Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#31 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Jonher skrev:
Tyrannosaurus skrev:Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?
På exakt samma fråga, fick jag svaret "en hutt" till en tank bensin :mrgreen: .
Jag skulle vilja säga en kapsyl 2T-olja till tio liter bensin.

Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?
Lite enkel räkning ger att en flaska STP som man kan köpa på de flesta mackar räcker till en 60 liters biltank, så det blir väl 1/3-1/2 flaska till en 20 liters hojtank. Det kan vara svårt att mäta exakt, men det är inte så blodigt noga.

TriPak har en skala på flaskan och det är möjligt att Redline också har det.

Man kan ju också köra en fulltank med diesel https://www.youtube.com/watch?v=yiSzqk4feEM :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#32 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?
Inte injektorrengöring! Lacknaftan et,c är bara bäraren av tillsatserna, så kör gärna med lacknafta men förvänta er ingen rengöring.
T.
Vad består de där avlagringarna av?
Är det hartser edyl?
För om det är det, borde häxbrygden av lacknafta och fotogen lösa upp det.

Additiven är ca max fem procent av totalt innehåll i en flaska undermedicin.

För en del funkar det, för andra inte.
Lite som motorolje-diskussionerna. ;)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#33 Inlägg av MagnusFbg »

Får ingen ordning på det. Trodde det var löst, men viffern går inte bra. Jag vet inte om det bryter mot forumregler, men jag länkar till ett youtube-klipp där jag förklarar problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=FiCBjB6Fg8I

För er som inte gillar film:
Viffern startar utan choke med kall motor. Försöker jag använda choke går det inte att starta. Hög tomgång (2000 rpm) trots att jag skruvat mer så långt det går. Gaswire är inte för spänd. Dåligt svar vid gaspådrag. Knepigt kluckande från bränslefilter.

*Nytt luftfilter
*Nytt bränslefilter
*Hög konc Redline SP1 (450ml i 20 liter 95 oktan)

Vad tror du är fel? Tacksam för hjälp!
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#34 Inlägg av blacken »

MagnusFbg skrev:Får ingen ordning på det. Trodde det var löst, men viffern går inte bra. Jag vet inte om det bryter mot forumregler, men jag länkar till ett youtube-klipp där jag förklarar problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=FiCBjB6Fg8I

För er som inte gillar film:
Viffern startar utan choke med kall motor. Försöker jag använda choke går det inte att starta. Hög tomgång (2000 rpm) trots att jag skruvat mer så långt det går. Gaswire är inte för spänd. Dåligt svar vid gaspådrag. Knepigt kluckande från bränslefilter.

*Nytt luftfilter
*Nytt bränslefilter
*Hög konc Redline SP1 (450ml i 20 liter 95 oktan)

Vad tror du är fel? Tacksam för hjälp!
Den får för mycket soppa, kan vara (förmodligaste" att något skit har fastnat i en eller flera av nålventilerna i knasarna, kan även vara så, att en eller flera av dom har helt enkelt blivit gamla och vill ha ut sin ATP. Eller lite mera "långsöktare", choke ventilerna läcker eller kan inte sluta tätt som dom ska, men det är väldigt sällsynt. oavsett så misstänker jag att du får riva knasarna och göra en grundlig översyn och rengöring av dom. Lagom "pyssligt" så där...
Edit: kolla så att inte chokearmen tar i kopplingsbehållaren..
Senast redigerad av blacken den sön apr 17, 2016 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#35 Inlägg av M@rtini »

MagnusFbg skrev:Får ingen ordning på det. Trodde det var löst, men viffern går inte bra. Jag vet inte om det bryter mot forumregler, men jag länkar till ett youtube-klipp där jag förklarar problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=FiCBjB6Fg8I

För er som inte gillar film:
Viffern startar utan choke med kall motor. Försöker jag använda choke går det inte att starta. Hög tomgång (2000 rpm) trots att jag skruvat mer så långt det går. Gaswire är inte för spänd. Dåligt svar vid gaspådrag. Knepigt kluckande från bränslefilter.

*Nytt luftfilter
*Nytt bränslefilter
*Hög konc Redline SP1 (450ml i 20 liter 95 oktan)

Vad tror du är fel? Tacksam för hjälp!
Hej Magnus! Har du kollat så choke spjällen verkligen gått helt tillbaka till öppet läge? Om de inte gjort det går motorn för fett, får för hög tomgång, och svarar dåligt på gas, det bör även synas om du kollar tändstiften. En kompis till mig hade ungefär de här problemen och det var choke spjällen som inte gick helt tillbaka så hon körde delvis choke hela tiden vilket även ledde till att stiften sotade igen.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#36 Inlägg av MagnusFbg »

Tack för tipset, ska kolla detta. När jag hade öppen luftburken kollade jag så att chokemekanismen funkade, men jag kollade inte tillräckligt noga för att se om spjällen stängdes helt. Det lutar väl åt att jag får plocka av tankhelvetet igen för att vara lite mer noggrann.

Tanke om choke-teorin: om det är så att choken inte stänger helt, borde den ändå inte gå normalt med choke vid kallstart? Tidigare har jag alltid startat (kallstart) med full choke, dragit ner när tomgång blir för hög för att helt stänga choke efter några minuter. Nu går den inte starta med choke, men startar lätt från kall utan choke. Skumt.

För övrigt - tankar om kluckandet i bränslefiltret som syns på filmen? (Länk i inlägg högre upp)
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#37 Inlägg av blacken »

MagnusFbg skrev:Tack för tipset, ska kolla detta. När jag hade öppen luftburken kollade jag så att chokemekanismen funkade, men jag kollade inte tillräckligt noga för att se om spjällen stängdes helt. Det lutar väl åt att jag får plocka av tankhelvetet igen för att vara lite mer noggrann.

Tanke om choke-teorin: om det är så att choken inte stänger helt, borde den ändå inte gå normalt med choke vid kallstart? Tidigare har jag alltid startat (kallstart) med full choke, dragit ner när tomgång blir för hög för att helt stänga choke efter några minuter. Nu går den inte starta med choke, men startar lätt från kall utan choke. Skumt.

För övrigt - tankar om kluckandet i bränslefiltret som syns på filmen? (Länk i inlägg högre upp)
Då är det med stor sannolikhet att choke ventilerna stänger som dom ska. För om den läcker in nålventilerna och choke samtidigt så kan det inte bli så att den startar lätt utan choke men inte med (för mycket sås). Angående "aktiviteten" i bränslefiltret så är det ganska normalt att det gör så, för det kan bara flöda igenom när bränslepumpen arbetar normalt sett, och då så kan det bli som en sorts "bubblig" aktivitet i den.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#38 Inlägg av Tommy Gsson »

MagnusFbg skrev:Tack för tipset, ska kolla detta. När jag hade öppen luftburken kollade jag så att chokemekanismen funkade, men jag kollade inte tillräckligt noga för att se om spjällen stängdes helt. Det lutar väl åt att jag får plocka av tankhelvetet igen för att vara lite mer noggrann.

Tanke om choke-teorin: om det är så att choken inte stänger helt, borde den ändå inte gå normalt med choke vid kallstart? Tidigare har jag alltid startat (kallstart) med full choke, dragit ner när tomgång blir för hög för att helt stänga choke efter några minuter. Nu går den inte starta med choke, men startar lätt från kall utan choke. Skumt.

För övrigt - tankar om kluckandet i bränslefiltret som syns på filmen? (Länk i inlägg högre upp)
FAST TVÄRTOM SKULLE DET VARA.
Du ska kolla så att dom öppnar helt!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#39 Inlägg av MagnusFbg »

Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Tack för tipset, ska kolla detta. När jag hade öppen luftburken kollade jag så att chokemekanismen funkade, men jag kollade inte tillräckligt noga för att se om spjällen stängdes helt. Det lutar väl åt att jag får plocka av tankhelvetet igen för att vara lite mer noggrann.

Tanke om choke-teorin: om det är så att choken inte stänger helt, borde den ändå inte gå normalt med choke vid kallstart? Tidigare har jag alltid startat (kallstart) med full choke, dragit ner när tomgång blir för hög för att helt stänga choke efter några minuter. Nu går den inte starta med choke, men startar lätt från kall utan choke. Skumt.
FAST TVÄRTOM SKULLE DET VARA.
Du ska kolla så att dom öppnar helt!
T.
Tack för rättelsen, öppnar helt ska det förstås vara. Där tänkte jag bakvänt!
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#40 Inlägg av blacken »

MagnusFbg skrev:
Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Tack för tipset, ska kolla detta. När jag hade öppen luftburken kollade jag så att chokemekanismen funkade, men jag kollade inte tillräckligt noga för att se om spjällen stängdes helt. Det lutar väl åt att jag får plocka av tankhelvetet igen för att vara lite mer noggrann.

Tanke om choke-teorin: om det är så att choken inte stänger helt, borde den ändå inte gå normalt med choke vid kallstart? Tidigare har jag alltid startat (kallstart) med full choke, dragit ner när tomgång blir för hög för att helt stänga choke efter några minuter. Nu går den inte starta med choke, men startar lätt från kall utan choke. Skumt.
FAST TVÄRTOM SKULLE DET VARA.
Du ska kolla så att dom öppnar helt!
T.
Tack för rättelsen, öppnar helt ska det förstås vara. Där tänkte jag bakvänt!
Mjaa, så fel hade du ändå inte, för det är inga konventionella spjäll a là "luckor/spjäll" som det var fordomdags på knasare. utan det är en ventil som släpper in en emulsion av luft/bränsle som ger ett tillskott efter gasspjället som utgör själva chokefunktionen. Och dom ventilerna ska vara stängda när choken inte behövs..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar