Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Gunnel Wikholm
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 25, 2015 22:00

Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#1 Inlägg av Gunnel Wikholm »

Bytte CCT Kamkedjesträckare på VFR 800 2003
Haynes påstår att man är tvungen att demontera spjällhusen för att byta den främre. GLÖM det, det räcker att demontera Tanken och luftrenaren sen kommer man lätt åt att byta den främre.
Vid byte av den bakre där så stämmer Haynesboken.
Från: Per den personliga mekanikern.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#2 Inlägg av Frippe »

:D :tummenupp
VFR -03

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#3 Inlägg av Lasseåmål »

Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08


Skickat från min iPad med Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#4 Inlägg av adrian_vg »

Lasseåmål skrev:Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08
När man byter hoj?

Jag har ärligt aldrig hört talas om någon som någonsin bytt kamkedja på sin VFR.

Spontant dock, kamkedjan byter man när sträckaren inte längre kan sträcka kedjan, dvs när det rasslar som fasen om motorn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#5 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08
När man byter hoj?

Jag har ärligt aldrig hört talas om någon som någonsin bytt kamkedja på sin VFR.

Spontant dock, kamkedjan byter man när sträckaren inte längre kan sträcka kedjan, dvs när det rasslar som fasen om motorn.
Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#6 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.
Intressant!

Men varför? Håller den inte?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#7 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.
Intressant!

Men varför? Håller den inte?
enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#8 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra
:laugh

Ja, jo, det förstås, men vad är problemet?
VFR-motorerna byggdes med tanken att aldrig någinsin igen råka ut för chokladskams-incidenterna som motorerna innan gjorde.
Känns bara så osannolikt att att man återigen har problem med kam-relaterade grejer.

Är det någon speciell generation som är värst, eller gäller det generellt för alla årsmodeller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#9 Inlägg av Lasseåmål »

Jag har inte hört någon som haft problem med det här annat än att någon sa att jag kanske skulle kolla upp lite hur det är med kedjespänningen å slitage på densamma, därav min fråga.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#10 Inlägg av blacken »

"Kamkedjesträckare" vad är det för något? :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#11 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra
:laugh

Ja, jo, det förstås, men vad är problemet?
VFR-motorerna byggdes med tanken att aldrig någinsin igen råka ut för chokladskams-incidenterna som motorerna innan gjorde.
Känns bara så osannolikt att att man återigen har problem med kam-relaterade grejer.

Är det någon speciell generation som är värst, eller gäller det generellt för alla årsmodeller?
Du tänker på kugghjulsdrivna kammar som VFR hade upp till -02, efter det så fick dom kedjekamdrivning.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Du tänker på kugghjulsdrivna kammar som VFR hade upp till -02, efter det så fick dom kedjekamdrivning.
Jo, jag vet. Men har dessa årsmodeller problem med kamkedjan och sträckarna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#13 Inlägg av RhINO »

Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#14 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Amerikanska vifferister alltså?
De kanske kör längre än vad en genomsnittlig europé gör pga årstiderna, och får därmed fler problem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
RhINO skrev:Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan
Amerikanska vifferister alltså?
De kanske kör längre än vad en genomsnittlig europé gör pga årstiderna, och får därmed fler problem.
Min erfarenhet av amerikanska hojåkare är att det är lite si och så med skruvarkunskaperna. En del är riktigt duktiga, men de flesta verkar vara totala nollor vad det gäller att skruva.

En kul och flera gånger upprepad episod på V4 forumet där jag var aktiv (inte så mycket numera - mest klassiska VF) http://www.v4hondabbs.com är att nån skruvar bort generatorkåpan och får lätt panik när det rinner ut lite olja "hjälp hjälp vad har hänt, är min motor trasig?"

Efter att jag och andra tålmodigt förklarat minst 10 gånger för olika personer i nya trådar, ruttnade jag lite lätt och sa nåt i stil med att om man inte fattar att det ligger olja bakom en motorkåpa som dessutom har en packning kanske man inte ska ge sig på och skruva :P

Svaret jag fick var nåt i stil med: "F'låt da föfan, alla é inte proffsmeckar som du verkar vá".

Hur som, vi var polare efteråt ändå :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar