VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#1 Inlägg av Folke »

Det är så att min stackars viffer inte går som den skall. När den går på tomgång och man varvar låter han bra men när man är ute och kör och accelererar så händer det inte mycket. Den rycker ingenting, den känns bara menlös, det händer "ingenting".

Jag trodde ett tag att det berodde på att bränslepumpen hade gett upp, se denna tråd http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=3&t=5766 men det var inte felet. Har bytt både pump och bränslepumprelä men den går lika dåligt fortfarande. Här är allt som är bytt/kollat:

Bränslepump och relä
Kablage till bränslepumprelä kollat, inget avbrott (mätt enligt verkstadshandbok)
Bränslefilter
Luftfilter
Tändhattar och kablar
Tändstift
Tändsploar ohmätta, bra värden
Luftning av tank (inte igensatt)
Dränerat alla förgasare (ren och fin bensin)
Kollat efter tjuvluft m.h.a. startgas, inte hittat något

Är det någon som känner igen fenomenet? Den är helt enkelt väldigt trött men den går bra för övrigt, inget ryckande, går jämnt på tomgång, misständer ej.

Börjar få slut på idéer :cry: Det jag är rädd för är att det kanske har hänt något med någon av membranen till förgasarna. Kan man det inte bli det fenomenet jag upplever då? Någon som känner problemet? Är det något man kan ha missat? Mycket tacksam för tips, man vill ju ut och köra nu och inte meka...
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Folke skrev:Det är så att min stackars viffer inte går som den skall. När den går på tomgång och man varvar låter han bra men när man är ute och kör och accelererar så händer det inte mycket. Den rycker ingenting, den känns bara menlös, det händer "ingenting".

Jag trodde ett tag att det berodde på att bränslepumpen hade gett upp, se denna tråd http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=3&t=5766 men det var inte felet. Har bytt både pump och bränslepumprelä men den går lika dåligt fortfarande. Här är allt som är bytt/kollat:

Bränslepump och relä
Kablage till bränslepumprelä kollat, inget avbrott (mätt enligt verkstadshandbok)
Bränslefilter
Luftfilter
Tändhattar och kablar
Tändstift
Tändsploar ohmätta, bra värden
Luftning av tank (inte igensatt)
Dränerat alla förgasare (ren och fin bensin)
Kollat efter tjuvluft m.h.a. startgas, inte hittat något

Är det någon som känner igen fenomenet? Den är helt enkelt väldigt trött men den går bra för övrigt, inget ryckande, går jämnt på tomgång, misständer ej.

Börjar få slut på idéer :cry: Det jag är rädd för är att det kanske har hänt något med någon av membranen till förgasarna. Kan man det inte bli det fenomenet jag upplever då? Någon som känner problemet? Är det något man kan ha missat? Mycket tacksam för tips, man vill ju ut och köra nu och inte meka...
Om du hade beskrivit det så här tidigare, som jag fattar att den bara känns svag, så hade du nog kunnat bespara dig en ny soppapump.

Att leta fel via text på ett forum är inte lätt, man skulle behöva se den live och kanske provköra.

Men hur uppfattar du den rent konkret? Går motorn bra men känns bara orkeslös? Då skulle jag börja med att göra ett kompprov.

Vad det gäller förgasarmembranen så brukar det leda till ojämn gång. Men innan man river kan det gå att se om dom funkar genom att öppna luftburken så man kan titta ner i trattarna, starta, varva lite och se om alla trottlarna rör sig någorlunda jämnt. (Obs, hojen går inte bra utan luftburk, men går att starta. Det går även att köra den, men den ska då inte varvas eller belastas speciellt mycket för den får då alldeles för mycket luft).
Man kan också med motorn avstängd peta upp trottlarna med en finger och se om det känns lika på alla.

Beroende på var du bor och om det finns nån meckkunnig vifferist i närheten så kan man ju titta på den. Alternativet är att åka till nån Hondaverkstad, be dom provköra och se vad dom tror.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#3 Inlägg av Folke »

Tyrannosaurus skrev:
Folke skrev:Det är så att min stackars viffer inte går som den skall. När den går på tomgång och man varvar låter han bra men när man är ute och kör och accelererar så händer det inte mycket. Den rycker ingenting, den känns bara menlös, det händer "ingenting".

Jag trodde ett tag att det berodde på att bränslepumpen hade gett upp, se denna tråd http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=3&t=5766 men det var inte felet. Har bytt både pump och bränslepumprelä men den går lika dåligt fortfarande. Här är allt som är bytt/kollat:

Bränslepump och relä
Kablage till bränslepumprelä kollat, inget avbrott (mätt enligt verkstadshandbok)
Bränslefilter
Luftfilter
Tändhattar och kablar
Tändstift
Tändsploar ohmätta, bra värden
Luftning av tank (inte igensatt)
Dränerat alla förgasare (ren och fin bensin)
Kollat efter tjuvluft m.h.a. startgas, inte hittat något

Är det någon som känner igen fenomenet? Den är helt enkelt väldigt trött men den går bra för övrigt, inget ryckande, går jämnt på tomgång, misständer ej.

Börjar få slut på idéer :cry: Det jag är rädd för är att det kanske har hänt något med någon av membranen till förgasarna. Kan man det inte bli det fenomenet jag upplever då? Någon som känner problemet? Är det något man kan ha missat? Mycket tacksam för tips, man vill ju ut och köra nu och inte meka...
Om du hade beskrivit det så här tidigare, som jag fattar att den bara känns svag, så hade du nog kunnat bespara dig en ny soppapump.

Att leta fel via text på ett forum är inte lätt, man skulle behöva se den live och kanske provköra.

Men hur uppfattar du den rent konkret? Går motorn bra men känns bara orkeslös? Då skulle jag börja med att göra ett kompprov.

Vad det gäller förgasarmembranen så brukar det leda till ojämn gång. Men innan man river kan det gå att se om dom funkar genom att öppna luftburken så man kan titta ner i trattarna, starta, varva lite och se om alla trottlarna rör sig någorlunda jämnt. (Obs, hojen går inte bra utan luftburk, men går att starta. Det går även att köra den, men den ska då inte varvas eller belastas speciellt mycket för den får då alldeles för mycket luft).
Man kan också med motorn avstängd peta upp trottlarna med en finger och se om det känns lika på alla.

Beroende på var du bor och om det finns nån meckkunnig vifferist i närheten så kan man ju titta på den. Alternativet är att åka till nån Hondaverkstad, be dom provköra och se vad dom tror.
Glömde skriva det. Har testat att ta bort luftburken och kollat trottlarna. Vad vi kan se så rör de sig jämnt, inget som kärvar. Ska uppdatera mitt första inlägg med den infon.

Gjorde ett komptest i dag, bra värden.

Precis, motorn går bra men den känns orkeslös. En sak som jag har testat är att ändra försiktigt på chocken när jag gasar men det har ingen effekt, går varken bättre eller sämre.

Som du påpekar så brukar fel på membran göra att han inte går riktigt på tomgång så det är nog långsökt. Nästa steg är väl att plocka isär och rengöra förgasarna :-/

Förstår att det är väldigt svårt att komma med tips när man inte har provkört den själv. Jag är jättetacksam för dina förslag/frågor!
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Folke skrev:Glömde skriva det. Har testat att ta bort luftburken och kollat trottlarna. Vad vi kan se så rör de sig jämnt, inget som kärvar. Ska uppdatera mitt första inlägg med den infon.

Gjorde ett komptest i dag, bra värden.

Precis, motorn går bra men den känns orkeslös. En sak som jag har testat är att ändra försiktigt på chocken när jag gasar men det har ingen effekt, går varken bättre eller sämre.

Som du påpekar så brukar fel på membran göra att han inte går riktigt på tomgång så det är nog långsökt. Nästa steg är väl att plocka isär och rengöra förgasarna :-/

Förstår att det är väldigt svårt att komma med tips när man inte har provkört den själv. Jag är jättetacksam för dina förslag/frågor!
Då har du i princip gjort alla tester man kan göra.
Skit i förgasarna påverkar inte orken utan ger snarare ojämn gång, att den kanske inte går på alla burkar, blöddrar, flödar över osv.

Så jag vet inte vad det skulle kunna vara mer. Att kaminställningarna har ändrat sig, men hur skulle det gå till med kuggdrivningen? Det skulle väl vara om du har haft den isär och justerat ventilerna (det är väl shims på VFR) och sen monterat någon kam ett kugg fel. Det påverkar inget annat, men det blir fel ventiltider och då tappar den absolut orken.

Kraftigt igensatt luftfilter, men det hade du väl kollat.

En tanke bara, hur länge har du kört VFR? Gick den bättre förra året?
Om ja, vad har du gjort efter det?
Om nej, VFR är väldigt jämna i effekten och ger ingen hästspark vilket kan ge upplevelsen att den känns slö. Men det är stor skillnad på avsaknad av hästspark och slö motor.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#5 Inlägg av Mister »

Hur har det gått?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#6 Inlägg av Folke »

Mister skrev:Hur har det gått?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ber om ursäkt för den sena uppdateringen men här kommer den.

Nu går den rätt okej... Var ute och körde med den och försökte att riktigt pressa den, släppa och ge fullgas omvartannat. Efter ett par mils körning så var det som om något släppte, den började gå som en klocka! Har väl kanske kört drygt 150 mil och den har gått hur bra som helst.

Det senaste har den dock börjat gå lite dåligt igen, fast bara när man accelererar för fullt och det händer bara ibland! Den beter sig inte alls som förut då den var trött hela tiden. Exempel:. ena stunden kan jag t.ex. ha 2:ans växel, dra på och den går som en spjut. Tjugo sekunder senare kan jag göra exakt samma sak men då vill den inte riktigt men så sticker den iväg, särskilt om man släpper på gasen och gasar igen... inbillar mig att det hjälper när det inträffar.

Någon som känner igen det fenomenet?

Det jag har bytt mer sedan jag skrev sist är batteri och laddningsregulator. Men det var efter att den började gå bra och borde inte ha något samband med det här. Den laddade inte tillräckligt och batteriet sjöng på sista versen.
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Folke skrev:Nu går den rätt okej... Var ute och körde med den och försökte att riktigt pressa den, släppa och ge fullgas omvartannat. Efter ett par mils körning så var det som om något släppte, den började gå som en klocka! Har väl kanske kört drygt 150 mil och den har gått hur bra som helst.

Det senaste har den dock börjat gå lite dåligt igen, fast bara när man accelererar för fullt och det händer bara ibland! Den beter sig inte alls som förut då den var trött hela tiden. Exempel:. ena stunden kan jag t.ex. ha 2:ans växel, dra på och den går som en spjut. Tjugo sekunder senare kan jag göra exakt samma sak men då vill den inte riktigt men så sticker den iväg, särskilt om man släpper på gasen och gasar igen... inbillar mig att det hjälper när det inträffar.

Någon som känner igen det fenomenet?
Det är mycket möjligt att det fortfarande är skit i förgasarna vilket beror på skitsoppan med inblandad etanol som säljs på mackarna i det här landet.

En kille som jag delar garage med har råkat ut för i stort sett samma problem som jag hade.
1. Förgasarna flödar över.
2. Hojen går dåligt och blöddrar på låga varv för att sen komma som en raket när man varvar.
Problemets art kan vara beroende på var skiten i förgasarna sitter. Hjälper inget annat, rengöringsgucka i tanken eller liknande så återstår det bara att riva förgasarna, göra rent och ev. byta vissa delar.

Vill man förebygga detta rekommenderar jag starkt att dränera förgasarna innan vinterförvaring och då menar jag inte att bara stänga soppakranen och köra tills motorn dör, för då har nivån bara sjunkit under munstyckena och i det läget är det mycket soppa kvar. Utan trä på en passande plastslang på nipplarna i botten på kopparna och öppna dräneringsskruvarna. Det är inget svårt jobb men kan bespara mycket huvudvärk.
Gör man det och dessutom häller i lite motorolja (3-4 pumptag på oljekanna) i tändstiftshålen så finns det ingen anledning att hålla på att starta under vintern (om det inte är för att man får så mycket abstinens att man vill höra motorn). Det hjälper inte heller att starta några gånger under vintern eller att hojen står varmt. Dagens soppa för väldigt aggressiv (se min tilläggstext nedan) och man bör dränera även om hojen bara ska stå en månad. På hojar med sprut slipper man det, för där ligger ingen soppa kvar i några koppar.

Tilläggstext:
Av någon anledning är bensinen som säljs nere på kontinenten betydligt bättre och ger både lägre förbrukning, renare avgaser och mer pulver i motorn.
Men de svenska miljömupparna verkar tro att allt blir bättre om man blandar i etanol samt tokhöjer skatten som nu är över 300%.

Vore dom verkligen intresserade av miljön så skulle dom istället satsa på vätgas, men det gör dom inte delvis p.g.a. att det är svårt att ta ut olika miljöskatter på vatten.
Jag har tagit upp en del av aspekten här, inlägg #10 http://forum.svmc.se/showthread.php?102 ... otorcyklar
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#8 Inlägg av adrian_vg »

Jag har sett bra resultat med STP Injector Cleaner på svärmors skoter som stått "arkiverad" sen 2002.

Kan inte skada att testa det, är ju en billig och enkel fix om det funkar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jag har sett bra resultat med STP Injector Cleaner på svärmors skoter som stått "arkiverad" sen 2002.

Kan inte skada att testa det, är ju en billig och enkel fix om det funkar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Folke
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 17, 2015 12:06

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#10 Inlägg av Folke »

adrian_vg skrev:Jag har sett bra resultat med STP Injector Cleaner på svärmors skoter som stått "arkiverad" sen 2002.

Kan inte skada att testa det, är ju en billig och enkel fix om det funkar.
Har nog glömt att skriva det men jag har redan testat med injection cleaner. Kan mycket väl vara det som har hjälpt initialt.

Jag lurar också på om det kan vara skit i förgasarna för det är i princip det enda som är kvar att kolla. Men många menar på att skit i förgasarna borde ge andra symtom...
VFR 750F RC36 -90

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#11 Inlägg av blacken »

Prova Red Line..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 -90 dålig acceleration (trött)

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Folke skrev:Jag lurar också på om det kan vara skit i förgasarna för det är i princip det enda som är kvar att kolla. Men många menar på att skit i förgasarna borde ge andra symtom...
Nejdå. Skit i förgasarna kan ge diverse olika symptom:
- Blödder/svara inte på gasen i början, men att den sen kommer när man gasar på.
- Att den inte går på alla burkar.
- Överflödning.
- Hänger kvar på varv.
- Går dåligt på tomgång.
- Svårstartad.
- Osv.

Det är ju en mängd delar som ska samverka:
- Flotörnålarna - Om dom inte stänger eller öppnar som dom ska så får den för mycket eller för lite soppa. De är lite av slitdelar och kan behöva bytas på hojarna som är 20+ år.
- Lågfartsmunstyckena och/eller luftskruvarna - Om den går dåligt på tomgång. De har mikroskopiska hål och är svåra att få rena, jag fick byta dom på min.
- Huvudmunstyckena och trottelnålarna - Kan leda till diverse olika problem.
- Trottelmembranen - Ojämn gång och svarar inte på gasen alls.

Det här var bara några exempel. Det finns säkert andra på forumet som kan lägga till fler symptom.

Två tips om du river förgasarna:
- Ta försiktigt ur trottlarna och kolla membranen för sprickor. Spraya dom sen tunt med silikonspray på båda sidorna. Det mår dom bra av och åldras/spricker inte lika lätt.
- Spraya rikligt med 5-56 i förgasarna, flotörhusen, munstyckena, spjällen och kanalerna. Det gör att grejerna mår bra, smörjer, kan lösa den lilla skit som kan sitta kvar efter rengöring och konserverar d.v.s. om man gör jobbet på hösten när man ställer in hojen, låt den då stå med 5-56 i gasarna utan att fylla upp dom och starta, för dom är då konserverade. Så fort man sen startar så brinner det bort i ett huj, kanske med ett litet rökmoln ur avgasröret.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar