Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#16 Inlägg av blacken »

den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#17 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?
På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.
Enl vissa var det ett materialfel på skovlarna, som gjorde att de svällde för mycket.

Det stora österrikiska märket vars namn inte ska nämnas fick bukt med problemet till slut, men det satt långt in...
Många skaffade tredjepartspumpar och fixade problemet på så vis definitivt.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?
På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.
Det låter som att det är en impellerpump. Det är väl sprut på den österrikiska? Och det klart, då duger den inte med en membranpump som på VF och VFR före FI.

Jag vet inte vilken typ att pumpar som är vanligast på sprutmotorer. Men det kanske Blacken har koll på.
Jag vet bara att membranpumpar inte skapar tryck och låter allt ifrån "RRRRRRRRR" till "tick-tick-tick-tick-tick" medan sprutpumpar låter "weeeeeeeeeeeeee", men om dom har impeller, kolv eller nåt annat har ingen koll på.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
På tal om goodwill måste jag berätta en intressant episod som iofs är OT men det är kort.
Jag fick ett brev från generalagenten för mitt tyska bilmärke: "Vi vill byta de främre krockkuddarna i din bil".
Eh, det är en -02:a, men ok, jaha, tack så mycket. Det kallar jag goodwill på en 16 år gammal bil som iofs bara var 8 år när jag var nere i Deutschland och köpte den direkt av första ägaren, men ändå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det låter som att det är en impellerpump. Det är väl sprut på den österrikiska? Och det klart, då duger den inte med en membranpump som på VF och VFR före FI.
Korrekt, insprutning. Var mest en sidokommentar. Beklagar OT. :roll:


På tal om goodwill måste jag berätta en intressant episod som iofs är OT men det är kort.
Jag fick ett brev från generalagenten för mitt tyska bilmärke: "Vi vill byta de främre krockkuddarna i din bil".
Eh, det är en -02:a, men ok, jaha, tack så mycket. Det kallar jag goodwill på en 16 år gammal bil som iofs bara var 8 år när jag var nere i Deutschland och köpte den direkt av första ägaren, men ändå.
Ah, efter den där japanska tillverkaren? Tata? Tatra?
Jag vet. :ot :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ah, efter den där japanska tillverkaren? Tata? Tatra?
Jag vet. :ot :wink:
Om du tänker på Tatra eller Tatraplan som den egentligen hette så var den rysk och livsfarlig med nada väghållning.
Mer :ot
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#21 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
den skar temporärt
Det där, får du mer än gärna "utveckla" eller förklara "lite" närmare?
På min modell användes bensinen som kylvätska. Plast utvidgas när den blir varm. Med små toleranser "skär" även en bränslepump med plastskovlar mot ytterhöjlet, när bensinen inte längre når upp över de snurrande bladen för att kyla.
Enl vissa var det ett materialfel på skovlarna, som gjorde att de svällde för mycket.

Det stora österrikiska märket vars namn inte ska nämnas fick bukt med problemet till slut, men det satt långt in...
Många skaffade tredjepartspumpar och fixade problemet på så vis definitivt.
En del med nya hojar fick en ny likadan pump på goodwill, som senare också dog av samma skäl.
Okej, när man säger att en teknisk mockatjofräs har "Skurit" så betyder det att den har defenetivt lunchat. Så begreppet "skära temporärt" inte riktigt stämmer i överens med vad det igentligen betyder. Eller enklare uttryckt antingen så skär en meckatjofräs, eller så gör den det inte. :fakta
Det finns ingen "medelväg" så att säga. Vad du kan säga i specifikt fall, är att soppomofräsen värmenypte vid låg bränslenivå.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsletryck VFR 750 RC36 -90

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Okej, när man säger att en teknisk mockatjofräs har "Skurit" så betyder det att den har defenetivt lunchat. Så begreppet "skära temporärt" inte riktigt stämmer i överens med vad det igentligen betyder. Eller enklare uttryckt antingen så skär en meckatjofräs, eller så gör den det inte. :fakta
Det finns ingen "medelväg" så att säga. Vad du kan säga i specifikt fall, är att soppomofräsen värmenypte vid låg bränslenivå.
Måste börja använda uttrycket "tjofräs" i olika varianter istället, det låter roligare än detaljerade namn på grejerna :laugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar