Sida 1 av 1
VFR 750 RC36 1990 - Termostat- och laddproblem.
Postat: lör maj 09, 2015 15:23
av HenkeOSD
Hejsan!
Min älskling har passerat 8500 mil och rullat utan problem i alla år 6 år jag haft den. Men så köpte jag och frugan radhus där det ingick bara kallgarage. Småbarn påväg och mycket att planera/fixa så fick min skönhet tillslut spendera vintern ute i kylan. I garage men som sagt minusgrader.
När hon sedan vaknade ur sin dvala uppstod en del problem som jag med hjälp utav er tänkte försöka lösa. Är ingen mekaniker men saker har en tendens att lösa sig iallafall. Ser det här som ett tillfälle att lära mig också.
Vi börjar med diagnoserna;
1. Mc:n kommer aldrig upp i arbetstemperatur längre. Trodde tempgivaren givit upp men under en extremt varm sommardag så började den röra sig. Hojen går sämre, drar mer soppa och mätaren går aldrig över 1/4 förutom om det är riktigt varmt ute. Termostat fastnat?
2. Batteriet laddar ur. Batteriet verkar inte laddas längre så när det dött så måste jag rullstarta hojen och då kan jag köra hem och stoppa i cteken.
Kom gärna med tankar och idéer så ska vi försöka lösa det här innan säsongen drar igång på allvar här i norr.
MVH Henke
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: lör maj 09, 2015 16:29
av tersan
1. Låg arbetstemperatur är helt normalt på en tidig viffer. Att din går dåligt och drar mer soppa beror nog på nåt annat. Har du gammal bensin i den? När servades den senast, och vad gjordes då?
2. Enklast är att kolla att alla kablar sitter fast ordentligt, och förstås att batteriet är friskt. Har det stått ute i kyla utan underhållsladdning kan det ha gett upp för gott.
Beskriv gärna mer på vilket sätt hojen går sämre, det finns lite alla möjliga felkällor.
Var du bor kan också vara bra att berätta, det kan ju finnas nån kunnig i närheten som gärna hjälper till mot en fika eller pilsner.
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: lör maj 09, 2015 16:54
av HenkeOSD
Umeåbo!
Tack för tipsen! Ang arbetstemp så har den alla tidigare år efter en liten stunds körning legat stabilt på 2/4 av mätaren och gått kanon.
Nu går den aldrig över 1/4 om det inte är +30 ute. Känns som den går lite på choke när man kör. Sen drar den nästan dubbelt så mkt. Googlade lite och fick upp att termostaten lätt kunde hänga sig i öppet läge.
Batteri ska inhandlas i veckan och prövas med. Det gamla förvarades naturligtvis inomhus med underhållsladdning över vintern. Varför jag misstänker problem är att det blir tredje batteriet på 2 år.
I serviceväg brukar jag byta olja, och filter varje år. Kör bara några hundra mil per år. Men i år tänkte jag byta alla vätskor etc.
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: lör maj 09, 2015 18:14
av dvalfrid
Att batterierna 'brinner' kan bero på en trasig regulator.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: lör maj 09, 2015 18:58
av Göingen
Bekymmerna med motortemp kan tyda på en termostat som trilskas. Om den inte stänger får man dylika problem.
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: lör maj 09, 2015 23:37
av HenkeOSD
Yes, åtgärd 1 och två blir nu kontroll termostat samt nytt batteri.
Någon som har erfarenhet av urtagning av termostat? Har lokaliserat den lille rackaren men sitter grymt tight även fast man lyfter av tanken. Kommer det mkt kylvätska etc?
Mvh Henke
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: sön maj 10, 2015 06:54
av Seth
HenkeOSD skrev:Yes, åtgärd 1 och två blir nu kontroll termostat samt nytt batteri.
Någon som har erfarenhet av urtagning av termostat? Har lokaliserat den lille rackaren men sitter grymt tight även fast man lyfter av tanken. Kommer det mkt kylvätska etc?
Mvh Henke
Ta tillfället o töm o rensa kylsystemet lika gärna

Sen i med destillerat vatten o etylenglykol alt, färdigblandad etylenglykol
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: sön maj 10, 2015 09:40
av Mister
Förutom laddningsregulatorn så verkar termostaten vara en akilleshäl på viffer. Med meckmanual så fixar du biffen. Men det är lite meckigt

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: sön maj 10, 2015 16:35
av HenkeOSD
Mister skrev:Förutom laddningsregulatorn så verkar termostaten vara en akilleshäl på viffer. Med meckmanual så fixar du biffen. Men det är lite meckigt

Har servicemanualen och hondas allmänna manual. Finns det fler?
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: sön maj 10, 2015 17:02
av Seth
HenkeOSD skrev:Mister skrev:Förutom laddningsregulatorn så verkar termostaten vara en akilleshäl på viffer. Med meckmanual så fixar du biffen. Men det är lite meckigt

Har servicemanualen och hondas allmänna manual. Finns det fler?
finns Haynes verkstadsbok bl.a I princip kan man plocka ner hojen i molekyler och bygga ihop den igen om man följer den boken

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: sön maj 24, 2015 16:21
av HenkeOSD
UPPDATERING!
Familjen släppte idag ut mig på lite grönbete i garaget. Tillsammans med haynes bok över hojen så lyckades jag efter bara ett par timmar spola kylsystemet och lokalisera termostaten. Stolt över mig själv som aldrig skruvat nämnvärt tidigare.
Förgasarna var dock ett aber. Efter att allt var löst och bortkopplat så satt den som gjutet ialf. Hade en gammal bandyklubba i garaget och den var som gjord att bända med. Plopp sa det bara så kom dem.
Termostaten:
http://imgur.com/3A1q6UR
Är som ju ingen expert men sådär öppen och kärvad ska den nog inte vara kall. Jag har nog hittat min bov.
Övrigt:
Luftfiltret såg inte bra ut. Finns det återförsäljare i Sverige?
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: mån maj 25, 2015 09:50
av adrian_vg
Bandyklubba - oväntat verktyg i vifferarsenalen...

Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: mån maj 25, 2015 10:59
av tersan
HenkeOSD skrev:Termostaten:
http://imgur.com/3A1q6UR
Är som ju ingen expert men sådär öppen och kärvad ska den nog inte vara kall. Jag har nog hittat min bov.
Övrigt:
Luftfiltret såg inte bra ut. Finns det återförsäljare i Sverige?
Termostaten ska nog vara stängd i kallt tillstånd, ja...
Luftfilter finns överallt. Närmaste MC-handlare bör ha eller kunna skaffa fram. Vill du ha det snabbt och billigt så funkar förstås ebay eller nån av de utrikiska handlarna.
Re: VFR 750 RC36 1990 - Hjälp
Postat: mån maj 25, 2015 11:05
av HenkeOSD
tersan skrev:HenkeOSD skrev:Termostaten:
http://imgur.com/3A1q6UR
Är som ju ingen expert men sådär öppen och kärvad ska den nog inte vara kall. Jag har nog hittat min bov.
Övrigt:
Luftfiltret såg inte bra ut. Finns det återförsäljare i Sverige?
Termostaten ska nog vara stängd i kallt tillstånd, ja...
Luftfilter finns överallt. Närmaste MC-handlare bör ha eller kunna skaffa fram. Vill du ha det snabbt och billigt så funkar förstås ebay eller nån av de utrikiska handlarna.
Ja, behövde dock termostat, gummipackningen till termostathuset och luftfilter. Blev en snabb beställning orginalprylar från England. Nu ska man bara lyckas stoppa tillbaka allt i omvänd ordning
