Nervöst gashandtag

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Nervöst gashandtag

#16 Inlägg av Donner »

De karakteristiska rycken under 3000 varv, blev betydligt bättre efter bänkning och powercommander 5.

Dock tråkigare effektkurva då den drar jämt hela varvräknaren ut, kör alltid 98
men i tyskland/österrike tankar jag super + premium extra allt och då dricker den faktiskt mindre soppa jämfört med hemma fast jag har haft semesterpackningen på och körning i alperna.

Motorn går fantastiskt bra efter optimering :D
Grövre grenrör och ingen kat spelar kanske också roll :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#17 Inlägg av adrian_vg »

Anoden skrev:...och nu går den ännu bättre efter att jag plockade bort skogsmössen som hade boat i luftburken :D
:shock: De har väl inte frossat på det dyra K&N-filtret?

Donner skrev:Dock tråkigare effektkurva då den drar jämt hela varvräknaren ut...
Styrka över hela registret är väl inte fel??
Jag vill minnas att svartviffern ylade på rätt bra när man kom över 6000 rpm!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Nervöst gashandtag

#18 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Anoden skrev:...och nu går den ännu bättre efter att jag plockade bort skogsmössen som hade boat i luftburken :D
:shock: De har väl inte frossat på det dyra K&N-filtret?

Donner skrev:Dock tråkigare effektkurva då den drar jämt hela varvräknaren ut...
Styrka över hela registret är väl inte fel??
Jag vill minnas att svartviffern ylade på rätt bra när man kom över 6000 rpm!
Nej den är ju starkare men tråkigare då den är så jämn, sjunger dock fint på höga varvtal och bluddrar gott på låga :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Dock tråkigare effektkurva då den drar jämt hela varvräknaren ut...
Styrka över hela registret är väl inte fel??
Jag vill minnas att svartviffern ylade på rätt bra när man kom över 6000 rpm!
Nej den är ju starkare men tråkigare då den är så jämn, sjunger dock fint på höga varvtal och bluddrar gott på låga :D
Det klart att det känns tråkigare när "sparken" blir mindre, men i gengäld kan man glädja sig över mer pulver över hela registret.

Vill man ha mycket "spark" så får man väl köpa nån gammal Sukiaki GSXR, en 2-taktare eller varför inte en Honda CX500 Turbo. Först händer ingenting, sen händer ingenting, sen kommer allt på en gång s.k. ketchupeffekt :lol:
Nackdelen med det är att man vid utgången av kurvor kan bli omkörd av sitt eget bakhjul :gnissla
Donner skrev:men i tyskland/österrike tankar jag super + premium extra allt och då dricker den faktiskt mindre soppa jämfört med hemma fast jag har haft semesterpackningen på och körning i alperna.
Det är ett ganska känt faktum att tyskarna och kontinenten i allmänhet har bättre soppa än vi har här hemma. Fördelarna med det är lägre förbrukning, högre effekt och renare avgaser. Men nåt sånt hör man aldrig miljömupparna snacka om, lika lite som de snackar om vätgas. Men det beror väl som vanligt på att de har noll koll :roll:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Nervöst gashandtag

#20 Inlägg av Donner »

Tyrannosaurus skrev: Styrka över hela registret är väl inte fel??
Absolut inte, men man saknar sparken ibland :D

Donner skrev:men i tyskland/österrike tankar jag super + premium extra allt och då dricker den faktiskt mindre soppa jämfört med hemma fast jag har haft semesterpackningen på och körning i alperna.
Tyrannnosaurus skrev:Det är ett ganska känt faktum att tyskarna och kontinenten i allmänhet har bättre soppa än vi har här hemma. Fördelarna med det är lägre förbrukning, högre effekt och renare avgaser. Men nåt sånt hör man aldrig miljömupparna snacka om, lika lite som de snackar om vätgas. Men det beror väl som vanligt på att de har noll koll :roll:
Japp så e det, soppan luktar annorlunda också. Körde Österrike förra veckan med bilen, den har aldrig gått så snålt och då plågades den i backarna :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:Japp så e det, soppan luktar annorlunda också. Körde Österrike förra veckan med bilen, den har aldrig gått så snålt och då plågades den i backarna :D
Precis. Soppan där nere luktar lite gott som den gjorde här hemma förr. Numera luktar svensk soppa vedervärdigt och är dessutom cancerogen att få på huden.

Jag misstänker helt enkelt att kontinenten kör med akrylatsoppa d.v.s. i stort sett samma som man kan köpa här på dunk till gräsklippare mm. Även om det kanske inte är ren akrylat så är det troligen rätt hög inblandning.

Det vi får på svenska mackar är krackad skit med 10% etanolinblandning. Så det är inte så konstigt att injektorerna i sprutsystem kärvar ihop och munstyckena i förgasare ärgar och geggar igen om dom får stå, vilket undertecknad som bekant råkade ut för vilket resulterade i tre förgasarrivningar och 2600 :- i delar.
Egentligen skulle man skicka räkningen till MP och fråga var deras s.k. "miljöansvar" är nånstans :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nervöst gashandtag

#22 Inlägg av blacken »

Vill man ha mycket "spark" så får man väl köpa nån gammal Sukiaki GSXR, en 2-taktare

rekommenderar en Kawasaki mach III/IV om det är "spark" som eftersökes eller en Suka GT550/750. Men Viffrarna kan "glimta" till rätt bra dom åsså, om man bara motiverar rullen tillräckligt friskt, har jag lagt märke till. 8)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Nervöst gashandtag

#23 Inlägg av Lasseåmål »

Lite lurigt det där med bensinen, bolagen lånar ofta av varandra, så inte alltid man vet vad man får i tanken, jag vet efter många år i branschen! När det gäller tappar som ex, Ingo mm mm så köper dom av olika bola! Finns även oseriösa tappägare som fyller lite 95 i 98 å känner några ören mera per liter, men största problemet är nog att det inte dräneras kondens vatten från deras cisterner, tror jag.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Skriv svar