Bromsproblem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bromsproblem

#31 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:Om man snurrar på hjulet med handkraft, hur långt skall det snurra egentligen? Jag vet att det är en sjukt luddigt ställd fråga eftersom det beror på hur snabbt man snurrar hjulet men när jag snurrar på både fram- och bakhjul så stannar de rätt snabbt men det låter inte som något ligger på. Däremot är bakskivan alltid lite ljummen när jag stannar och något luktar lite typ brännt.

/R
Kan vara att kolvarna har fastnat lite under vinterdvalan, som farbror Adrian framhåller, prova att köra en stund och vid varje stopp så trycker du hårt! på bromspellen två, tre gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsproblem

#32 Inlägg av adrian_vg »

Farbror? Ungtupp där... :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bromsproblem

#33 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Farbror? Ungtupp där... :mrgreen:
"Kuckeliikax!" :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsproblem

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Om man snurrar på hjulet med handkraft, hur långt skall det snurra egentligen? Jag vet att det är en sjukt luddigt ställd fråga eftersom det beror på hur snabbt man snurrar hjulet men när jag snurrar på både fram- och bakhjul så stannar de rätt snabbt men det låter inte som något ligger på. Däremot är bakskivan alltid lite ljummen när jag stannar och något luktar lite typ brännt.
Det snurrar inte speciellt länge, ofta inte ens ett helt varv, inte som ett cykelhjul.

Dels ligger bromsarna alltid emot på lite lätt, alltså inte så det bromsar, men det är en lätt kontakt och bak har du dessutom kedjan som genererar ett ganska kraftigt rullmotstånd.

Om skivan blir varm utan att du har använt bromsen så ligger det på för mycket och det ska inte lukta bränt.

Det kanske är som Adrian säger att tätningarna behöver lite kärlek. Eller bussningarna. Jag hade isär alla tre på min i vintras och dom behövde mycket kärlek och även en del våld för att tas isär :twisted:
Då bör det också tilläggas att hojen står varmt, står den kallt så kärvar det ihop lättare.

Lite PTFE- eller silikonfett är aldrig fel. Inte för mycket bara så att det hamnar på bromsarna. Å andra sidan, om man smörjer bromsarna så gnisslar dom inte :evil :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar