VFR -97 startproblem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

VFR -97 startproblem

#1 Inlägg av Biskopen »

Hej,

Jag var ute och tog en tur i det fina vädret idag och allt gick som det skulle tills jag skulle tanka.
Efter tankningen så fick jag inte igång knarren längre.

På tändning lyser alla lampor som de ska osv, men när jag tryckte på startknappen började dem blinka och startmotorn drog max runt något varv innan den stannade. Om man fortsatte kom det ett slags klickande ljud och samtliga lampor blinkar i takt med klickandet.

Efter ett tag gav jag upp och rullade igång den och körde hem.

Väl hemma funkade det fint med elstarten igen..

Jag mätte ca 12,2V mellan polerna på batteriet med tändningen avstängd och kablarna satt ordentligt på batteriet.

Tror ni batteriet håller på att ge sig eller är det något glapp/dåligt relä?

Tack på förhand!
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR -97 startproblem

#2 Inlägg av blacken »

Har du kollat vad spänningen ligger på när den går på tomgång/måttlig gas? Men det kan vara regulatorn som vill ha sin ATP...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR -97 startproblem

#3 Inlägg av Biskopen »

blacken skrev:Har du kollat vad spänningen ligger på när den går på tomgång/måttlig gas? Men det kan vara regulatorn som vill ha sin ATP...
Det har jag inte gjort, vad bör den ligga på vid tomgång/måttlig gas?

Att regulatorn kan bli dålig har jag läst är vanligt, men vad menar du med ATP?
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: VFR -97 startproblem

#4 Inlägg av Göingen »

ATP=Allmän TjänstePension
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: VFR -97 startproblem

#5 Inlägg av Maciver »

Verkar vara ett batteriår i år. Många som fått byta batteri. :?
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR -97 startproblem

#6 Inlägg av Biskopen »

Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR -97 startproblem

#7 Inlägg av blacken »

Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Starta knarren, låt gå på tomgång, mät över batteripolerna med en voltmeter, allt över 13 volt är OK. Och batteriet kan åsså villa ha panksion...
men vad menar du med ATP?
Den vill bli entledigas ifrån sin tjänst, dvs paj...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR -97 startproblem

#8 Inlägg av Biskopen »

blacken skrev:
Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Starta knarren, låt gå på tomgång, mät över batteripolerna med en voltmeter, allt över 13 volt är OK. Och batteriet kan åsså villa ha panksion...
men vad menar du med ATP?
Den vill bli entledigas ifrån sin tjänst, dvs paj...
Ok, jag ska mäta imorgon efter jobbet. Återkommer med mer info då.
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Förutom det som Blacken sa. Ett pensionsmässigt batteri kan visa full voltstyrka vid vila men klarar inte belastning. Sen återhämtar sig ett batteri när det får stå lite.

Med tanke på att du precis hade kört och allt gick bra och bara stannade för att tanka kan det låta som regulatorn eftersom det kan tyda på att halvlyset har dragit ur batteriet.

Men kolla laddning först innan du gör några ingrepp och börjar köpa nya grejer.
Du kan även ta med batteriet till närmsta mack eller bilverkstad och göra ett belastningstest på det.

Ett annat enkelt sätt att kolla laddning är att stå mot en husvägg i mörker, starta och se om ljuset blir lite starkare när du varvar lite.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#10 Inlägg av adrian_vg »

Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Om spänningen över batteriet ökar från ca 12 V till ca 14 V vid 4-5000 rpm och sen plötsligt sjunker till ca 13,8 V vid runt 5000 rpm är det ok.
Voltregulatorn klipper spänningen vid ca 4500 rpm, för att skydda elsystemet.

Nästa steg att kolla är spänningen ut från statorn.
Leta upp de tre gula sladdarna som går från regulatorn och ner till statorn på vänster sida av motorn.
Nånstans nära regulatorn finns en snäppkontakt, lossa den.
Starta motorn. Batteriet kommer inte att laddas under en stund men det är helt ok.
Mät sen spänningen mellan vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan och jord. Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V vid 4500-5000 rpm.
Stäng av motorn.
Ställ in din multimeter på resistansmätning.
Mät resistansten på vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan. Ska ligga på ca en ohm om jag minns rätt. Ser du något annat har du en kortis där. Bara att låta linda om den isf. Eller köpa en ny stator.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR -97 startproblem

#11 Inlägg av blacken »

Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V
Vid 5000 varv glömde du, slarver :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V
Vid 5000 varv glömde du, slarver :mrgreen:
Fy på mig! :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR -97 startproblem

#13 Inlägg av Biskopen »

Tack för snabba svar, nu har jag lite att pilla med i eftermiddag.

Snabb fråga, var sitter jordpunkt på 97:an?
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR -97 startproblem

#14 Inlägg av adrian_vg »

Följ minussladden från batteriet. ;)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR -97 startproblem

#15 Inlägg av Biskopen »

adrian_vg skrev:
Biskopen skrev:Hur vet man med säkerhet om det är laddregulatorn som gett upp?

I och med att hojjen snällt startade 20 min senare med elstart.
Om spänningen över batteriet ökar från ca 12 V till ca 14 V vid 4-5000 rpm och sen plötsligt sjunker till ca 13,8 V vid runt 5000 rpm är det ok.
Voltregulatorn klipper spänningen vid ca 4500 rpm, för att skydda elsystemet.

Nästa steg att kolla är spänningen ut från statorn.
Leta upp de tre gula sladdarna som går från regulatorn och ner till statorn på vänster sida av motorn.
Nånstans nära regulatorn finns en snäppkontakt, lossa den.
Starta motorn. Batteriet kommer inte att laddas under en stund men det är helt ok.
Mät sen spänningen mellan vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan och jord. Spänningen ska vara ungefär samma på alla tre och ligga på ca 60-70 V vid 4500-5000 rpm.
Stäng av motorn.
Ställ in din multimeter på resistansmätning.
Mät resistansten på vardera av de tre gula sladdarna på statorsidan. Ska ligga på ca en ohm om jag minns rätt. Ser du något annat har du en kortis där. Bara att låta linda om den isf. Eller köpa en ny stator.
Hej igen, nu har jag mätt spänningen, såg helt OK ut.

Jag får inte fram någon spänning på de 3 gula sladdarna. Jord har ja både testat med ramen samt minus på batteriet..

Kontakten med de gula sladdarna hade dock smält plast (kan vara vajsing mao på laddregulator-kontakten om inte annat?)

Vad tror ni?
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Skriv svar