Kedjespänning; hur göra

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
loke67
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 30, 2013 21:28
Ort: Stallarholmen

Kedjespänning; hur göra

#1 Inlägg av loke67 »

var och besiktade min -89 VFR (blankt papper) men fick påpekande om att kedjan var alldeles för spänd. Har följt instruktionsboken till punkt och pricka och har ett slack på 25mm (enligt boken 15-25mm på centralstödet) och visst när man sitter på så blir den ju mer spänd. Så min fråga är hur mycket slack ska jag ha???? Det är ju FN att man inte ska kunna följa boken :cAngry: :cAngry: :cEvil:

T-rex
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: lör feb 28, 2015 06:23
Ort: Göteborg

Re: Kedje spänning

#2 Inlägg av T-rex »

20-30 mm på centralstödet ska du ha
Kör VFR 800 VTEC 02a

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Kedje spänning

#3 Inlägg av Tommy Gsson »

Hej.
Ska funka med det som står i manualen, fick också kommentarer om att kedjan var för spänd när jag hade 88:an.
Men om man lägger den på 25mm så är det lugnt, man får dock inte "ta i" när man kollar slacket utan bara lyfta kedjan med fingret och mäta på en fixpunkt (t,ex. nederkant).
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Kedjespänning; hur göra

#4 Inlägg av Mister »

Bästa är att följa manualen. Hojtillverkaren brukar ha bäst koll och alla hojar är lite olika när det gäller kedjeslacket över hur det ska se ut. Besiktningsgubben borde vara medveten om lite geometri. Dvs när framdrev och bakdrev hamnar i linje så ska det bara finnas ett mkt litet spel. Är den då som en fiolsträng, då är kedjan för spänd.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
loke67
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 30, 2013 21:28
Ort: Stallarholmen

Re: Kedjespänning; hur göra

#5 Inlägg av loke67 »

Slackade lite på den så att det håller ca 35mm

Användarvisningsbild
profylaxen
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
Ort: Västra Göteborg

Re: Kedjespänning; hur göra

#6 Inlägg av profylaxen »

Gäller samma spänning när man skjutsar? Jag hade nyligen spänt kedjan till ca 25mm och igår skjutsade jag en kompis 30mil med fjäderförspänning bak på ca 4. När man satt två på var kedjan tämligen spänd men jag kunde med kraft trycka upp den mot svingen.

Det jag nojjar över nu är att jag tycker mig höra mer rassel från framdrevet (kanske inbillning). Hur mycket rassel hör ni när ni kör?
rädslan är att utgående lager har skadats om den var för hårt spänd med två på.. :shock:
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kedjespänning; hur göra

#7 Inlägg av adrian_vg »

Samma spänning oavsett last.

Hörs massor med rassel här!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
profylaxen
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
Ort: Västra Göteborg

Re: Kedjespänning; hur göra

#8 Inlägg av profylaxen »

Okej, det lär nog vara normalt antagligen.
Men bara för att lugna nojan nu innan hojsemestern:

Rasslet kommer och ökar vid gaspådrag, drar jag in kopplingen så är det tyst. Nån om vet hur ett dåligt lager skulle låta/bete sig?
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kedjespänning; hur göra

#9 Inlägg av blacken »

Det ska rassla friskt :lol: Skämt åsido, ett dassigt lager har snarare ett "malande" "skärande" ljud för sig vid "lunchtime", kan vara kedjan som spökar, är den smord som den ska vara? eller är den slut?. Skrammelsound" kan uppstå ibland just när en drivkedja har blivit ansträngd "lite" på sin "ålders höst" och då börjar att rassla lite, spexiellt om den har blivit dassigt smörjd...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Kedjespänning; hur göra

#10 Inlägg av Maciver »

När du snurrar på bakhjulet för hand, ta och tryck upp kedjan för att kolla spelet. Det ska vara lika mycket på alla ställena du testar. Är det mer löst på vissa ställen så kan det vara en länk som skurit

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

dalis
Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: fre maj 13, 2011 12:16

Re: Kedjespänning; hur göra

#11 Inlägg av dalis »

Mister skrev:när framdrev och bakdrev hamnar i linje så ska det bara finnas ett mkt litet spel. Är den då som en fiolsträng, då är kedjan för spänd.
Mister är rätt ute här men lite klen beskrivning. När centrum för framdrev, svinglager och bakdrev är i linje (två punkter är ju alltid i linje) så är kedjan som mest spänd och skall då ha kvar ett litet slack men bara litet.
För att uppnå denna position brukar jag dra ett spännband från svingen på enasidan över sadel/bakdel och till svingen på andra sidan och sedan spänna tills detta är uppnått.
Sedan är det lätt att justera kedjespänningen till optimalt läge. När du sedan släpper på allt kan du kolla vad slacket skall vara på just din hoj när det står på centralstöd.
Spännbandsmetoden gäller för hoj med dubbelsving på enkelsving får man trixatill det på annat sätt.

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

Re: Kedjespänning; hur göra

#12 Inlägg av Brother Wolf »

Hej Allihopa

Har ett problem, skulle spänna kedjan men lagermuttern (eller vad den nu heter) vill inte släppa.
Detta gör att jag inte kan spänna kedjan!

Några tips, har oljat och sådant men den sitter som berget.

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kedjespänning; hur göra

#13 Inlägg av blacken »

Brother Wolf skrev:Hej Allihopa

Har ett problem, skulle spänna kedjan men lagermuttern (eller vad den nu heter) vill inte släppa.
Detta gör att jag inte kan spänna kedjan!

Några tips, har oljat och sådant men den sitter som berget.

BW
Värme kan göra underverk på sega bultar, annars så sexkanthylsa och mycket "vridmoment" är nog enda "utvägen". En kombination av värme och massor av "Uumpff" på handtaget kan kanske funka
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

Re: Kedjespänning; hur göra

#14 Inlägg av Brother Wolf »

Inte en mm, och nu är jag rädd att bultskallen börjar bli deformerad.
Det blir till att lämna in den, djäfla piss!
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kedjespänning; hur göra

#15 Inlägg av blacken »

Brother Wolf skrev:Inte en mm, och nu är jag rädd att bultskallen börjar bli deformerad.
Det blir till att lämna in den, djäfla piss!
En dum fråga kanske. Har du använt en sexkanthylsa i stål, passande förlängare och dragskaft?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar