Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstarten

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstarten

#1 Inlägg av Biskopen »

Hej!

Som en relativt nybliven mc-åkare (ca 1 år) så undrar jag kort och gott vad ni brukar göra med hojen när ni "ställer in den" för vintervilan?
Vad jag spontant känner är väl att underhållsladda batteriet samt tömma förgasarna på soppa.

Likadant undrar jag vad ni har för tips vid första uppstarten på vårkanten (lämpligtvis oljebyte?!).

Fyll på med tips o råd vetja!

Mvh
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#2 Inlägg av vfr800 »

Byt olja innan du ställer in den,tvätta rent överallt underhållsladda batteriet om det behövs nån gång om du inte har en c-tec laddare som kan vara på jämt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#3 Inlägg av adrian_vg »

Kapella hojen när första snön kommer. Byta olja och filter om det inte är för kallt då. Tvätta om jordkokorna ligger i ett för tjockt lager.

Har hänt mer än en gång, kommer att hända igen. :roll: :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#4 Inlägg av Frippe »

Sedan under senvintern så går du givetvis och gullar lite med din VFR och ger henne lite ny fin bromsvätska (om du inte redan gjort det förstås).
VFR -03

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#5 Inlägg av tersan »

Många års tillvaro med sommarfordon har lärt mig att det enda som är riktigt viktigt är underhållsladdning av batteriet.

Tvätt är förstås inte fel, och om det är dags för byte av div vätskor gör jag det gärna inför ett längre stillestånd (eller under... ibland använder jag vintern till mekande).

Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#6 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Många års tillvaro med sommarfordon har lärt mig att det enda som är riktigt viktigt är underhållsladdning av batteriet.

Tvätt är förstås inte fel, och om det är dags för byte av div vätskor gör jag det gärna inför ett längre stillestånd (eller under... ibland använder jag vintern till mekande).

Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.
:fakta
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.
Det rekommenderas varmt att tömma förgasarna och även att hälla i lite olja i tändstiftshålen (2-3 pumptag med oljekanna) på förgasarhojar om man inte har för avsikt att starta då och då under vintern.

När jag ställde hojen förra gången tömde jag inte förgasarna eftersom gnistan var helt borta och det kostade två förgasarrivningar och en till väntar:
Rivning 1. Rengöring.
Rivning 2. Byta lågfartsmunstycken.
Rivning 3. Byta flotörnålar (vet inte om sätena också behöver bytas, hoppas jag slipper en rivning 4).

Byta olja i gaffel kan vara bra, vilket är ett mindre helvete på nyare hojar eftersom det inte finns avtappningsskruvar så benen måste tas loss och vändas upponer. Men det behöver inte göras varje år.
Byta olja i kardanklumpen (för dom som har det) är också bra att göra varje år.

Jag har tyvärr eftersatt allt, skäms! :oops:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#8 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Har aldrig tömt förgasare på nåt fordon, och aldrig fått nåt problem pga det heller.
Det rekommenderas varmt att tömma förgasarna och även att hälla i lite olja i tändstiftshålen (2-3 pumptag med oljekanna) på förgasarhojar om man inte har för avsikt att starta då och då under vintern.
Hur svårt är det att rensa/tömma knasarna på min 92? Försökte söka på tuben, men hittade bara de som rev hojen helt... :shock:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#9 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Hur svårt är det att rensa/tömma knasarna på min 92? Försökte söka på tuben, men hittade bara de som rev hojen helt... :shock:
Det är väldigt tajt. Det går, men ställ in dig på att det kommer att ta tid...
Nästan så det inte är värt det faktiskt.
Ett enklare sätt är att tömma tanken helt så gott det går, hälla i några liter alkylatbensin och sen ta en kort sväng så alkylatet rinner ner i förgasarna.
Alkylatbensin är mycket stabilt och håller sig gott och väl till våren. Blir inget gegg i förgasarna av det.

Har för mig att nån här på forumet nämnt att två år med alkylatbensin i tanken är inget problem.
BF95 blir dåligt på några veckor med gegg som följd.
BF98 är något bättre, men inte helt bra det heller.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#10 Inlägg av lappen »

Tror dock det är skit i, och det försvinner väl inte med alkylatbensinen? Den har väl ingen renande effekt?

Börjar bli mer och mer fundersam över hur servicen har skötts på hojen :?

Men om det blir riktig vinter här i år (norra Halland) så skall jag riva hojen helt, det hanns inte med förra vintern. Dels hade jag en höggravid sambo, så att säga "skall bara ned i garaget.." var väl inte på tapeten, och dels så var det ju bara uppehåll i körandet tre månader...fuskade och körde lite under den tiden med... :lol:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#11 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Tror dock det är skit i, och det försvinner väl inte med alkylatbensinen? Den har väl ingen renande effekt?

Börjar bli mer och mer fundersam över hur servicen har skötts på hojen :?

Men om det blir riktig vinter här i år (norra Halland) så skall jag riva hojen helt, det hanns inte med förra vintern. Dels hade jag en höggravid sambo, så att säga "skall bara ned i garaget.." var väl inte på tapeten, och dels så var det ju bara uppehåll i körandet tre månader...fuskade och körde lite under den tiden med... :lol:
Nope, hjälper inte mot smuts i tanken.
Kan vara idé att göra rent tanken om misstanken finns.
Skulle behöva göra det också på alla tre hojarna, men har ingen aning om hur man gör. :-/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
lappen skrev:Tror dock det är skit i, och det försvinner väl inte med alkylatbensinen? Den har väl ingen renande effekt?

Börjar bli mer och mer fundersam över hur servicen har skötts på hojen :?

Men om det blir riktig vinter här i år (norra Halland) så skall jag riva hojen helt, det hanns inte med förra vintern. Dels hade jag en höggravid sambo, så att säga "skall bara ned i garaget.." var väl inte på tapeten, och dels så var det ju bara uppehåll i körandet tre månader...fuskade och körde lite under den tiden med... :lol:
Nope, hjälper inte mot smuts i tanken.
Kan vara idé att göra rent tanken om misstanken finns.
Testa med nån injektion cleaner, finns olika märken STP, TriPak, LiquiMoly m.fl.
Det brukar sällan bli skit i tanken såvida det inte har rostat (men vafan, det är är ju moderna hojar med galvade tankar och inte nån gammal Java) och är det nåt så tar soppafiltret hand om det.
adrian_vg skrev:Skulle behöva göra det också på alla tre hojarna, men har ingen aning om hur man gör. :-/
KTM:en har väl sprut, det är inget du behöver göra rent. Häll i injektion cleaner. Eller menar du göra rent tanken?
Tja, ta loss tanken, ur med ev. filter, pump, flotör mm. i med lite soppa, fotogen, diesel eller nåt, skaka runt och häll ut genom locket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#13 Inlägg av lappen »

Tror inte det är skit i tanken, har bara läst lite här och där att man skall rensa och tömma knasarna innan man ställer undan inför vintern. Men skall nog riva hela i vinter ändå, kolla/byta stift osv. Har en del kåpor som behöver få vård...hade lite vält incidenter som grönis...lösgrus t.ex skall man passa sig för har jag lärt mig... :huvet
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#14 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Skulle behöva göra det också på alla tre hojarna, men har ingen aning om hur man gör. :-/
KTM:en har väl sprut, det är inget du behöver göra rent. Häll i injektion cleaner. Eller menar du göra rent tanken?
Tja, ta loss tanken, ur med ev. filter, pump, flotör mm. i med lite soppa, fotogen, diesel eller nåt, skaka runt och häll ut genom locket.
Göra rent tanken.
Kåtten har en massa grus i luftningen, och inne i den är den alldeles geggsvart.
Dominatrixen sätter igen förgasaren på regelbunden basis verkar det som. Göra rent tanken och sätta på ett filter efter bensinkranen känns som en bra idé.
DRZ:an bytte jag tank på i somras till en större, men såg inget skit i den då. Efter sommarens gruskurser ser den alldeles svart ut inuti!

Räcker det alltså med fotogen edyl för att få bort geggan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Rutiner inför vinterförvaring samt inför första vårstart

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Göra rent tanken.
Kåtten har en massa grus i luftningen, och inne i den är den alldeles geggsvart.
Dominatrixen sätter igen förgasaren på regelbunden basis verkar det som. Göra rent tanken och sätta på ett filter efter bensinkranen känns som en bra idé.
DRZ:an bytte jag tank på i somras till en större, men såg inget skit i den då. Efter sommarens gruskurser ser den alldeles svart ut inuti!

Räcker det alltså med fotogen edyl för att få bort geggan?
Hur har du burit dig åt för att få in en massa grus och gegga i tanken? Kört Gotland Grand National eller Novemberkåsan eller nåt med öppet tanklock?

Det borde vara rätt omöjligt att få in en massa skit i tanken så länge man inte bär sig åt så här https://www.youtube.com/watch?v=0akGHQElpyw

Testa med fotogen eller nåt. Det kan iaf inte bli sämre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar