Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

#1 Inlägg av MagnusFbg »

Hej.
Haft min vfr 750 FR ('94) vinterstilla några månader. När jag drog igång idag och var ute vårens första tur la jag märke till följande:
När den väl kom igång (efter en del tålamod) var allt som vanligt. Lite trög och ojämn gång första minuten, men sen ner på jämn, fin gång. Tomgång på strax över 1000 rpm. Efter ytterligare några minuter, kanske 7-10 min stående på tomgång, märkte jag hur varvtalet började långsamt öka. När jag kickade i ettan varvade hon på ungefär 2500 (utan choke, förstås).
Körde iväg, var ute en halvtimme. Stannade till, varvade fortfarande runt 2000-2500 på tomgång.
Jag har inte ändrat något sen innan vintern, och då låg hon som alltid på 1000-1200 rpm. Har inte haft liknande problem innan, haft henne sen 2011 och varje vår har varit problemfri.

Whats up? Någon som vet vad det handlar om? Tacksam för alla tips och idéer.
Senast redigerad av MagnusFbg den lör apr 02, 2016 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#2 Inlägg av Mister »

Nånting verkar sker när motorn blir varm. Något som expandera så den får in mer luft? Ngt sprucket gummi någonstans?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#3 Inlägg av MagnusFbg »

Mister skrev:Nånting verkar sker när motorn blir varm. Något som expandera så den får in mer luft? Ngt sprucket gummi någonstans?
Spännande tanke. Misstänker själv något med förgasarnas funktion. Skulle detta i så fall vara före eller efter förgasare? Tacksam för tankar.
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#4 Inlägg av blacken »

Det kan vara nå`t som har beckat igen, typ flottörventil. Prova en "Italiensk tuning" = full tank, Red Line i den och pina skiten ur spisen ett tiotal mil på motorvägen. Brukar funka när en knasare/knot är "stallseg" som det heter.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#5 Inlägg av MagnusFbg »

blacken skrev:Det kan vara nå`t som har beckat igen, typ flottörventil. Prova en "Italiensk tuning" = full tank, Red Line i den och pina skiten ur spisen ett tiotal mil på motorvägen. Brukar funka när en knasare/knot är "stallseg" som det heter.
Det låter som ett lockande förslag till lösning! Ska snarast testa! :P
Gissar jag rätt om jag tror att du med "piska skiten ur spisen" menar att få ett högt flöde genom förgasaren, typ rensa avloppet?
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#6 Inlägg av blacken »

MagnusFbg skrev:
blacken skrev:Det kan vara nå`t som har beckat igen, typ flottörventil. Prova en "Italiensk tuning" = full tank, Red Line i den och pina skiten ur spisen ett tiotal mil på motorvägen. Brukar funka när en knasare/knot är "stallseg" som det heter.
Det låter som ett lockande förslag till lösning! Ska snarast testa! :P
Gissar jag rätt om jag tror att du med "piska skiten ur spisen" menar att få ett högt flöde genom förgasaren, typ rensa avloppet?
Jupp, helt rätt och glöm inte Red Line. "Full gas, spar dyra busspengar." Gammalt Tumba ordspråk
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#7 Inlägg av adrian_vg »

MagnusFbg skrev:Gissar jag rätt om jag tror att du med "piska skiten ur spisen" menar att få ett högt flöde genom förgasaren, typ rensa avloppet?
Proceduren:

1. Varmkör motorn på normalt vis några mil. Oljan och kylvätskor måste få komma upp i temp.
1.1 Se till att du har tillräckligt med bensin, olja och helst kanske nån rensning av Redline-typ i tanken.
2. Leta upp en raka med lite eller helst ingen trafik.
3. Starta på ettan och rulla iväg tills du kommer upp till maxvarv.
4. Bromsa ner kontrollerat. Kolla trafik bakåt, vänd eller fortsätt framåt.
5. Repetera steg 3 och 4 några gånger. Du ska inte växla upp till tvåan.

Notera: Ser du oljetryckslampan tändas under tuningen, stäng av motorn genast och kolla oljan.
Notera2: Vid 12000 rpm kommer du att få tunnelseende. Se upp för eventuell trafik runt omkring!
Notera3: Du kör en italiensk tuning på egen risk. Rasar motorn ute i obygden är det bara att hoppas på justa kompisar med släp.
Notera4: Tuningen fungerar utmärkt för igenkoksade kolvringar.

Tack Tersan för denna urpsrungliga instruktion för grönviffern! :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

MagnusFbg skrev:
Mister skrev:Nånting verkar sker när motorn blir varm. Något som expandera så den får in mer luft? Ngt sprucket gummi någonstans?
Spännande tanke. Misstänker själv något med förgasarnas funktion. Skulle detta i så fall vara före eller efter förgasare? Tacksam för tankar.
I så fall efter förgasarna. En tjuvläcka före förgasarna påverkar inte speciellt mycket.
adrian_vg skrev:
MagnusFbg skrev:Gissar jag rätt om jag tror att du med "piska skiten ur spisen" menar att få ett högt flöde genom förgasaren, typ rensa avloppet?
Proceduren:

1. Varmkör motorn på normalt vis några mil. Oljan och kylvätskor måste få komma upp i temp.
1.1 Se till att du har tillräckligt med bensin, olja och helst kanske nån rensning av Redline-typ i tanken.
2. Leta upp en raka med lite eller helst ingen trafik.
3. Starta på ettan och rulla iväg tills du kommer upp till maxvarv.
4. Bromsa ner kontrollerat. Kolla trafik bakåt, vänd eller fortsätt framåt.
5. Repetera steg 3 och 4 några gånger. Du ska inte växla upp till tvåan.

Notera: Ser du oljetryckslampan tändas under tuningen, stäng av motorn genast och kolla oljan.
Notera2: Vid 12000 rpm kommer du att få tunnelseende. Se upp för eventuell trafik runt omkring!
Notera3: Du kör en italiensk tuning på egen risk. Rasar motorn ute i obygden är det bara att hoppas på justa kompisar med släp.
Notera4: Tuningen fungerar utmärkt för igenkoksade kolvringar.

Tack Tersan för denna urpsrungliga instruktion för grönviffern! :mrgreen:
Varför ska man varva skiten ur den på 1:an? Jag skulle hellre välja en högre växel eftersom det inte bara ger högre flöde utan även högre tryck vid högre belastning.

Det är lite som en turbo. Man får inget tryck av att tomvarva utan det behövs belastning. Ju mer belastning desto högre tryck, desto mer laddar turbon.
Principen gäller även för sugmotorer utan fläkt.

Sen är en mycket bra regel att alltid tömma förgasarna inför vintern oavsett om hojen står varmt eller kallt speciellt med tanke på den nya aggressiva skitbensinen men en massa etanol. Jag brukar göra det men gjorde det inte senast vilket kostade fyra nya lågfartsmunstycken = 600 kr + fyra nya set med flotörnålar = 2000 kr + en jävla massa jobb.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Varför ska man varva skiten ur den på 1:an?
För att en VFR gör minst 120 km/h på tvåan när man varvar ur den, och man hinner ganska långt i den hastigheten.
Det är dels praktiskt med en kortare sträcka, dels blir inte hastigheten riktigt så hög på ettan. Sen är hela idéen med övningen att motorn ska tokvarva för att lossa på koks och grejs i motor och insug.
Tokvarv på ettan eller tvåan spelar egentligen ingen roll då en äldre VFR inte använder sig av RAM-system (mer luft, mer bränsle - om insprutningsdatorn medger det), genomströmmad bränslemängd är samma, så varför inte använda den lägre växeln eftersom det är praktiskt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varför ska man varva skiten ur den på 1:an?
För att en VFR gör minst 120 km/h på tvåan när man varvar ur den, och man hinner ganska långt i den hastigheten.
Det är dels praktiskt med en kortare sträcka, dels blir inte hastigheten riktigt så hög på ettan. Sen är hela idéen med övningen att motorn ska tokvarva för att lossa på koks och grejs i motor och insug.
Tokvarv på ettan eller tvåan spelar egentligen ingen roll då en äldre VFR inte använder sig av RAM-system (mer luft, mer bränsle - om insprutningsdatorn medger det), genomströmmad bränslemängd är samma, så varför inte använda den lägre växeln eftersom det är praktiskt?
Därför att den inte ger spisen det nödvändiga "motstånd" som gör att den jobbar som den ska för en "Italiensk Tuning", som storödlan sade, det behövs ett visst motstånd för att spisen ska kunna"rengöras" sig självt, för låg växel och högt varv är bara skadlig för den. Drar man den teorin i sitt yttersta så skulle det räcka med att bara stå hemma på gården och tokvarva tills man blir vräkt. Det är en kombination av högt varv och segt/lätt motstånd som gör att den blåser ur sig.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varför ska man varva skiten ur den på 1:an?
För att en VFR gör minst 120 km/h på tvåan när man varvar ur den, och man hinner ganska långt i den hastigheten.
Det är dels praktiskt med en kortare sträcka, dels blir inte hastigheten riktigt så hög på ettan. Sen är hela idéen med övningen att motorn ska tokvarva för att lossa på koks och grejs i motor och insug.
Tokvarv på ettan eller tvåan spelar egentligen ingen roll då en äldre VFR inte använder sig av RAM-system (mer luft, mer bränsle - om insprutningsdatorn medger det), genomströmmad bränslemängd är samma, så varför inte använda den lägre växeln eftersom det är praktiskt?
Som Blacken sa, sen får man väl leta rätt på en tom motorväg t.ex. en sen kväll eller tidig morgon.
Ett annat alternativ för att få både varv och belastning/motstånd är att göra en lång burnis. Nackdelen med det är att det blir ganska dyrt såvida man inte har tänkt byta däck ändå. Men då kommer nästa nackdel att man får skrapa bränt gummi från bakskärmen och stötdämparen. Dessutom bör man väl kanske inte utföra den övningen hemmavid med tanke på vräkningsrisken :wink:

Å andra sidan, om man smäller däcket under övningen så behöver man ett släp och bil med dragkrok i närheten.

Nämnd övning på motorväg kan också bli dyrt, så man bör välja rätt tidpunkt för detta. Å andra sidan har allas vår überkompetenta polischef Dan "knulla-i-Bankok" Eliasson sett till att Farbror Blå inte har några resurser längre och dom resurserna som finns funderar på att säga upp sig eftersom Bankokknullaren anser att hudfärg, kön, läggning, att klä sig i rosa tights, fjanta runt på Pride och köra Harlem shake är viktigare än att ha kunskap om yrket.
Det var nästan lite OT, men det var bara för att visa att risken är inte så stor att åka fast :wink:

½ OT: Ovanstående gäller f.ö. numera tyvärr även räddningstjänsten, ambulans, militär, sjukvård, skola, omsorg mm. där numera allt annat är viktigare än kompetensen för yrket. Här är en granskande och avslöjande film med anledning av det som alla borde se https://www.youtube.com/watch?v=_Zm3NQoJuQw

Ytterligare ett alternativ där man kan förena både nytta med nöje och fakta är att ställa upp hojen i en bänk. Då har man eliminerat risken för både arga grannar och arga poliser.
Där har vi förresten ytterligare ett bevis för att det behövs motstånd. Rullen i bänkarna väger en hel del (flera hundra kg) och anledningen till det är just för att få motstånd.

Förr i tiden hade man lätta rullar med bromsmotstånd. Dagens bänkar har istället obromsade tunga rullar som ger en mer rättvisande bild av vad som händer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#12 Inlägg av adrian_vg »

Menar ni motståndet man får av luften i motorvägsfart?
Att torrvarva motorn stillastående är definitivt inte bra dock, där håller jag med er. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#13 Inlägg av blacken »

. Å andra sidan har allas vår überkompetenta polischef Dan "knulla-i-Bankok" Eliasson sett till att Farbror Blå inte har några resurser längre och dom resurserna som finns funderar på att säga upp sig eftersom Bankokknullaren anser att hudfärg, kön, läggning, att klä sig i rosa tights, fjanta runt på Pride och köra Harlem shake är viktigare än att ha kunskap om yrket.
Klockrent! :lol: :lol: Tyrannosaurus for president :headbang
Menar ni motståndet man får av luften i motorvägsfart?
För att citera en numera hädangången musikal storhet "Exaktemente" Eddie Meduza
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#14 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nämnd övning på motorväg kan också bli dyrt, så man bör välja rätt tidpunkt för detta. Å andra sidan har allas vår überkompetenta polischef Dan "knulla-i-Bankok" Eliasson sett till att Farbror Blå inte har några resurser längre och dom resurserna som finns funderar på att säga upp sig eftersom Bankokknullaren anser att hudfärg, kön, läggning, att klä sig i rosa tights, fjanta runt på Pride och köra Harlem shake är viktigare än att ha kunskap om yrket.
Det var nästan lite OT, men det var bara för att visa att risken är inte så stor att åka fast :wink:
Inte bara nästan. Håll koll på språket och håll dig så gott det går till ämnet är du snäll.

:btt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Menar ni motståndet man får av luften i motorvägsfart?
Att torrvarva motorn stillastående är definitivt inte bra dock, där håller jag med er. :)
Du har en del rullmotstånd också.
Lägg dig t.ex. på 4:an och 5000 rpm och ge full gas upp till rött så får du i stort sett maximalt tryck i flödet.

Som sagt, såna övningar kan hjälpa, men om det är en massa gegga i förgasarna så är risken att man ändå åker på att riva och göra rent. Det fick jag göra.

Vad det gäller tjuvluftläcka så kan en sån ibland lokaliseras med hjälp av startgas.
Starta motorn och låt den gå på tomgång och spraya riktigt med startgas på och runt insugsgummina. Om det är en läcka så varvar motorn upp lite av startgasen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar