Sida 1 av 1

Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: tis okt 27, 2015 18:34
av Gunnel Wikholm
Bytte CCT Kamkedjesträckare på VFR 800 2003
Haynes påstår att man är tvungen att demontera spjällhusen för att byta den främre. GLÖM det, det räcker att demontera Tanken och luftrenaren sen kommer man lätt åt att byta den främre.
Vid byte av den bakre där så stämmer Haynesboken.
Från: Per den personliga mekanikern.

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: fre nov 27, 2015 12:47
av Frippe
:D :tummenupp

Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: ons jan 02, 2019 21:39
av Lasseåmål
Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: ons jan 02, 2019 22:17
av adrian_vg
Lasseåmål skrev:Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08
När man byter hoj?

Jag har ärligt aldrig hört talas om någon som någonsin bytt kamkedja på sin VFR.

Spontant dock, kamkedjan byter man när sträckaren inte längre kan sträcka kedjan, dvs när det rasslar som fasen om motorn.

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: ons jan 02, 2019 23:37
av Seth
adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08
När man byter hoj?

Jag har ärligt aldrig hört talas om någon som någonsin bytt kamkedja på sin VFR.

Spontant dock, kamkedjan byter man när sträckaren inte längre kan sträcka kedjan, dvs när det rasslar som fasen om motorn.
Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: tor jan 03, 2019 10:05
av adrian_vg
Seth skrev:Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.
Intressant!

Men varför? Håller den inte?

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: tor jan 03, 2019 11:55
av Seth
adrian_vg skrev:
Seth skrev:Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.
Intressant!

Men varför? Håller den inte?
enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: tor jan 03, 2019 12:55
av adrian_vg
Seth skrev:enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra
:laugh

Ja, jo, det förstås, men vad är problemet?
VFR-motorerna byggdes med tanken att aldrig någinsin igen råka ut för chokladskams-incidenterna som motorerna innan gjorde.
Känns bara så osannolikt att att man återigen har problem med kam-relaterade grejer.

Är det någon speciell generation som är värst, eller gäller det generellt för alla årsmodeller?

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: tor jan 03, 2019 13:15
av Lasseåmål
Jag har inte hört någon som haft problem med det här annat än att någon sa att jag kanske skulle kolla upp lite hur det är med kedjespänningen å slitage på densamma, därav min fråga.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: tor jan 03, 2019 14:42
av blacken
"Kamkedjesträckare" vad är det för något? :mrgreen:

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: tor jan 03, 2019 17:06
av blacken
adrian_vg skrev:
Seth skrev:enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra
:laugh

Ja, jo, det förstås, men vad är problemet?
VFR-motorerna byggdes med tanken att aldrig någinsin igen råka ut för chokladskams-incidenterna som motorerna innan gjorde.
Känns bara så osannolikt att att man återigen har problem med kam-relaterade grejer.

Är det någon speciell generation som är värst, eller gäller det generellt för alla årsmodeller?
Du tänker på kugghjulsdrivna kammar som VFR hade upp till -02, efter det så fick dom kedjekamdrivning.

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: fre jan 04, 2019 12:53
av adrian_vg
blacken skrev:Du tänker på kugghjulsdrivna kammar som VFR hade upp till -02, efter det så fick dom kedjekamdrivning.
Jo, jag vet. Men har dessa årsmodeller problem med kamkedjan och sträckarna?

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: fre jan 04, 2019 13:39
av RhINO
Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: fre jan 04, 2019 14:10
av adrian_vg
RhINO skrev:Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Amerikanska vifferister alltså?
De kanske kör längre än vad en genomsnittlig europé gör pga årstiderna, och får därmed fler problem.

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Postat: fre jan 04, 2019 16:47
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
RhINO skrev:Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan
Amerikanska vifferister alltså?
De kanske kör längre än vad en genomsnittlig europé gör pga årstiderna, och får därmed fler problem.
Min erfarenhet av amerikanska hojåkare är att det är lite si och så med skruvarkunskaperna. En del är riktigt duktiga, men de flesta verkar vara totala nollor vad det gäller att skruva.

En kul och flera gånger upprepad episod på V4 forumet där jag var aktiv (inte så mycket numera - mest klassiska VF) http://www.v4hondabbs.com är att nån skruvar bort generatorkåpan och får lätt panik när det rinner ut lite olja "hjälp hjälp vad har hänt, är min motor trasig?"

Efter att jag och andra tålmodigt förklarat minst 10 gånger för olika personer i nya trådar, ruttnade jag lite lätt och sa nåt i stil med att om man inte fattar att det ligger olja bakom en motorkåpa som dessutom har en packning kanske man inte ska ge sig på och skruva :P

Svaret jag fick var nåt i stil med: "F'låt da föfan, alla é inte proffsmeckar som du verkar vá".

Hur som, vi var polare efteråt ändå :lol: