Bromsproblem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

Re: Bromsproblem

#16 Inlägg av Hanseman »

Kolvarna glider lätt, åker även tillbaka lite när jag slutar bromsa. När jag satt på oket och ställt in gaffelbenet så att skivan inte ligger emot oket utan hjulet rullar fint så drar jag åt fästbultarna på hjulaxeln, nu sitter allt bra och däcket rullar fint. Men när jag bromsat in klossarna så ligger de på igen, sätter jag snurr på hjulet med händerna så snurrar det max 1/2 varv.
Har ny bromsskiva på, har tagit bort "plåten" på ena klotsen och slipat/gjort rent alla vassa kanter på klotsens glidyta. Nån som har nåt ytterligare tips innan jag ger upp?
Inte fan kan det vara oket som lägger sig mot skivan när jag låst hjulaxeln utan det måste väl vara klotsarna som ligger kvar och släpar mot skivan utav någon obegriplig orsak?
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Bromsproblem

#17 Inlägg av Tommy Gsson »

Du har ju även själva "backventilen" i huvudcylindern, den som stänger till när du börjar bromsa, om inte handtaget går tillbaks helt eller det sitter lite smuts i hålet kan det påverka.
T
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsproblem

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hanseman skrev:Kolvarna glider lätt, åker även tillbaka lite när jag slutar bromsa. När jag satt på oket och ställt in gaffelbenet så att skivan inte ligger emot oket utan hjulet rullar fint så drar jag åt fästbultarna på hjulaxeln, nu sitter allt bra och däcket rullar fint. Men när jag bromsat in klossarna så ligger de på igen, sätter jag snurr på hjulet med händerna så snurrar det max 1/2 varv.
Har ny bromsskiva på, har tagit bort "plåten" på ena klotsen och slipat/gjort rent alla vassa kanter på klotsens glidyta. Nån som har nåt ytterligare tips innan jag ger upp?
Inte fan kan det vara oket som lägger sig mot skivan när jag låst hjulaxeln utan det måste väl vara klotsarna som ligger kvar och släpar mot skivan utav någon obegriplig orsak?
Tommy Gsson skrev:Du har ju även själva "backventilen" i huvudcylindern, den som stänger till när du börjar bromsa, om inte handtaget går tillbaks helt eller det sitter lite smuts i hålet kan det påverka.
Kan vara det som Tommy säger, men jag tror mer på att bussningarna behöver sig en omgång.

När man bromsar med flytande enkelverkande ok så rör sig oket lite i sidled. Om bussningarna kärvar så kommer oket inte att gå tillbaka när man släpper bromsen vilket gör att ena klossen ligger på.

Man kan enkelt testa det genom att knacka lite lätt på oken med en gummihammare och se om det släpper. Du kan också ta loss oket och prova att skuta bussningarna med handkraft. Dom kan gå lite trögt, det är ok, men det ska gå att göra. Går det inte så får du ta ur bussningarna (kan behöva knackas ur med hammare och don), smärgla, göra rent och smörja så kommer det nog att funka sen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

Re: Bromsproblem

#19 Inlägg av Hanseman »

Hmm.
Det hade jag inte fattat men det verkar stämma på mitt problem det där med bussningarna. Då vet jag vad jag ska göra ikväll!! :banana
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsproblem

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hanseman skrev:Hmm.
Det hade jag inte fattat men det verkar stämma på mitt problem det där med bussningarna. Då vet jag vad jag ska göra ikväll!! :banana
Notera de små gummibälgarna som sitter i ändarna på bussningarna. Det är inget avancerat, men eftersom dom sitter i spår både i oket och på pinnarna så är det ganska mycket pillegöra att få dom på plats igen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

Re: Bromsproblem

#21 Inlägg av Hanseman »

Bussningarna rörde sig fint, tyvärr:).
Däremot har jag kraftiga slitmärken på oket från skivan och såg att fjäderplåten som håller klotsarna var skadad på en tand där den ska hålla den klotsen som är närmast hjulet, när jag tittade på den klotsen så var också den skadad och måste ha fastnat och blivit rejält klämd på nåt sätt vid bromsning, (ska se om jag lyckas ladda upp bilder på det). Tog bort den fjädrande plåten och nu ligger de varken ok eller klotsar emot skivan längre. Får köpa nya klotsar och montera. Nån större risk med att köra utan den plåten som fjäderbelastar klotsarna tro?


Nu har jag tittat och funderat lite och kommit fram till att på nåt j-a vänster har klotsen kommit ur sitt läge och hamnat lite på sniskan där den ska vila mot fjäderplåten, när jag sen bromsat så måste den ha tvingat oket mot skivan och orsakat slipmärkena. då har även skadorna på klotsen och plåten uppstått. Nu gör plåten att klotsen inte kan röra sig som den ska och när jag då bromsar efter att ha monterat allt som det ska sitta så tvingas återigen oket mot skivan. Utan plåten på plats så kan ju klotsen röra sig och då fungerar bromsen som den ska och oket ligger kvar i "rätt" läge.
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsproblem

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Talar du om plåtarna som sitter i botten av oket eller den som sitter på insidan och håller pinnarna som håller klossarna?

Jag är inte helt hundra på hur det ser ut på VFR:s 3-kolvsok, men jag kollade just sprängskissen och såg att oken verkar vara delbara (det är dom inte på min - 2-kolvsok) så pinnarna verkar inte finnas, utan det är bara en pinne och då är det extraviktigt att klossarna hamnar i rätt läge och jag antar att dom sitter i ett spår och fjäderplåtarna är till för att hålla dom i läge.

Det låter som om klossarna har blivit felmonterade tidigare, då får du isf byta dom skadade delarna inkl. fjäderplåten/arna "pad spring". Kolla också så det inte saknas några delar som den andra lilla plåten "pad retainer", låter på namnet som att den har med returen att göra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

Re: Bromsproblem

#23 Inlägg av Hanseman »

Jag lyckas inte ladda upp bilder men det är plåten i botten jag menar, den har blivit skadad så klotsen har hamnat fel på nåt sätt och ett av spåren som ska styra den är "krökt", vilket det ska en jävla kraft till att lyckas med!
Så jag byter klotsar och ny plåt i botten nu i veckan. Det måste nästan varit felmonterat från början känns det som.
Tackar för hjälpen, det är gött att ha nån att "bolla" ideer emot!
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Bromsproblem

#24 Inlägg av RhINO »

Hur bökigt är det att fixa oken? Jag börjar misstänka att min bakbroms ligger på lite...

/R

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Bromsproblem

#25 Inlägg av vroom »

Hanseman skrev:Jag lyckas inte ladda upp bilder men det är plåten i botten jag menar, den har blivit skadad så klotsen har hamnat fel på nåt sätt och ett av spåren som ska styra den är "krökt", vilket det ska en jävla kraft till att lyckas med!
Så jag byter klotsar och ny plåt i botten nu i veckan. Det måste nästan varit felmonterat från början känns det som.
Tackar för hjälpen, det är gött att ha nån att "bolla" ideer emot!
Ska inte alla pad springs sitta så här på alla ok=?
Bild
Senast redigerad av vroom den mån jun 19, 2017 06:16, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån dec 03, 2007 21:38

Re: Bromsproblem

#26 Inlägg av Hanseman »

Plåten på min var skadad och belägget med då det hamnat på sniskan. Bytt belägg och plåten idag och nu funkar det fint!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Bromsproblem

#27 Inlägg av RhINO »

Om man snurrar på hjulet med handkraft, hur långt skall det snurra egentligen? Jag vet att det är en sjukt luddigt ställd fråga eftersom det beror på hur snabbt man snurrar hjulet men när jag snurrar på både fram- och bakhjul så stannar de rätt snabbt men det låter inte som något ligger på. Däremot är bakskivan alltid lite ljummen när jag stannar och något luktar lite typ brännt.

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsproblem

#28 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Om man snurrar på hjulet med handkraft, hur långt skall det snurra egentligen? Jag vet att det är en sjukt luddigt ställd fråga eftersom det beror på hur snabbt man snurrar hjulet men när jag snurrar på både fram- och bakhjul så stannar de rätt snabbt men det låter inte som något ligger på. Däremot är bakskivan alltid lite ljummen när jag stannar och något luktar lite typ brännt.

/R
Gummipackningarna i oket behöver kanske lite kärlek?

Min observation är att det brukar vara så under tidig vår när det fortfarande är lite småkallt i luften. När det blir varmare och packningarna mjukare slutar det att vara trögt.

Tänk även på att fettet i hjullagren påverkas av svala temperaturer. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Bromsproblem

#29 Inlägg av RhINO »

Jo jag vet, men jag slipper gärna att riva i bakoket om jag inte måste :)
Hur skall man göra med gummipackningarna, är det på med silikonfett på kolvarna och köra dem ut och in lite?

Jag är helt rånovis på att meka kan ju nämnas, eller hoj iaf.

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsproblem

#30 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Jo jag vet, men jag slipper gärna att riva i bakoket om jag inte måste :)
Hur skall man göra med gummipackningarna, är det på med silikonfett på kolvarna och köra dem ut och in lite?

Jag är helt rånovis på att meka kan ju nämnas, eller hoj iaf.

/R
Vänta ett tag och se om bättre utetemperaturer fixar problemet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar