Dags att serva pärlan [RC36]
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Då ämnet bromsvätska diskuterats flitigt i denna tråd så följer här mer frågor...
Hur länge håller en oöppnad bromsvätskeförpackning? Orsaken till frågan är att jag hittade en oöppnad 1 liter ATE bromsvätska DOT4 plåtburk i garaget. Den har nog varit lite fuktig emellanåt med tanke på ovansidan, se bild.
Bromsvätska är ju så billigt så inte lönt att chansa med, är mest nyfiken.
Hur länge håller en oöppnad bromsvätskeförpackning? Orsaken till frågan är att jag hittade en oöppnad 1 liter ATE bromsvätska DOT4 plåtburk i garaget. Den har nog varit lite fuktig emellanåt med tanke på ovansidan, se bild.
Bromsvätska är ju så billigt så inte lönt att chansa med, är mest nyfiken.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Väl åtskruvad öppnad förpackning. Ca tre-fyra år. Använde den till att skölja ur bromssystemet på fruns förra bil. En skvätt kan ha åkt in i Dominatrixens bakre bromssystem i samband med bromspumpsbytet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Oöppnad i princip hur länge som helst, den är hydrostatisk = drar åt sig fukt ur luften, finns det ingen fuktig luft så är den oförstörd.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
adrian_vg skrev:Väl åtskruvad öppnad förpackning. Ca tre-fyra år. Använde den till att skölja ur bromssystemet på fruns förra bil. En skvätt kan ha åkt in i Dominatrixens bakre bromssystem i samband med bromspumpsbytet.
Hmm, kanske skall slänga in det i C5:an (min pendlarhärk) då trots allt. Frugans Volvo får ny olja, och samma med Viffern.Tommy Gsson skrev:Oöppnad i princip hur länge som helst, den är hydrostatisk = drar åt sig fukt ur luften, finns det ingen fuktig luft så är den oförstörd.
T.
Hur ofta byter ni andra bromsvätska?
Jag bytte ju kopplingsvätska föra året, men byter nog den i samma veva nu så hamnar de på samma år nästa gång
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
En halvliter dot4 räcker precis till att återfylla bromssystemet efter att tömt det helt undantaget kopplingen. Har en service plan på gaffelolja/ bromsvätskebyte vartannat år eller så länge jag behåller hojen. När man gjort det några ggr kan jag tycka viffrarna är service vänliga motorcyklar. Överlag.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Målbilden är vartannat år för mig.lappen skrev:Hur ofta byter ni andra bromsvätska?
Kuriosa: Den orange hojen använder gaffelolja i kopplingen, så där byter jag aldrig. Luftar vid behov.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Hur klurigt är det att byta med kombibromsar? Gör abs någon skillnad?
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Klurigt. Tar tid. Nipplarna ska luftas i ordning enl servicemanual.RhINO skrev:Hur klurigt är det att byta med kombibromsar? Gör abs någon skillnad?
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Tror Donner hade en beskrivning i guide-subforumet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!