VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
quattro
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 04, 2016 13:21

VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

#1 Inlägg av quattro »

Hej

Jag är ny här på forumet. Söker tacksamt efter tips och idéer på mitt problem.

Har alltså en VFR 1200 F, årsmodell 2010 som endast gått ca 1300 mil. Kardanen är utbytt på garantin.
Problemet är att den går ungefär som om man åker på riktigt dålig asfalt, i vissa hastigheter. Det är inga vibrationer från själva motorn. Känns inget i fotpinnarna t ex. Utan det är hur hojen uppför sig på vägen. Vibrationer är nog fel att säga, snarare "stötig", eller obalans. Det börjar från ca 65 km/h, märks som mest runt 70-75 km/h. Åker man runt 90-100, eller fortare märks det inte alls.
Det är inget pulserande i handtaget när man bromsar. Så skeva bromsskivor tror jag går bort.
Jag har provat på olika varvtal, alltså växlat ner. Har även provat koppla ur. Men det är inom samma hastighet som det uppstår ändå.
Min första tanke var om det var obalans i framhjulet eller berodde på däcket. Men nu sitter det nytt däck på som är balanserat, utan att det gjort nån skillnad.
Vid gaspådrag, i nämnda hastighet, märks inget. Så rent logiskt borde problemet sitta i fram tycker jag.

Är det långsökt att det kan vara styrlagret? Fick det tipset från en mc-firma. Jag tyckte det verkade konstigt eftersom hojen gått så pass lite och är i jättefint skick i övrigt. Alltid förvarad inomhus i min ägo. Men visst, det kan ju vara som mek-killen förklarade, att det räcker om det kommer in lite fukt så kan det ju gå fort med lager.
Kan tillägga att jag självklart aldrig tvättar med högtryckstvätt.
Hjullagren kollade jag när jag satt tillbaka framhjulet efter däckbyte. Dom ser bra ut, ingen rost och inget glapp vad jag kan känna.
Fick hjälp av en polare att kolla styrlagret med, genom att prova rycka i gaffeln när hojen stod på depåstöd bak. Då kunde jag inte känna något glapp, men det kanske krävs väldigt lite för att det ska kännas när man kör!?

MVH
Håkan

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

#2 Inlägg av Göingen »

quattro skrev:Hej

Jag är ny här på forumet. Söker tacksamt efter tips och idéer på mitt problem.

Har alltså en VFR 1200 F, årsmodell 2010 som endast gått ca 1300 mil. Kardanen är utbytt på garantin.
Problemet är att den går ungefär som om man åker på riktigt dålig asfalt, i vissa hastigheter. Det är inga vibrationer från själva motorn. Känns inget i fotpinnarna t ex. Utan det är hur hojen uppför sig på vägen. Vibrationer är nog fel att säga, snarare "stötig", eller obalans. Det börjar från ca 65 km/h, märks som mest runt 70-75 km/h. Åker man runt 90-100, eller fortare märks det inte alls.
Det är inget pulserande i handtaget när man bromsar. Så skeva bromsskivor tror jag går bort.
Jag har provat på olika varvtal, alltså växlat ner. Har även provat koppla ur. Men det är inom samma hastighet som det uppstår ändå.
Min första tanke var om det var obalans i framhjulet eller berodde på däcket. Men nu sitter det nytt däck på som är balanserat, utan att det gjort nån skillnad.
Vid gaspådrag, i nämnda hastighet, märks inget. Så rent logiskt borde problemet sitta i fram tycker jag.

Är det långsökt att det kan vara styrlagret? Fick det tipset från en mc-firma. Jag tyckte det verkade konstigt eftersom hojen gått så pass lite och är i jättefint skick i övrigt. Alltid förvarad inomhus i min ägo. Men visst, det kan ju vara som mek-killen förklarade, att det räcker om det kommer in lite fukt så kan det ju gå fort med lager.
Kan tillägga att jag självklart aldrig tvättar med högtryckstvätt.
Hjullagren kollade jag när jag satt tillbaka framhjulet efter däckbyte. Dom ser bra ut, ingen rost och inget glapp vad jag kan känna.
Fick hjälp av en polare att kolla styrlagret med, genom att prova rycka i gaffeln när hojen stod på depåstöd bak. Då kunde jag inte känna något glapp, men det kanske krävs väldigt lite för att det ska kännas när man kör!?

MVH
Håkan
Vad händer om du drar upp hojen i ca 100 km/h och sedan släpper styret och låter hastigheten sjunka? Vill styret börja slå fram och tillbaka, små rörelser vänster, höger, fram och åter (wobbla)? I så fall kan du räkna med att styrlagringen bör bytas.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

#3 Inlägg av M@rtini »

Hej på dig!
Inte säkert jag kan hjälpa dig, men jag har lite kompletterande frågor. Hur länge har du haft hojen, sen den var ny eller köpt den begagnad? Hur långt hade den gått när du började uppleva problemet, kom det plötsligt eller blivit värre efter hand?
Tycker också att styrlager känns långsökt, men om det ändå skulle vara det som är problemet borde det kännas när du vrider på styret när du har framhjulet lyft.
Nytt däck fram, är det samma märke och modell som innan? Hur står det till med bakdäcket, samma märke och modell som fram? Förutsätter att du även kollat så du har rätt lufttryck?
Jag har genom åren upplevt stor skillnad på hur olika däckfabrikat och däckmodeller fungerat på mina hojar (tror jag provat de flesta fabrikaten), så ett nytt däck är i sig ingen garanti för att det ska kännas rätt.
Mvh Martin.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

quattro
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 04, 2016 13:21

Re: VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

#4 Inlägg av quattro »

Har inte provat just det du säger, Göingen, att släppa styret från ca 100 för att se vad som händer då. Det kan jag absolut prova.
Tyvär ser det ut att bli lite dåligt väder här ett tag framöver så jag tar det när vädret tillåter :)

Ang. M@rtini:s frågor så kan jag säga att jag köpte den begagnad för snart ett år sen av en äldre herre, som i sin tur köpt den på Lelles i Uppsala. Som jag förstår det har den förmodligen gått som demohoj där först.
Jag tror jag upplevt problemen sen början av den här säsongen. Anledningen att jag "tror" är att det egentligen är nu under sommaren som jag reflekterat över det. Eftersom våra vägar inte alltid är av bästa kvalitet så har jag nog tänkt att det berott på dålig beläggning. Men jag har åkt på så gott som nylagd asfalt, även provat lite olika spår när det uppstår för att utesluta att det beror på underlaget.
Det känns inget när man vrider på styret. Skulle det hacka eller gå trögt så är det ju en annan sak men inget sånt vad jag kan känna.
Lufttrycket har jag alltid haft noga koll på. 2,5 i fram och 2,9 i bak.
Det var Metzler både fram och bak som på inget sätt var slut men ett visst slitage så klart. Nu när jag bytte så blev det Michelin Pilot Street Radial fram.
Det var ju en chansning med däckbytet så klart och det blev just det däcket eftersom det var vad däckfirman hade hemma. Sen har jag åkt på Michelin på andra hojar jag haft och varit jättenöjd med dom.

Lite lurigt problem så klart men jag är jätteglad för ert engagemang :)

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

#5 Inlägg av blacken »

Kolla hjullagren..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

#6 Inlägg av Björnbär »

Pilot Street säljs ju som ett däck för små och medelstora motorcyklar, passar det på en VFR1200? Har du kollat fälgarna, särskilt fram, så de är runda? I och med att du säger att vägarna inte är så bra där du kör så är det väl inte otroligt att en fälg träffat ett potthål och blivit skev/intryckt. Lätt hänt, särskilt med en lite tyngre cykel.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR 1200 F som är "ostadig" i vissa hastigheter

#7 Inlägg av adrian_vg »

Demohoj kan möjligen betyda idiotkörd med wheelisar. Sånt sliter.

Annars är mitt tips att kolla lufttrycket på lite olika mackar och lite olika mätare.
De kan visa grymt fel. Det värsta jag sett var 0,5 bars skillnad mellan min egen mätare och den på macken...

Däcktypen (belastningsindex mm), är nästa grej att kolla. Är den verkligen rätt?

Hur är däcken slitna?
Touringplatta fram eller bak?
Hojen är tung, och kan orsaka en platta snabbt.

Och så hjullagren då. Kolla dem!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar