Sida 2 av 2

Re: Startmotor/startproblem

Postat: mån jul 03, 2017 07:39
av lappen
adrian_vg skrev:Kollar med mc-demontarna då?
Nej, inte ännu... Men blir lite kluven till att köpa beggad. Men skall kolla med skroten här i stan :)

Re: Startmotor/startproblem

Postat: mån jul 03, 2017 07:51
av adrian_vg
Det förstås. :-)

Re: Startmotor/startproblem

Postat: tor aug 17, 2017 09:13
av lappen
Nu är det oavsett dags att ta tag i detta....får stå och rassla en bra stund varje gång nu, men numera nästan endast då den är kall. Blähh!

Re: Startmotor/startproblem

Postat: lör sep 30, 2017 17:14
av lappen
Nu så, nu är det dags...känns lite nervöst.... :o
Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: Startmotor/startproblem

Postat: lör sep 30, 2017 22:22
av lappen
Inte mycket att orda om...bort med kåpa och sedan är det straight on...iaf om man som jag köpt en komplett startmotorkoppling...
BildBild

Tillbaka med kåporna.. :)

Alles klahr!

MEN...inte om man som jag verkar ha gängpaj på en av skruvarna :(

Verkar bita med längre skruv...får kolla mer imorgon.....

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: Startmotor/startproblem

Postat: mån okt 02, 2017 11:30
av lappen
Lite mer bilder för den intresserade...

För att slippa tömma oljan så ställde jag hojen på en tjockare planka (30-40mm..? Kan mäta senare) och ställde den sedan på sidostödet. Bara för säkerhetsskull så säkrade jag med ett spännband.
Bild

Bild

Sidokåpa bortmonterad. Bultar bortskruvade (8 mm nyckel)
Bild

Man får lossa och spänna undan (använde en kattstrypare) reläet eller vad det är, svarta på bild ovan. Blir enklare att få ut motorkåpan. Sedan är det bara att lossa alla skruvar och dra kåpan rätt ut.
Bild

Här kan man se en del av skadorna, kl 7.
Bild

Nästa skada kl 2
Bild

Hel startmotorkoppling monterad. Införskaffad på Spinnin-Wheel. Har för mig att det var 19 mm nyckel. Skall tydligen dras med 90 Nm. Hade ingen momentnyckel tillgänglig, så drog hårt! :D
Bild

Ny packning, sedan bara skruva tillbaka det i omvänd ordning.
Bild

Det verkar f.ö som att det kanske löser sig med gängpajskruven. Hade en lång M6 bult som jag testade med, och den tog bra längre in. Dock var den alldeles för lång, och hade vanligt flat-skruvhuvud, så en 40 mm med insex/torx/sexkants-skalle skall införskaffas :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: Startmotor/startproblem

Postat: mån okt 02, 2017 12:18
av adrian_vg
Om du inte också säkrar i hjulen längst ner mot marken åt andra hållet kommer hojen i värsta fall att kunna glida av plankan och lägga sig på sidan!

Re: Startmotor/startproblem

Postat: mån okt 02, 2017 14:40
av lappen
adrian_vg skrev:Om du inte också säkrar i hjulen längst ner mot marken åt andra hållet kommer hojen i värsta fall att kunna glida av plankan och lägga sig på sidan!
Hehe, jo jag tänkte på detsamma när jag satt och lade upp bilderna. Men nu så var det nog ingen fara, slet rätt mycket i hojen för att känna att de kändes stabilt. Det gick bra! :)

Re: Startmotor/startproblem

Postat: tis okt 03, 2017 06:44
av adrian_vg
lappen skrev:
adrian_vg skrev:Om du inte också säkrar i hjulen längst ner mot marken åt andra hållet kommer hojen i värsta fall att kunna glida av plankan och lägga sig på sidan!
Hehe, jo jag tänkte på detsamma när jag satt och lade upp bilderna. Men nu så var det nog ingen fara, slet rätt mycket i hojen för att känna att de kändes stabilt. Det gick bra! :)
:tummenupp

Re: Startmotor/startproblem

Postat: tis okt 03, 2017 12:41
av lappen

Re: Startmotor/startproblem

Postat: fre jun 08, 2018 06:50
av vroom
lappen skrev: Bra att sökfunktion finns! :) Ungefär samma problem har jag. Oftast startar den finfint, men ibland, och oftast då jag stannat efter att ha kört, så slirar/rasslar det bara. Har hittills alltid fått igång den med startknappen. Blir till att titta på videos nedan då i helgen :)
Startmotorrelaterat för min del. Hade för ett tag sen gett mig på terminalanslutningen på startmotorn för att byta ut fastrostade bultar. Bar sig inte bättre än att den svarta plastbiten som sitter innanför startmotorkåpan sprack vid försök till demontering. Tillverkade då en kopia i skärbrädeplast som fick ersätta originalet då den inte finns som enskild reservdel. Snålheten ni vet..
I samband med bänkning av hojen blev tydligen vibrationer för mycket för anordningen och ett klickande hördes när startknappen trycktes in..liknande när batteriet tar slut och inte orkar dra runt. Hade blivit kortslutning då plasten spruckit. Enkelt åtgärdat men lite snopen ändå att det höll så pass länge som det gjorde.