Nervöst gashandtag

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Jan Eriksson
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 15, 2016 22:03

Nervöst gashandtag

#1 Inlägg av Jan Eriksson »

Är nybliven ägare till en VFR 1200 Crosstourer av 2012 års modell som endast hade gått 350 mil. Har nu kört ca 100 mil och upplever gaspådraget som "nervöst" av typen "av/på" i framförallt lägre hastigheter och på samtliga växlar. Jämförelsen gör jag med min föregående mc som var en Kawasaki 1400 GTR och som accelererade mjukt genom hela registret. Min fundering är om det beskrivna är typiskt för VFR-1200-motorerna eller om det är något man sannolikt kan åtgärda/justera?
Mvh
Jan Eriksson

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har du fått senaste mjukvaran i hojen?

Vid vilka varvtal upplevs din storviffer som ryckig?

Insprutare är generellt mer nervösa, en del mer än andra.

Andra lösningar för att råda bot på problemet är att byta bensinmärke, oktantal, köra igenom en flaska injektorcleaner, installera Power Commander och bänka/mappa bort miljömupperierna på varvtalen där motorn rycker.

Att jämföra en sporttouringhoj som VFR1200 mot en GTR1400 är dock inte rättvist; kawan är en glidare jämförelsevis och som sådan ska den gå mjukare i motorn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Andra lösningar för att råda bot på problemet är att byta bensinmärke, oktantal, köra igenom en flaska injektorcleaner, installera Power Commander och bänka/mappa bort miljömupperierna på varvtalen där motorn rycker.
Tvivlar på att det behövs injektorcleaner på en hoj som har gått 350 mil.
PC, mappning, bänkning osv. ska man nog vänta med tills den är ordentligt inkörd. Dessutom kan det vara bra att kolla vad som händer med garantin om man gör en sån grej.

F.ö. håller jag med om det du skrev.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Jan Eriksson
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 15, 2016 22:03

Re: Nervöst gashandtag

#4 Inlägg av Jan Eriksson »

Ryckigheten finns främst i de lägre varvtalen runt 2000 varv. Beskrivningen av motorn som sporttourer är kanske inte alldeles självklar då detta är VFR 1200 X Crosstourer som har ett effektuttag på drygt 120 hk, som ska jämföras med VFR 1200 F (sporttourern) där effektuutaget är drygt 170 hk.

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Nervöst gashandtag

#5 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Kan inte uttala mig för mycket om 1200, men 800 är väldigt ryckig under 3000 varv något man få vänja sig och även dess motorkaraktär efter att jag har kört en FJR1300.

Jag förväntar mig att alla V-4 har en ryckighet i de lägre varven. Var det inte så hela tiden?

MVH
Råttis

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Nervöst gashandtag

#6 Inlägg av Maciver »

Som Råttis är inne på.

V motorn har en annan karaktär än en rad motor.

Nu kan jag inte jämföra de stora motorerna men jag hade en GSX 750 F innan jag köpte min VFR 800.
Med GSXen kunde du i princip börja accelerera på vilken växel som helst från tomgång och det gick (oftast) hur bra som helst.
Men med VFRen måste man hålla koll på varvet och för att få en så bra "körupplevelse" som möjligt. Accelerera från ca 3000 varv om det inte ska kännas som om man har "kängrubensin" i tanken, förutom från 1:an.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Maciver skrev:Som Råttis är inne på.

V motorn har en annan karaktär än en rad motor.

Nu kan jag inte jämföra de stora motorerna men jag hade en GSX 750 F innan jag köpte min VFR 800.
Med GSXen kunde du i princip börja accelerera på vilken växel som helst från tomgång och det gick (oftast) hur bra som helst.
Men med VFRen måste man hålla koll på varvet och för att få en så bra "körupplevelse" som möjligt. Accelerera från ca 3000 varv om det inte ska kännas som om man har "kängrubensin" i tanken, förutom från 1:an.
Det där måste ha med sprutet att göra, för jag har inga ryck alls nånstans. Jag kan i princip dra från tomgångsvarv på 6:an, men det händer ju förstås inte så mycket och eftersom jag inte gillar att plåga grejer kör att sällan eller aldrig under 3000 rpm på de högre växlarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#8 Inlägg av adrian_vg »

Miljöinställningarna i motorn orsakar detta.
Upp till ca 5000 rpm kan det vara ganska ryckigt.
Är speciellt noterbart när man håller konstant gas, kör på låga varv, låg växel och låg fart, tex på 30-vägar.

Man kan komma runt det med lite jobb för en billig penning, men i nio fall av tio, behöver man fixa till problemet mha en Power Commander och mappning i bänk.
Man brukar oftast feta upp blandningen i det området då.

Det billigaste alternativet för fix dock, är att tanka 98 oktan och växla ner ett hack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Jan Eriksson
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tis mar 15, 2016 22:03

Re: Nervöst gashandtag

#9 Inlägg av Jan Eriksson »

Tack för synpunkter och tips. Ska börja med att tanka 98 oktan.
Mvh
Jan Eriksson

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#10 Inlägg av adrian_vg »

Experimentera gärna med några tankar 98 oktan från olika bolag och mackar.

Jag noterar att 98 oktan i Uppsala verkar vara bäst av nån anledning på Shell-macken längs med 55:an vid Ica Maxi...
98 oktan från Statoil, Shell mfl i östra Uppsala, där jag bor och dt är mest praktiskt att tanka, får mina hojar och kvadd att rycka mer än vanligt. Go figure. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag noterar att 98 oktan i Uppsala verkar vara bäst av nån anledning på Shell-macken längs med 55:an vid Ica Maxi...
98 oktan från Statoil, Shell mfl i östra Uppsala, där jag bor och dt är mest praktiskt att tanka, får mina hojar och kvadd att rycka mer än vanligt. Go figure. :?
Har du sommarluft i däcken på riktigt? :roll:
Du lär ju få samma soppa på Shell oavsett oavsett om du tankar öster eller väster om Uppsala.

Däremot kan det dels skilja på soppan från olika bolag och dels påverkas gången i motorgången från dag till dag beroende på luftfuktighet, lufttryck och temperatur.

Vill man testa din teori ordentligt så kan man köpa en flaska oktanbooster, t.ex. Tri-Pak och skvätta i lite.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#12 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Har du sommarluft i däcken på riktigt? :roll:
Du lär ju få samma soppa på Shell oavsett oavsett om du tankar öster eller väster om Uppsala.

Däremot kan det dels skilja på soppan från olika bolag och dels påverkas gången i motorgången från dag till dag beroende på luftfuktighet, lufttryck och temperatur.

Vill man testa din teori ordentligt så kan man köpa en flaska oktanbooster, t.ex. Tri-Pak och skvätta i lite.
Empiriska tester.
Kan tänka mig att mackarna i östra Uppsala är äldre och har mer skit i tankarna.

Smerren gick bra ett tag medan den hade stockholmsk bensin i tanken. Efter att ha tankat mer och mer i Uppsala, gick den ryckigare och ryckigare.
Kvadden som bara går inom Uppsala, började utveckla rycksymptom i vintras.
Duke var likadan. Den gick hur bra som helst på bensinen jag tankade på vägen till Kinnekulle förra sommaren.
Svartviffern blev bra igen efter mappning och bänkning, efter att ha gått bra i ett par år för att sen allteftersom utveckla ryck.

Smerren har gått bra så fort jag tankat nån annanstans än just inom Uppsala.

Ingos 95 oktaniga bensin rör jag inte längre för mina egna fordon.
Statoilbensin är sådär.
Shell är hittills bäst, med sin V-power.
Preem och OKQ8 har jag inte testat eftersom de ligger så avigt till för mig.

Så, sommarluft eller inte, nåt är skumt med bensinen här i staden.

Intressant med oktanbooster. Ska testa.
Tror jag har en flaska i förrådet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Anoden
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 08, 2015 08:34
Ort: Uppsala

Re: Nervöst gashandtag

#13 Inlägg av Anoden »

V4 eller inte har ingen betydelse i sammanhanget. Det är att relativt hög effekt tas ut bl.a genom ett högt toppvarv som sätter karaktären. Sådana motorer protesterar vid lågt varv och ska inte köras som en bilmotor. Under 3000 mår den rent ut sagt illa över 4000 skorrar den inte men över 5000 börjar den sjunga och leverera, men detta har säkert de flesta VFR ägare koll på.
Jag skulle aldrig tanka annat är 98 oktan, men har tvingats tanka 95 någon gång och den gick fint då också. Shell V power sägs ha högre oktan än 98 (eller någon tillsats) det är säkert bra menjag har inte fått verifierat att så är fallet. I vilket fall ska jag också prova oktanhöjaren, det känns spännande.
De olika mackkedjorna har lite olika tillsatser så man kan säkert märka skillnad när man kör prestandahoj. ( tex tanka endast PREEM E85 i din bil alla andra leder till problem sa en taxiägare, sådana råd lyder man)

Dock har jag på min VFR att man får vara väldigt mjuk med gasen på låga växlar och lågt varv, annars blir det lätt "osnygga" skutt. Ev passagerare brukar annars klaga :-). Samma passagerare gillar när jag håller varvet mellan 7-11000, krokiga vägar och det är ju trevligt!

Glad midsommar med säker hojkörning önskar jag er!
Betrakta medtrafikanterna som älgar!

Honda VFR 800FI Nuvarande
Kawasaki 500, Rolig, gick orent
Suzuki 1000GS, Ram-sne
Kawasaki 1000GTR, Köptes ny
Kawasaki GPZ900R, Köptes ny
Honda 550 FII, Instegshoj

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nervöst gashandtag

#14 Inlägg av adrian_vg »

Anoden skrev:V4 eller inte har ingen betydelse i sammanhanget. Det är att relativt hög effekt tas ut bl.a genom ett högt toppvarv som sätter karaktären. Sådana motorer protesterar vid lågt varv och ska inte köras som en bilmotor. Under 3000 mår den rent ut sagt illa över 4000 skorrar den inte men över 5000 börjar den sjunga och leverera, men detta har säkert de flesta VFR ägare koll på.
Svartviffern gick erbarmerligt illa före bänkningen och mappningen.

Anoden skrev:Glad midsommar med säker hojkörning önskar jag er!
:headbang
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Anoden
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 08, 2015 08:34
Ort: Uppsala

Re: Nervöst gashandtag

#15 Inlägg av Anoden »

...och nu går den ännu bättre efter att jag plockade bort skogsmössen som hade boat i luftburken :D
Betrakta medtrafikanterna som älgar!

Honda VFR 800FI Nuvarande
Kawasaki 500, Rolig, gick orent
Suzuki 1000GS, Ram-sne
Kawasaki 1000GTR, Köptes ny
Kawasaki GPZ900R, Köptes ny
Honda 550 FII, Instegshoj

Skriv svar