Ingen gnist efter vinteren.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Sund
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 29, 2016 12:58

Ingen gnist efter vinteren.

#1 Inlägg av Sund »

Hej. Jeg håber I vil bære over med at jeg skriver på dansk.

Jeg stillede min VFR750F, RC24 til side, under dækken og tag, i efteråret. Nu er der ingen gnist.

Alt er forsøgt, dog ikke at skifte CDI'en. Alle sikringer, kontakter, ledningssamlinger er sklit ad, renset og checket, der er sat nye nye tændstifter i, men den vil bare ikke lave gnist.

Kan en CDI bare holde op med at virke. Jeg står med en fornemmelse af at have glemt at trykke på noget eller gøre noget,men kan bare ikke finde ud af hvad.

Er der en måde at måle om en CDI virker uden at ødelægge den?

Mvh Sund

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Ingen gnist efter vinteren.

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Glapp i motordödaren? (röda knappen vid gashandtaget)
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ingen gnist efter vinteren.

#3 Inlägg av adrian_vg »

Klickar det ("klickklickklickklick") när man trycker på startknappen, eller är motorcykeln stendöd?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Ingen gnist efter vinteren.

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Klickar det ("klickklickklickklick") när man trycker på startknappen, eller är motorcykeln stendöd?
På dom tidiga modellerna kan du köra med startmotorn trots att du "dödat" motorn.
Skall vara spänning på svart/vit kabel från höger reglage, den går till tändspolarna.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Sund
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 29, 2016 12:58

Re: Ingen gnist efter vinteren.

#5 Inlägg av Sund »

Mange tak for jeres indlæg, alt er velkomment.

Det klikker fint fra benzinpumpen, motoren drejer fint rundt, tager man sikringen forsvinder det der skal, og kommer igen som det skal, alle knapper er smurt med kontaktrens og konserveringsmiddel og "motioneret".

Alle de trick jeg kender og som altid har virket på alle andre motorcykler jeg har mekket på eller rodet med er brugt, men den vil bare ikke slå gnist. Jeg tænker påat fåfat i en ny CDI, om ikke andet for at vide at det ikke er den.

Som nævnt er det som om at der er et eller andet jeg bare har glemt at gøre, trykke på eller slå til/fra.

Mvh Sund

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen gnist efter vinteren.

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Om du inte har gnista på stiften så lutar det mest åt som Tommy säger att det är glapp i motordödaren.

CDI boxen slutar inte fungera av att stå, inte heller pulsgeneratorn (avkännarna som sitter på vevaxeln), dessutom om dom går sönder så brukar det bara vara en som går och då ska cykeln gå på två cylindrar.

Du kan mäta baklänges med en testlampa på lågspänningsdelen från tändspolarna => motordödaren => tändningslåset => CDI:n => pulsgeneratorn och för att se var det finns ström och var det saknas.
Eftersom jag inte vet om det är samma färger (som Tommy sa) hela vägen till pulsgeneratorn så behöver du ett elschema - finns länkar till nedladdning på forumet.

Du kan också kolla tändspolarna med en ohm mätare. Men det är samma sak där som med pulsgeneratorn, det är ganska osannolikt att båda går sönder samtidigt.

Troligen är det bara dålig kontakt någonstans eller en kontakt som inte sitter ihop.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ingen gnist efter vinteren.

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Klickar det ("klickklickklickklick") när man trycker på startknappen, eller är motorcykeln stendöd?
På dom tidiga modellerna kan du köra med startmotorn trots att du "dödat" motorn.
Skall vara spänning på svart/vit kabel från höger reglage, den går till tändspolarna.
T.
Aha! Tack för infon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar