Skrammel från växellådan/drivlinan

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 981
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#46 Inlägg av lappen »

Göteborg :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Skrammel från växellådan/drivlinan

#47 Inlägg av Mister »

Slackar kedjan efter körning så är den sannolikt slut. Enkelt och testa. Dra kedjan bakåt vid bakdrevet (vid kl 3). Är det stumt så är det i nyskick. Kan du dra ut så du får in en mindre penna typ så är det slut. Du kan justera kedjan på centralstöd. Måtten står i instruktionsboken på slacket (minns inte var det var nu)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#48 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.

Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?

Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Ja vad ska man säga? Lite lagom. Nu har jag iofs inte enkelsving eller kedjejustering, men hjulbulten bak brukar jag dra med ett 1/2" spärrskaft så det sitter med inte lägga vikten på. Hjulbultar drar jag aldrig med moment, utan där har jag momentet i armen.
Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Det spelar ingen roll, tänk bara på att kompensera med spel om du har hojen på centralstödet eftersom kedjan spänner sig lite när du ställer den på hjulen.
Å andra sidan är det ju närmast löjligt enkelt att spänna kedjan på enkelsving även på sidostöd. Lossa bulten, vrida lite, dra åt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 981
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#49 Inlägg av lappen »

Glömde tillägga att om jag frikopplar så försvinner rasslet...



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 981
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#50 Inlägg av lappen »

Smorde och spände kedjan igår, och på förmiddagens tur så var rasslet borta. Får väl se hur länge det håller sig så...?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#51 Inlägg av blacken »

lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.

Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?

Sedan, hur hårt skall den dras åt?

Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Den brukar sitta som den hade pröjs, lossa bulteländet, smörj in bult och gängor i armen med grafitpasta ordentligt och inte dra åt med" blodsmak i munnen" som moment indikator. :D
Bäst justering får du om du justerar med knarren nere ifrån centralstödet och någon med ungefär samma vikt som du, sitter på vid justering, eller om någon annan gör baxet medans du sitter på, vilket som, funkar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 981
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#52 Inlägg av lappen »

blacken skrev: Bäst justering får du om du justerar med knarren nere ifrån centralstödet och någon med ungefär samma vikt som du, sitter på vid justering, eller om någon annan gör baxet medans du sitter på, vilket som, funkar.
OK, gör ett nytt försök imorgon :)


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#53 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Den brukar sitta som den hade pröjs, lossa bulteländet, smörj in bult och gängor i armen med grafitpasta ordentligt och inte dra åt med" blodsmak i munnen" som moment indikator. :D
En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig så den går även att använda på motorbultar, hjulbultar, fästen till bromsok mm. på både bil och hoj.
En sak till förresten. Kopparpasta ska inte använda "ordentligt" utan tunt på gängorna.

Åså på tal om blodsmak. Nej man ska dra tills det smakar skit och sen ett varv till :lol:
Kunde bara inte stå emot :lol:
Det är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 981
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#54 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig så den går även att använda på motorbultar, hjulbultar, fästen till bromsok mm. på både bil och hoj.
En sak till förresten. Kopparpasta ska inte använda "ordentligt" utan tunt på gängorna.
Körde med kopparpasta då jag hade det hemma :) Nu var det smidigt att skruva ;)

Dock verkar det nog som att dripaketet/kedjan verkligen är slut, iaf om jag förstår det rätt....
Bilagor
20160706_092805x.jpg
20160706_092805x.jpg (89.42 KiB) Visad 8169 gånger
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#55 Inlägg av blacken »

En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig
No, grafit är grå och mindre kladdig än kopparditon = den smörjer utan att kladda som kopparpastan och den tål avsevärt mera värme(hetta) än kopparditon + den är neutral, koppar är en ädelmetall som man kanske inte alltid ska blanda med andra. Så till heta detaljer som broms är grafiten överlägsen kopparpastan som dels rinner av vid höga temperaturer dels är så kladdig att en massa skit fastnar i den. Grafiten är "torrare" men smörjer överlägset ändå. :fakta
Det är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud :lol:
Aha, kanske förklaringen till att man blev troende efter några år med hoj :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#56 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Dock verkar det nog som att dripaketet/kedjan verkligen är slut, iaf om jag förstår det rätt....
Jo så är det nog.
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.

Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
blacken skrev:
Det är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud :lol:
Aha, kanske förklaringen till att man blev troende efter några år med hoj :D
Ja har man haft änglavakt några gånger så ska egentligen fan till att inte bli troende :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 981
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#57 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev: Jo så är det nog.
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.
Det hade jag missat, man lär sig nåt nytt varje dag! :)
Tyrannosaurus skrev: Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
Detta stämmer, så är det..spänningen ändras när man snurrar hjulet, och man kan lyfta kedjan från bakre kransen....
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#58 Inlägg av riktigadavid »

Ja hojen blev som ny efter att jag bytte :)
Tack alla för hjälpen!
lappen skrev:Hur gick det sedan med detta. Försvann skramlet?

Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur :(

Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.

Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#59 Inlägg av Maciver »

lappen skrev:
Tyrannosaurus skrev: Jo så är det nog.
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.
Det hade jag missat, man lär sig nåt nytt varje dag! :)
Tyrannosaurus skrev: Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
Detta stämmer, så är det..spänningen ändras när man snurrar hjulet, och man kan lyfta kedjan från bakre kransen....
Då är nog kedjan slut. :sick
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

#60 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Göteborg :)
Ah, lite långt att åka för en kedjespänningsassistans. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar