jag inte göra
kan jag köra med hojen som den är nu ?
Passar en vfr motor i ramen ? vilken årsm isf?
Eller ska man köpa en bättre beg vf750f motor ?
Eller byta samtliga kammar (4st) dyrt antar jag.... Då ska man väll byta en del andra delar med antar jag ?
Någon som har delar liggandes och vet på ungefär vad man kan komma att behöva byta ?
VFR750F -92 Röd
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: vf750f -84 slitna kammar...
Chokladkamssyndromet känns det spontant som.
I vilket fall är det bara att byta kammar och se över smörjningen till toppänden.
Vänta in Tyrannosaurus, han är grym på den här grejen!
I vilket fall är det bara att byta kammar och se över smörjningen till toppänden.
Vänta in Tyrannosaurus, han är grym på den här grejen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: vf750f -84 slitna kammar...
Okay ! Förra året så monterade jag dit en oljefilteradapter med stålomspunna slangar så att kamaxlarna skulle få filtrerad olja. misstänker att kammarna sett ut så här ett tag.adrian_vg skrev:Chokladkamssyndromet känns det spontant som.
I vilket fall är det bara att byta kammar och se över smörjningen till toppänden.
Vänta in Tyrannosaurus, han är grym på den här grejen!
VFR750F -92 Röd
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VF750F -84 slitna kammar...
Risken finns. Modellen är något ökänd för detta, men det är å andra sidan pga den vi fick VFR.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: vf750f -84 slitna kammar...
Till att börja med hoppas jag att du har köpt och monterat rätt kit, det från V4 gurun Dave Dodge och inte något hembygge eftersom såna kan förorsaka mer problem än det löser. Här är några länkar där du kan hitta/komma i kontakt med honom.Kovamies skrev:Okay ! Förra året så monterade jag dit en oljefilteradapter med stålomspunna slangar så att kamaxlarna skulle få filtrerad olja. misstänker att kammarna sett ut så här ett tag.adrian_vg skrev:Chokladkamssyndromet känns det spontant som.
I vilket fall är det bara att byta kammar och se över smörjningen till toppänden.
Vänta in Tyrannosaurus, han är grym på den här grejen!
http://www.v4market.com
http://www.v4hondabbs.com
http://www.sabmag.org
http://www.improvelife.info/v65/tech (min egen sida med länkar och info)
Kamslitage är tyvärr vanligt förekommande på klassiska VF men det är egentligen inga problem att köra med det så länge hojen går bra och det inte låter alltför illa eftersom det inte kan hända mycket mer. Går kammarna ner sig är det enda som egentligen händer att man tappar motoreffekt och att det börjar låta illa men motorn rasar inte p.g.a. det.
En anledning till kamslitage kan förutom den dåliga smörjningen vara för tighta ventilspel som leder till att oljan gnids bort från ytorna. Hellre lite för stora spel än för små.
Om du planerar att behålla hojen kan det vara en idé att fixa kammarna. Köpa nya original är dyrt, ett bättre alternativ är att t.ex. skicka kammarna till Megacycle som slipar och härdar om dom.
I det läget kan det även vara läge att fixa topparna med bl.a. portning som både ökar effekten och sänker förbrukningen eftersom kanalerna i topparna inte är speciellt fint utformade i original.
Man behöver inte skicka topparna och kammarna över Atlanten, för även om Dave Dodge är den som är absolut bäst på Honda V4 så finns det dom som kan fixa det i Sverige också.
Notera att det här alltså är ett vinterjobb och du kan lugnt köra vidare den här säsongen utan att oroa dig.
VFR-motorn passar förresten inte i VF-ramen utan stora modifieringar och att köpa en begagnad VF-motor som du inte vet något om är ganska meningslöst om din motor är ok i övrigt.
Hoppas det här gav dig lite info.
Du kan förresten också kolla in Sabmag Scandinavia (som jag är del av) på http://www.honda-v4.com som också har ett forum likt detta även om det till stora delar är på norska. Ägaren av sidan, Svein Tore, är också väldigt kunnig om klassiska VF och kan ge en del tips.
PS/ Om du kontaktar Dave Dodge så kan du gärna hälsa från "Robert in Sweden" så lär han bli glad. /DS
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: vf750f -84 slitna kammar...
Tack! Det var en hel del läsningTyrannosaurus skrev:Till att börja med hoppas jag att du har köpt och monterat rätt kit, det från V4 gurun Dave Dodge och inte något hembygge eftersom såna kan förorsaka mer problem än det löser. Här är några länkar där du kan hitta/komma i kontakt med honom.Kovamies skrev:Okay ! Förra året så monterade jag dit en oljefilteradapter med stålomspunna slangar så att kamaxlarna skulle få filtrerad olja. misstänker att kammarna sett ut så här ett tag.adrian_vg skrev:Chokladkamssyndromet känns det spontant som.
I vilket fall är det bara att byta kammar och se över smörjningen till toppänden.
Vänta in Tyrannosaurus, han är grym på den här grejen!
http://www.v4market.com
http://www.v4hondabbs.com
http://www.sabmag.org
http://www.improvelife.info/v65/tech (min egen sida med länkar och info)
Kamslitage är tyvärr vanligt förekommande på klassiska VF men det är egentligen inga problem att köra med det så länge hojen går bra och det inte låter alltför illa eftersom det inte kan hända mycket mer. Går kammarna ner sig är det enda som egentligen händer att man tappar motoreffekt och att det börjar låta illa men motorn rasar inte p.g.a. det.
En anledning till kamslitage kan förutom den dåliga smörjningen vara för tighta ventilspel som leder till att oljan gnids bort från ytorna. Hellre lite för stora spel än för små.
Om du planerar att behålla hojen kan det vara en idé att fixa kammarna. Köpa nya original är dyrt, ett bättre alternativ är att t.ex. skicka kammarna till Megacycle som slipar och härdar om dom.
I det läget kan det även vara läge att fixa topparna med bl.a. portning som både ökar effekten och sänker förbrukningen eftersom kanalerna i topparna inte är speciellt fint utformade i original.
Man behöver inte skicka topparna och kammarna över Atlanten, för även om Dave Dodge är den som är absolut bäst på Honda V4 så finns det dom som kan fixa det i Sverige också.
Notera att det här alltså är ett vinterjobb och du kan lugnt köra vidare den här säsongen utan att oroa dig.
VFR-motorn passar förresten inte i VF-ramen utan stora modifieringar och att köpa en begagnad VF-motor som du inte vet något om är ganska meningslöst om din motor är ok i övrigt.
Hoppas det här gav dig lite info.
Du kan förresten också kolla in Sabmag Scandinavia (som jag är del av) på http://www.honda-v4.com som också har ett forum likt detta även om det till stora delar är på norska. Ägaren av sidan, Svein Tore, är också väldigt kunnig om klassiska VF och kan ge en del tips.
PS/ Om du kontaktar Dave Dodge så kan du gärna hälsa från "Robert in Sweden" så lär han bli glad. /DS
Kan börja med att länka till olje adapter kittet jag köpte
http://m.ebay.ca/itm/141291977231?ul_re ... mwBanner=1
Är det ett bra kit tror du ?
Skönt att veta att jag kan fortsätta köra med hojen. Som du skriver så var ju dom flesta ventiler för tighta, fick inte ens in ett 0.10 bladmått.
Skönt att slippa köpa nya kammar, jag lämnar nog helst in dom hos någon i Sverige , lär ju bli svindyrt annars om man skickar dom till USA?
Kedjorna tycker jag såg bra ut, inget glapp alls.
Byter man även samtliga vipparmar ? Och även delarna som håller fast kamaxlarna ? Har tyvärr glömt vad allt heter.
Att få kanalerna portade kan va intressant om det inte kostar allt för mycket.
Vad tror du hela kalaset hamnar på ? Monteringen löser jag förhoppningsvis själv..
VFR750F -92 Röd
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: vf750f -84 slitna kammar...
Kittet ser rätt ut, det enda jag tänker på är skruvkopplingen på dom övre banjoanslutningarna. På det "riktiga" kittet är dom pressade, ser ut så här http://www.improvelife.info/v65/tech/oilmod.htmKovamies skrev:Tack! Det var en hel del läsningTyrannosaurus skrev:Till att börja med hoppas jag att du har köpt och monterat rätt kit, det från V4 gurun Dave Dodge och inte något hembygge eftersom såna kan förorsaka mer problem än det löser. Här är några länkar där du kan hitta/komma i kontakt med honom.Kovamies skrev:Okay ! Förra året så monterade jag dit en oljefilteradapter med stålomspunna slangar så att kamaxlarna skulle få filtrerad olja. misstänker att kammarna sett ut så här ett tag.
http://www.v4market.com
http://www.v4hondabbs.com
http://www.sabmag.org
http://www.improvelife.info/v65/tech (min egen sida med länkar och info)
Kamslitage är tyvärr vanligt förekommande på klassiska VF men det är egentligen inga problem att köra med det så länge hojen går bra och det inte låter alltför illa eftersom det inte kan hända mycket mer. Går kammarna ner sig är det enda som egentligen händer att man tappar motoreffekt och att det börjar låta illa men motorn rasar inte p.g.a. det.
En anledning till kamslitage kan förutom den dåliga smörjningen vara för tighta ventilspel som leder till att oljan gnids bort från ytorna. Hellre lite för stora spel än för små.
Om du planerar att behålla hojen kan det vara en idé att fixa kammarna. Köpa nya original är dyrt, ett bättre alternativ är att t.ex. skicka kammarna till Megacycle som slipar och härdar om dom.
I det läget kan det även vara läge att fixa topparna med bl.a. portning som både ökar effekten och sänker förbrukningen eftersom kanalerna i topparna inte är speciellt fint utformade i original.
Man behöver inte skicka topparna och kammarna över Atlanten, för även om Dave Dodge är den som är absolut bäst på Honda V4 så finns det dom som kan fixa det i Sverige också.
Notera att det här alltså är ett vinterjobb och du kan lugnt köra vidare den här säsongen utan att oroa dig.
VFR-motorn passar förresten inte i VF-ramen utan stora modifieringar och att köpa en begagnad VF-motor som du inte vet något om är ganska meningslöst om din motor är ok i övrigt.
Hoppas det här gav dig lite info.
Du kan förresten också kolla in Sabmag Scandinavia (som jag är del av) på http://www.honda-v4.com som också har ett forum likt detta även om det till stora delar är på norska. Ägaren av sidan, Svein Tore, är också väldigt kunnig om klassiska VF och kan ge en del tips.
PS/ Om du kontaktar Dave Dodge så kan du gärna hälsa från "Robert in Sweden" så lär han bli glad. /DS
Kan börja med att länka till olje adapter kittet jag köpte
http://m.ebay.ca/itm/141291977231?ul_re ... mwBanner=1
Är det ett bra kit tror du ?
Skönt att veta att jag kan fortsätta köra med hojen. Som du skriver så var ju dom flesta ventiler för tighta, fick inte ens in ett 0.10 bladmått.
Skönt att slippa köpa nya kammar, jag lämnar nog helst in dom hos någon i Sverige , lär ju bli svindyrt annars om man skickar dom till USA?
Kedjorna tycker jag såg bra ut, inget glapp alls.
Byter man även samtliga vipparmar ? Och även delarna som håller fast kamaxlarna ? Har tyvärr glömt vad allt heter.
Att få kanalerna portade kan va intressant om det inte kostar allt för mycket.
Vad tror du hela kalaset hamnar på ? Monteringen löser jag förhoppningsvis själv..
Om du vill vara riktigt säker kan du skriva ett inlägg med länken på V4HondaBBS (det är där dom riktiga VF-nördarna håller till ) och se vad du får för svar.
Priset är svårt att säga, jag gjorde det 2000 och då gick det på ca. 10.000, men det var med steg 2½ portning, trimkammar mm. åså åkte jag över själv och hade delarna som bagage i en kombinerad semester och träffa VF-folk resa. Vad det skulle kosta i Sverige vet jag inte.
Vipporna måste fixas samtidigt. Antingen köper man nya, men dom är det mest hårdkrom istället för riktig härdning, eller så skickar man iväg allt. Själv gillar jag Megacycle som har någon egen teknik som dom kallar "hardface" för både kammar och vippor där det på vipporna handlar om att dom lägger på material. Men det är möjligt att det finns något liknande i Sverige.
Delarna som håller fast kammarna (kamöverfallen) brukar klara sig.
Det är lite pyssel att riva VF-topparna, men det kan göras med motorn kvar i ramen. Du måste ha en verkstadshandbok, Honda original är bäst och såna finns att ladda ner gratis som PDF på nätet. Både jag och honda-v4.com har länkar till sånt.
Boken krånglar dock till ihopsättningen en del. Det är enklare att återmontera alla fyra kammar i läge 1-3 istället för att följa bokens exempel på den punkten. Det är bara att följa principen "KISS" (Keep It Simple Stupid)
Lycka till när det blir dags
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VF750F -84 slitna kammar...
Tack för återkopplingen Tyrannosaurus!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VF750F -84 slitna kammar...
Tack. Ska kolla upp företag , du föresten, sidan du länkade till
V4hondabbs.com där måste man vara inloggad för att kunna ta del av allt,
Men jag måste vara dum i huvet för jag lyckas inte registrera mej ... Har provat över 50ggr.
Jätte bra att man har alla dessa lösningar för spam men att det ska vara så avancerat för att gå med verkar löjligt..
Hold down shift key and type 1234567890
Där tar det stop.. Shift vet jag vad det är men ändå jävlas det. Några förslag ? Behöver man kanske köpa ett engelskt tangentbord...
Föresten så hittade jag dessa http://www.axelssonengineering.se/info-1544052
Har nu mailat dom
V4hondabbs.com där måste man vara inloggad för att kunna ta del av allt,
Men jag måste vara dum i huvet för jag lyckas inte registrera mej ... Har provat över 50ggr.
Jätte bra att man har alla dessa lösningar för spam men att det ska vara så avancerat för att gå med verkar löjligt..
Hold down shift key and type 1234567890
Där tar det stop.. Shift vet jag vad det är men ändå jävlas det. Några förslag ? Behöver man kanske köpa ett engelskt tangentbord...
Föresten så hittade jag dessa http://www.axelssonengineering.se/info-1544052
Har nu mailat dom
VFR750F -92 Röd
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VF750F -84 slitna kammar...
Ja det var mycket spam skydd dom har lagt in sen jag var inne sist. Jag har ett login men har inte varit inne på rätt länge.Kovamies skrev:Tack. Ska kolla upp företag , du föresten, sidan du länkade till
V4hondabbs.com där måste man vara inloggad för att kunna ta del av allt,
Men jag måste vara dum i huvet för jag lyckas inte registrera mej ... Har provat över 50ggr.
Jätte bra att man har alla dessa lösningar för spam men att det ska vara så avancerat för att gå med verkar löjligt..
Hold down shift key and type 1234567890
Där tar det stop.. Shift vet jag vad det är men ändå jävlas det. Några förslag ? Behöver man kanske köpa ett engelskt tangentbord...
Du behöver inte köpa ett engelskt tangentbord bara ta reda på hur det ser ut och vad det har för tecken på tangenterna. Det brukar ju finnas skärmtangentbord i de flesta OS (har inte Windows längre så jag kan inte hänvisa dig), men om du tar upp det så borde du kunna ställa om det virtuellt till engelskt för att kunna se vilka tecken du ska använda. Sen när du väl är inne så kan du ju påtala att det är svårt för alla som inte har engelska tangentbord att registrera sig.
Eller så kan du testa det här http://www.lmgtfy.com/?q=http%3A%2F%2Fw ... clatUK.htm
Det verkar vara !"£$%^&*()
(testa att klistra in det)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: VF750F -84 slitna kammar...
tack, inte riktigt rätt, så här ska det tydligen vara !@#$%^&*()Tyrannosaurus skrev:Ja det var mycket spam skydd dom har lagt in sen jag var inne sist. Jag har ett login men har inte varit inne på rätt länge.Kovamies skrev:Tack. Ska kolla upp företag , du föresten, sidan du länkade till
V4hondabbs.com där måste man vara inloggad för att kunna ta del av allt,
Men jag måste vara dum i huvet för jag lyckas inte registrera mej ... Har provat över 50ggr.
Jätte bra att man har alla dessa lösningar för spam men att det ska vara så avancerat för att gå med verkar löjligt..
Hold down shift key and type 1234567890
Där tar det stop.. Shift vet jag vad det är men ändå jävlas det. Några förslag ? Behöver man kanske köpa ett engelskt tangentbord...
Du behöver inte köpa ett engelskt tangentbord bara ta reda på hur det ser ut och vad det har för tecken på tangenterna. Det brukar ju finnas skärmtangentbord i de flesta OS (har inte Windows längre så jag kan inte hänvisa dig), men om du tar upp det så borde du kunna ställa om det virtuellt till engelskt för att kunna se vilka tecken du ska använda. Sen när du väl är inne så kan du ju påtala att det är svårt för alla som inte har engelska tangentbord att registrera sig.
Eller så kan du testa det här http://www.lmgtfy.com/?q=http%3A%2F%2Fw ... clatUK.htm
Det verkar vara !"£$%^&*()
(testa att klistra in det)
men ändå funkar det inte blir så less på allt just nu, så här står det ...
Sorry, you are not allowed to register on this forum.
hittade nu en mail adress jag hoppas få svar ifrån, återkommer
VFR750F -92 Röd
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VF750F -84 slitna kammar...
Jag vet inte vad det är för fel. Testade att logga in och det var inga problem alls. Mitt nick på det forumet är "Robert_Swe". Det har numera över 7000 medlemmar och när jag kollade på dom som var inloggade så var det ingen jag kände igen.Kovamies skrev:tack, inte riktigt rätt, så här ska det tydligen vara !@#$%^&*()Tyrannosaurus skrev:Ja det var mycket spam skydd dom har lagt in sen jag var inne sist. Jag har ett login men har inte varit inne på rätt länge.Kovamies skrev:Tack. Ska kolla upp företag , du föresten, sidan du länkade till
V4hondabbs.com där måste man vara inloggad för att kunna ta del av allt,
Men jag måste vara dum i huvet för jag lyckas inte registrera mej ... Har provat över 50ggr.
Jätte bra att man har alla dessa lösningar för spam men att det ska vara så avancerat för att gå med verkar löjligt..
Hold down shift key and type 1234567890
Där tar det stop.. Shift vet jag vad det är men ändå jävlas det. Några förslag ? Behöver man kanske köpa ett engelskt tangentbord...
Du behöver inte köpa ett engelskt tangentbord bara ta reda på hur det ser ut och vad det har för tecken på tangenterna. Det brukar ju finnas skärmtangentbord i de flesta OS (har inte Windows längre så jag kan inte hänvisa dig), men om du tar upp det så borde du kunna ställa om det virtuellt till engelskt för att kunna se vilka tecken du ska använda. Sen när du väl är inne så kan du ju påtala att det är svårt för alla som inte har engelska tangentbord att registrera sig.
Eller så kan du testa det här http://www.lmgtfy.com/?q=http%3A%2F%2Fw ... clatUK.htm
Det verkar vara !"£$%^&*()
(testa att klistra in det)
men ändå funkar det inte blir så less på allt just nu, så här står det ...
Sorry, you are not allowed to register on this forum.
hittade nu en mail adress jag hoppas få svar ifrån, återkommer
Sen finns ju även Sabmags huvudsida http://www.sabmag.org . Det är inget forum utan bara info och länkar. Det finns även en maillista, men den är lite bökig att använda.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: VF750F -84 slitna kammar...
Har hittat 4st nya kammar för 6500kr inkl frakt utomlands. Slå till ?
Hur är det med nya Honda original kammar, är dom tillverkade i bättre/hållbarare material än dom gamla ?
Eller ska man hellre slipa och härda dom jag har i hojen ?
Hur är det med nya Honda original kammar, är dom tillverkade i bättre/hållbarare material än dom gamla ?
Eller ska man hellre slipa och härda dom jag har i hojen ?
VFR750F -92 Röd
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VF750F -84 slitna kammar...
Om kammarna du har hittat är en sen generation och priset är bättre än att fixa dom du har så varför inte, du har ju "oil mod" numera. Men som sagt vipporna måste ändå bytas/fixas. Det är som med kedja och drev.Kovamies skrev:Har hittat 4st nya kammar för 6500kr inkl frakt utomlands. Slå till ?
Hur är det med nya Honda original kammar, är dom tillverkade i bättre/hållbarare material än dom gamla ?
Eller ska man hellre slipa och härda dom jag har i hojen ?
Honda uppdaterade kammarna ett antal gånger. I början var dom mjuka och gick ner sig, sen blev dom glashårda vilket istället ledde till pitting. Så det spelar ingen roll hur hårda kammar man har om man har undermålig smörjning
Honda brukar göra bra grejer, hur dom kunde missa så kapitalt med VF:arna är en gåta. För man tar inte ofiltrerad olja från pumpens lågtrycksdel som är avsedd för växellådan och skickar upp till topparna genom en dysa som förvisso ökar trycket men samtidigt minskar volymen.
Nästa misstag dom gjorde var med kamöverfallen som bara är halva i ytterkant vilket gör att kammarna vippar lite när dom går.
Både det och smörjsystemet hade kunnat utformas på ett betydligt smartare sätt. Det här betyder inte att VF:arna är dåliga, tvärt om, det är förbannat bra och felfria hojar om man bara fixar till kamstrulet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal