Hojsänkning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Hojsänkning

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Som det nu har framgått så kommer jag förmodligen att åka en del hoj i sommar, också beroende på vad vädergudarna tycker, jag får väl offra till Tor :twisted:

Till saken.
Håller på att titta efter en VF750C -82-86 (helst -84-86 som blev lite förbättrad) åt Mija.
Hon började snacka om en VT750C Shadow för ett tag sen, iofs är den lägre, men det är samma vikt men halva effekten och betydligt klunsigare. Hon fick se en i verkligheten och glömde den direkt - Skönt, då slapp jag ägna mer åt att avråda. VT600C Shadow har också varit på tal, men ack så slö.

Till saken på riktigt.
VF750C är perfekt men en aning hög så jag har sagt att den går att sänka. Köpa ett par kortare stötdämpare är inga problem, inte heller att dra ner gaffeln i kronorna lite. Men frågan... Hur mäter man för att få jämnhöjd? Är det nån som har gjort nåt sånt tidigare? Man vill ju helst inte ändra hojens geometri när man sänker den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Hojsänkning

#2 Inlägg av M@rtini »

Hur mycket tror du att du behöver sänka? Har du kollat om det går att sänka sadeln, räcker kanske? Har du någon kontakt med Jim längre? Han kan kanske hjälpa dig, tror i och för sig inte det ska vara så svårt att få till det bara du är lite noga. Tänk bara på att du kanske måste styva upp fjädringen när du minskar markfrigången, C ett i modellbeteckningen skvallrar ju om att den kanske redan är snålt tilltagen. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hojsänkning

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:Hur mycket tror du att du behöver sänka? Har du kollat om det går att sänka sadeln, räcker kanske? Har du någon kontakt med Jim längre? Han kan kanske hjälpa dig, tror i och för sig inte det ska vara så svårt att få till det bara du är lite noga. Tänk bara på att du kanske måste styva upp fjädringen när du minskar markfrigången, C ett i modellbeteckningen skvallrar ju om att den kanske redan är snålt tilltagen. :wink:
Det handlar väl om ca. 2 cm. Sänka soffan är iofs ett alternativ, men det är synd att sabba originalsoffan, det skulle väl vara om man hittar nån begad som man kan såga lite i.

Sen ja just, Jim, det tänkte jag inte på. Jag har en del kontakt med honom (var på hans jobb och körde förgasarna i ultraljudstvätt) han kanske har nån idé eller rättare sagt vet hur man mäter höjden. Annars skulle man ju kunna vara fräck och ringa Öhlins och fråga, om dom har tid med sånt numera vill säga.

Markfrigången är inget stort problem på VF, dom är ju rätt höga och smala i grunden. Inga fotplattor, långt framflyttat och sånt krafs utan man sitter ganska rätt upponer och vill man ha framflytt så är det enklaste att montera passiva pinnar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hojsänkning

#4 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Markfrigången är inget stort problem på VF, dom är ju rätt höga och smala i grunden. Inga fotplattor, långt framflyttat och sånt krafs utan man sitter ganska rätt upponer och vill man ha framflytt så är det enklaste att montera passiva pinnar.
Mööh??! Har du fotplattor på *nu*?? :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hojsänkning

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Markfrigången är inget stort problem på VF, dom är ju rätt höga och smala i grunden. Inga fotplattor, långt framflyttat och sånt krafs utan man sitter ganska rätt upponer och vill man ha framflytt så är det enklaste att montera passiva pinnar.
Mööh??! Har du fotplattor på *nu*?? :shock:
Jag skrev INGA fotplattor :lol:
Hojen jag talar om är en VF750C, inte Tyrannosaurus, han har fått bakåt/neråtflyttat, så nu kör vi igen och det funkar :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hojsänkning

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag skrev INGA fotplattor :lol:
Hojen jag talar om är en VF750C, inte Tyrannosaurus, han har fått bakåt/neråtflyttat, så nu kör vi igen och det funkar :D
Sorry. Måste ha varit lite trött där... :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar