Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Spazzme
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 11, 2015 19:06

Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

#1 Inlägg av Spazzme »

Tjenare!

Köpte en Honda VFR 750F -97a förra året.
Den gick hur bra som helst men när jag nu efter vintervilan skulle sätta i batteriet så har jag fått lite problem.

Laddade batteriet, satte i det, vred på tändningen och allt tändes som det skulle, men så fort jag tryckte på "start knappen" (eller vad den heter) så dog allt.
Kollade huvud säkringen för det lät väldigt svagt ett litet poff när allt dog (som det gör när en säkring dör), men den är superfin. N
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig vidare? :(

Så om någon har nån ide eller liknande upplevelser får ni gärna skriva!

Tack!
Daniel

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#2 Inlägg av Göingen »

Har du skruvat fast kablarna vid batteripolerna ordentligt? En startmotor kräver massor med ström och god kontakt är ett måste. Om någon kabel sitter lite halvtaskigt fäst kan ström nog till lampor levereras men när startmotorn går in blir det tvärstopp.

Nästa steg blir att testa med startkablar.

PS. Starmotorströmmen går inte via någon säkring.

Lycka till
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Spazzme
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 11, 2015 19:06

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#3 Inlägg av Spazzme »

Göingen skrev:Har du skruvat fast kablarna vid batteripolerna ordentligt? En startmotor kräver massor med ström och god kontakt är ett måste. Om någon kabel sitter lite halvtaskigt fäst kan ström nog till lampor levereras men när startmotorn går in blir det tvärstopp.

Nästa steg blir att testa med startkablar.

PS. Starmotorströmmen går inte via någon säkring.

Lycka till
Tjenare, dom satt fast ordentligt. Testade även att ta ut batteriet och sätta i det igen och allt var dött.
Går det att köra startkablar från bil?

Spazzme
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 11, 2015 19:06

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#4 Inlägg av Spazzme »

Mätte strömmen vid batteriet och med tändningen avslagen låg det på över 13 volt, men so fort jag vrider på tändningen går det ner till 0,3 - 0,003 volt.
Så testade med startkablar och då tändes allt och startmotorn gick runt. Fick dock inte igång den då den tydligen (enligt förra ägaren) är lite svårstartad efter den stått över vintern.

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#5 Inlägg av Jonher »

Spazzme skrev:Mätte strömmen vid batteriet och med tändningen avslagen låg det på över 13 volt, men so fort jag vrider på tändningen går det ner till 0,3 - 0,003 volt.
Så testade med startkablar och då tändes allt och startmotorn gick runt. Fick dock inte igång den då den tydligen (enligt förra ägaren) är lite svårstartad efter den stått över vintern.
Jag tror ditt batteri är slut. Köp ett nytt och ladda det fullt. Under tiden kan du koppla det gamla med startkablarna mot bilen och försök få igång motorn. Kör bara inte FÖR länge på startmotorn varje gång. Går det så kan du prova hjälpa till med lite startgas om man kommer åt luftfilteröppningen.
Kolla stiftens skick och om du har gnista. Nästa större steg blir att kolla förgasarna.
Lycka till!

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#6 Inlägg av adrian_vg »

Jonher skrev:Jag tror ditt batteri är slut. Köp ett nytt och ladda det fullt. Under tiden kan du koppla det gamla med startkablarna mot bilen och försök få igång motorn. Kör bara inte FÖR länge på startmotorn varje gång. Går det så kan du prova hjälpa till med lite startgas om man kommer åt luftfilteröppningen.
Kolla stiftens skick och om du har gnista. Nästa större steg blir att kolla förgasarna.
Lycka till!
+1.

Startbatterier är slit och slängvaror. Köp billigt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

#7 Inlägg av Göingen »

Någon som testat Li-Ion lättviktsbatteri? Enl. marknadsföring bättre på allt.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#8 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:
Jonher skrev:Jag tror ditt batteri är slut. Köp ett nytt och ladda det fullt. Under tiden kan du koppla det gamla med startkablarna mot bilen och försök få igång motorn. Kör bara inte FÖR länge på startmotorn varje gång. Går det så kan du prova hjälpa till med lite startgas om man kommer åt luftfilteröppningen.
Kolla stiftens skick och om du har gnista. Nästa större steg blir att kolla förgasarna.
Lycka till!
+1.

Startbatterier är slit och slängvaror. Köp billigt.
Säger som Jonher, typiskt symtom på att batteriet har gjort sitt köp ett nytt. Däremot håller jag inte med Adrian, köp ett märkes batteri av bra kvalite. De senaste 16 åren har jag köpt 5 nya hojar och aldrig behövt byta batteri på någon av dem, tycker ändå inte jag varit överdrivet noga med omvårdnad och underhållsladdning av dem. Batterier är bara slit och slängvaror om man köper budget. :fakta
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

#9 Inlägg av insu »

Jag har min MC stående i en kall bod hela vintern, den startade efter visst gnuggande nu. Jag har biltemas GEL batteri i och det är nu 3 år.
insu

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

insu skrev:Jag har min MC stående i en kall bod hela vintern, den startade efter visst gnuggande nu. Jag har biltemas GEL batteri i och det är nu 3 år.
Det borde inte vara nåt problem med BIltemabatteri, jag hade mitt senaste i 7-8 är nånting. Däremot behöver dom (gäller inte bara Biltema) underhållsladdas under vintern (gärna med en CTEK laddare eller motsvarande som man bara kan koppla in och glömma) speciellt om hojen står kallt. Annars är det lätt hänt att batteriet kan dö, speciellt små hojbatterier som är betydligt känsligare än stora bilbatterier. Generellt kan man säga att ju mindre ett batteri är desto känsligare, eller rättare sagt, laddcyklerna är kortare. Det laddar både upp och ur snabbare och ett batteri som blir helt eller nästan helt urladdat förkortar livslängden betydligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

#11 Inlägg av insu »

Visst är det så, men mitt GEL batteri höll sig hela vintern, startade min MC första veckan i oktober och nu förra veckan startade den med batteriet som inte laddats.
Men underhållsladdning är inte att förakta.
insu

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda VFR750-'97 - Startproblem efter vintern

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Spazzme skrev:Laddade batteriet, satte i det, vred på tändningen och allt tändes som det skulle, men så fort jag tryckte på "start knappen" (eller vad den heter) så dog allt.
Kollade huvud säkringen för det lät väldigt svagt ett litet poff när allt dog (som det gör när en säkring dör), men den är superfin. N
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig vidare? :(

Så om någon har nån ide eller liknande upplevelser får ni gärna skriva!

Tack!
Daniel
Spazzme skrev:Mätte strömmen vid batteriet och med tändningen avslagen låg det på över 13 volt, men so fort jag vrider på tändningen går det ner till 0,3 - 0,003 volt.
Så testade med startkablar och då tändes allt och startmotorn gick runt. Fick dock inte igång den då den tydligen (enligt förra ägaren) är lite svårstartad efter den stått över vintern.
Jag blev lite förvirrad av ditt andra inlägg.

Säger det "poff" och allt blir svart så är det huvudsäkringen som har gått, sen spelar det ingen roll hur fin hojen är. Men då går den inte att starta med startkablar heller förrän du att bytt säkring.
Göingen skrev:PS. Starmotorströmmen går inte via någon säkring.
Det stämmer, men startreläet går via huvudsäkringen.

Går säkringen när man trycker på startknappen så kan det vara kortis i knappen, reläet, någon avskavd kabel på vägen eller bara en tillfällig glisch.
Har du kollat säkringen? Om den är bränd, byt den och testa igen. Går den igen så är den en kortis nånstans.

Om du behöver köpa en ny säkring, köp minst två eftersom den lilla fastskruvade plåtfoliebiten som Honda använder som säkring inte går att få tag någon annan stans och det rekommenderas INTE (Big no-no!) att sätta dit en sladdstump för då har man en meny med smälta kablar nästa gång säkringen vill gå och det känns igen genom att det luktar burnis utan att man har gjort en burnis :wink:

Som sagt, går säkring nr. 2 så får man börja felsöka. Är du tveksam om batteriets kondition så kan du ta med det till närmaste bemannade mack, Biltema, annan bildelsfirma typ Mekonomen eller en verkstad dom brukar ha belastningstestare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#13 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Batterier är bara slit och slängvaror om man köper budget. :fakta
Det är lite som motorolja och vilken som är bäst. :wink:
Göingen skrev:Någon som testat Li-Ion lättviktsbatteri? Enl. marknadsföring bättre på allt.
Har grunnat lite på ett sånt också sen i fredags, men kylegenskaperna suger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#14 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Batterier är bara slit och slängvaror om man köper budget. :fakta
Det är lite som motorolja och vilken som är bäst. :wink:
Har oftast kört 4 år med mina nya hojar utan att varken haft några problem med batterierna, eller behövt byta batteri på någon av dem. Sen jag tog körkort och började köra hoj 1990, tror jag inte att varit tvungen att byta batteri mer än 1 eller kanske 2 gånger. Medans ni som köper budget verkar byta vart och vartannat år, när man läser i de olika trådarna här på forumet. :wink:
Hur många batterier har du själv bytt på motsvarande tid tex?
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Honda VFR 97 - Start problem efter vintern.

#15 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Har oftast kört 4 år med mina nya hojar utan att varken haft några problem med batterierna, eller behövt byta batteri på någon av dem. Sen jag tog körkort och började köra hoj 1990, tror jag inte att varit tvungen att byta batteri mer än 1 eller kanske 2 gånger. Medans ni som köper budget verkar byta vart och vartannat år, när man läser i de olika trådarna här på forumet. :wink:
Hur många batterier har du själv bytt på motsvarande tid tex?
Jag köper ju bara beggade hojar, ofta runt tio år gamla. Dessa brukar inte ha originalbatterierna kvar, men vanligen kända tredjepartsmärken.
Det händer att jag ibland fått byta dessa efter ett eller ett par års ägande. De batterier jag då köpt har varit Biltema-batterier. Dessa har jag inte behövt byta öht, utan har fått följa med till nya ägaren.
Det enda Biltema-batteriet jag fått byta har varit det som satt i Edwin, en Honda XL600R-'82, som hade ett mini-mikro-batteri för blinkersernas och elhandskarnas skull (ingen elstart bara kick) och som jag använde för vinterpendling. Det batteriet fick jag byta efter en säsong. Minns inte vad som var fel, om det bara sprack pga kyla eller om det helt enkelt blev utslitet.
Ett vifferexempel var batteriet jag köpte till svartviffern, som utvecklade voltreg/likrikt-problem under det andra årets ägande tror jag det var. Köpte ett nytt batteri i samma veva, och det batteriet fick vara kvar i tre-fyra år till utan problem, om nya ägaren sen bytte vet jag inte.

Till min första mc, en BMW R100RS, som är erkänt tung på batteriet vid start var jag tvungen att byta det i stort sett varje säsong. Det var bara Yuasa som gjorde så starka batteriet i den storleken i början på 90-talet. Det var ganska kännbart i plånboken då för en student. :(

Till familjens bilar köper jag också Biltema-batterier. Har aldrig haft problem där heller, på något sätt.

Jag tar inte hand om batterierna på nåt speciellt försiktigt sätt annat än underhållsladdar med en Ctek MXS5 då och då, och oftare under vintern.
I den mån det finns köper jag bara gelbatterier (mc), eller underhållsfria typer (bil) från Biltema, så jag slipper slabba med vattenkollen (finns det såna öppna batterier kvar alls på marknaden idag?).

Att andra byter batterier var och vartannat år vet jag inte vad det beror på. Kanske att man kör för lite, och/eller inte underhållsladdar under året? :)

Jag känner iaf inte igen det påstådda problemet med budget-batterier för min egen del.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar