OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- profylaxen
- Medlem
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
- Ort: Västra Göteborg
OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
Tja! Åker snart på MC-semester och skulle va supertacksam för lite tips!
Blue Thunder har slutat ladda batteriet, misstänker laddningsregulatorn enligt de forumsök jag gjort.
Plötsligt orkar den inte dra igång startmotorn, med nytt batteri klarades av ca 7-10starter innan det bara sa klick när jag vred om nyckeln.. Låter detta som regulatorn?
Om man nu ska köpa en laddningsregulator original så går det på 3600kr hos Honda. Lite för mycket för min smak, någon som har tips på välfungerande billigare regulator?
Har också en fråga angående kopplingen:
När hojen är kall och jag ska dra iväg med så rasslar det till och det känns som att kopplingen tappar kraft. Även när den är varm och man slirar på högt varvatal så låter det likadant.. Märker inte av det vid maxpådrag, dock kanske den känns lite trött då.
Någon som har varit med om detta?
Tack på förhand!
Blue Thunder har slutat ladda batteriet, misstänker laddningsregulatorn enligt de forumsök jag gjort.
Plötsligt orkar den inte dra igång startmotorn, med nytt batteri klarades av ca 7-10starter innan det bara sa klick när jag vred om nyckeln.. Låter detta som regulatorn?
Om man nu ska köpa en laddningsregulator original så går det på 3600kr hos Honda. Lite för mycket för min smak, någon som har tips på välfungerande billigare regulator?
Har också en fråga angående kopplingen:
När hojen är kall och jag ska dra iväg med så rasslar det till och det känns som att kopplingen tappar kraft. Även när den är varm och man slirar på högt varvatal så låter det likadant.. Märker inte av det vid maxpådrag, dock kanske den känns lite trött då.
Någon som har varit med om detta?
Tack på förhand!
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
Spontant tänker jag på statorn. Testa att mäta volten i faserna så ser du. Jag åkte själv på att byta både stator och regulator i min blåa -01a. Ihop kostade delarna mindre än vad din regulator skulle gå på. Köpte delarna på honda centret i Vänersborg för 3100
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
En något ofin fråga, men slirar du mycket på kopplingen på höga varv?
Ingen koppling pallar i längden för slirning på 10000 rpm.
Ingen koppling pallar i längden för slirning på 10000 rpm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- profylaxen
- Medlem
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
- Ort: Västra Göteborg
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
Nä, slirar bara vid touring för bränsleekonomin
Skämt åsido, jag provocerar kopplingen för att känna hur den beter sig. Jämfört med med min quinnas vfr800, som slirar mjukt, så hugger min ojämt.
Har två känn: kopplingskorg eller slavcylinder. Det blir ju bättre när Höjen är genomvarm.
Okej, statorn.. Är den svår att byta själv?
Skämt åsido, jag provocerar kopplingen för att känna hur den beter sig. Jämfört med med min quinnas vfr800, som slirar mjukt, så hugger min ojämt.
Har två känn: kopplingskorg eller slavcylinder. Det blir ju bättre när Höjen är genomvarm.
Okej, statorn.. Är den svår att byta själv?
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
http://www.ebay.com/itm/Regler-Gleichri ... 9f&vxp=mtr
617 kr + frakt ca. 200 och den har du på 3-4 dagar.
Beställ denna från tyskland. Finns ännu billigare som jag köpt från china, men det beror på ur brådis du har.
617 kr + frakt ca. 200 och den har du på 3-4 dagar.
Beställ denna från tyskland. Finns ännu billigare som jag köpt från china, men det beror på ur brådis du har.
insu
- mikaeljohansson
- Medlem
- Inlägg: 45
- Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
- Ort: örebro
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
jag har en laddningsregulator, köpte den extra för dom har ju rykte om sig att paja.
Men den är till min som är 1991, vet inte om den passar till din. Men dom liknar utseendemässigt
Om det är så kan den vara i göteborg på torsdag, om det är panik för dig
Mvh Micke
Men den är till min som är 1991, vet inte om den passar till din. Men dom liknar utseendemässigt
Om det är så kan den vara i göteborg på torsdag, om det är panik för dig
Mvh Micke
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
Iaf inte slavcylinder om det slirar. Skulle du t.ex. har luft i systemet så blir det tvärt om att den inte kopplar ur ordentligt.profylaxen skrev:Nä, slirar bara vid touring för bränsleekonomin
Skämt åsido, jag provocerar kopplingen för att känna hur den beter sig. Jämfört med med min quinnas vfr800, som slirar mjukt, så hugger min ojämt.
Har två känn: kopplingskorg eller slavcylinder. Det blir ju bättre när Höjen är genomvarm.
När du säger att du provocerar kopplingen, vad betyder det? Drar och släpper kopplingen på hög växel och gaspådrag för att se om den biter? Dåligt idé isf, för sånt sliter hårt på lamellerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
Kopplingskorgen kan bli sliten (få hack i "tänderna") och uppvisa liknande symptom.profylaxen skrev:Nä, slirar bara vid touring för bränsleekonomin
Skämt åsido, jag provocerar kopplingen för att känna hur den beter sig. Jämfört med med min quinnas vfr800, som slirar mjukt, så hugger min ojämt.
Har två känn: kopplingskorg eller slavcylinder. Det blir ju bättre när Höjen är genomvarm.
Okej, statorn.. Är den svår att byta själv?
Fixen är att ta av kopplingskåpan och kolla skicket på lamellhållaren och vid behov göra en gettofix genom att fila och jämna till ev hack.
Edit: Har för mig att sånt slitage är vanligt på lite starkare hojar där ägaren "hjälpt" upp hojen på bakhjulet med kopplingen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- profylaxen
- Medlem
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
- Ort: Västra Göteborg
Re: OBS Bråttom! Laddningsregulator VFR 800 2001
Tack alla för era svar! Regulatorn är nu bytt och hojen laddar som den ska igen!
Vad gäller kopplingen så gör jag ingen koll innan vintern då den endast krånglar kall, varm funkar den fint.
Vad gäller kopplingen så gör jag ingen koll innan vintern då den endast krånglar kall, varm funkar den fint.
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder